0

فواید رزماری برای مو

فواید رزماری برای مو
بازدید 68

نداشتن موی سالم و صاف و همچنین ریزش مو میتواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شده و آنها را ملزم به درمان این مشکلات کند. محصولات طبیعی و گیاهان بی‌شماری میتوانند باعث افزایش سلامت مو و کاهش ریزش شوند. یکی از این گیاهان مفید و پر خاصیت، گیاه رزماری میباشد. احتمالا درباره فواید و خواص رزماری زیاد شنیده‌اید. رزماری علاوه بر استفاده در پخت و پز، برای موارد مراقبتی نیز استفاده میشود. این گیاه پر طرفدار هم به صورت خوراکی قابل استفاده است و هم به صورت استعمال خارجی میتوان از فواید آن بهره‌مند شد. رزماری میتواند علاوه بر کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو، به دلیل آنتی اکسیدان بودن، باعث کاهش التهابات پوست سر نیز بشود. ما در این مقاله ابتدا با خواص رزماری برای مو آشنا میشویم و سپس به طرز تهیه رزماری برای مو اشاره خواهیم کرد.


خواص رزماری برای مو

رزماری یکی از گیاهانی است که برای تقویت پوست و مو استفاده میشود. این گیاه را میتوان به صورت تازه مصرف کرد و حتی آن را به صورت پودر کرده و به غذا اضافه کرد. اگر به فرمولاسیون اکثر شامپوها و محصولات مراقبتی دقت کرده باشید، رزماری یکی از موارد اصلی در ساختار آنها میباشد. خیلی از افراد موهای کم پشتی دارند و در پی افزایش رشد موهایشان هستند و خیلی از افراد هم موهای پر پشتی دارند و به دنبال تقویت موهای خود میباشند. در این بین بیشتر افراد نمیدانند که از چه نوع محصولی برای محافظت و تقویت موها استفاده کنند و اغلب به دنبال محصولات شیمیایی رفته و دچار عوارض آنها نیز میشوند. گیاه معجزه آسای رزماری به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی، وظیفه محافظت از موها و پوست سر را به خوبی انجام میدهد. رزمارتیک اسید موجود در رزماری باعث از بین رفتن التهابات نیز میشود.  رزماری فواید زیادی مثل خواص ضد التهابی، درمان ریزش مو، درمان شوره مو و تحریک رشد مو دارد. در ادامه به مهمترین خواص رزماری برای مو اشاره خواهیم کرد.


•    کاهش ریزش مو

یکی از مواردی که در خانم‌ها و اغلب در آقایان اتفاق می‌افتد، ریزش مو و طاسی موی سر میباشد. گاهی افرادی هم وجود دارند که ریزش مو ندارند اما به دلیل اینکه افرادی در خانواده سابقه ریزش مو دارند، نگران ریزش مو در آینده خود هستند. ریزش مو معمولا در میانسالی اتفاق می‌افتد. برای درمان ریزش مو میتوانید از رزماری استفاده کنید. با استفاده مداوم از رزماری برای موها، علاوه بر اینکه ریزش موها را به تعویق می‌اندازید، میتوانید باعث تقویت ریشه‌های مو نیز بشوید. همچنین رزماری میتواند باعث درمان ریزش مو سکه‌ای نیز بشود. خاصیت ضد التهابی بودن رزماری باعث ترمیم آسیب‌های عصبی مو شده و باعث تقویت ناحیه آسیب دیده میشود.


•    افزایش رشد مو

اگر احساس میکنید رشد موهایتان کاهش پیدا کرده است، بهتر است از رزماری استفاده کنید. شواهد نشان داده که اگر شما در یک دوره شش ماهه روزی دوبار از رزماری استفاده کرده و آن را به خوبی بر روی پوست سر ماساژ دهید، به دلیل تحریک گردش خون پوست سر، علاوه بر افزایش ضخامت مو، باعث درمان ریزش و طاسی مو نیز میشوید.

•    درمان شوره سر

شوره سر اغلب به دلیل تجمع سلول‌های مرده بر روی پوست اتفاق می‌افتد. رزماری باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و به دلیل خاصیت ضد التهابی بودنش، میتواند باعث درمان شوره سر شود. برای این کار میتوانید چند قطره روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کرده و برای 5 دقیقه موها و پوست سر خود را ماساژ دهید. همچنین میتوانید روغن رقیق رزماری را بر روی کف سر ماساژ دهید و برای رقیق کردن روغن، مقداری آب به آن اضافه کرده و با قطره چکان بر روی سر خود ریخته و ماساژ دهید. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از خواص روغن رزماری دریافت کنید، بهتر است این کار را قبل از خواب انجام داده و اجازه دهید رزماری تا صبح بر روی موهای شما استراحت کرده و صبح آن را شستشو دهید.


•    رفع سفیدی مو

بالا رفتن سن، عوامل محیطی و تغذیه بد میتواند باعث سفید شدن موها شوند. راه‌های زیادی برای درمان سفیدی مو و حفظ رنگ موی طبیعی وجود دارد که البته همه آنها جوابگو و ثمربخش نیستند. این روزها سن سفید شدن مو از میان‌سالی کاهش پیدا کرده و به جوانی نیز رسیده است. عوامل زیادی مثل استرس، تغذیه بد و مواد شیمیایی باعث سفید شدن موها در سن جوانی هستند. اگر چند تار موی سفید مشاهده کردید میتوانید درمان را شروع کنید. با ماساژ دادن رزماری بر روی موها میتوانید باعث کاهش روند سفید شدن مو و حتی در بعضی موارد باعث بازگشت رنگ اصلی موی خود بشوید.


•    درمان التهابات پوستی

خشکی و خارش سر یکی از نمونه موارد التهابات پوستی میباشد که در بسیاری از افراد شایع است. رزماری به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریالی میتواند این موضوع را درمان کند. از مواد اصلی تشکیل دهنده رزماری، اسید کارونوزیک میباشد که توانایی ترمیم پوست، بهبود تحریکات و التهابات پوستی را داشته و در کل باعث سلامت مو و پوست سر می‌شود.


•    افزایش رشد ابرو و مژه

گاهی پیش می‌آید که ابروها و مژه‌ها حالت طبیعی خود را از دست میدهند و کم پشت میشوند. یکی از بهترین روش‌ها که در کوتاه‌ترین زمان ممکن میتواند باعث افزایش رشد و تقویت مژه‌ها و ابروها شود، استفاده از رزماری می‌باشد. رزماری باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و با تحریک گردش خون در ابروها و مژه‌ها، میتواند اثر زیادی در پرپشت شدن و تقویت آنها بشود. فقط توجه داشته باشید که به هیچ وجه روغن رزماری به داخل چشم وارد نشود.

نحوه استفاده از رزماری

رزماری به صورت خوراکی، استعمال خارجی و ماسک خانگی قابل استفاده میباشد و همچنین میتوان اسپری رزماری برای مو تهیه کرده و از فواید آن بهره برد. در ادامه به نحوه استفاده و همچنین طرز تهیه رزماری برای مو اشاره خواهیم کرد.


•    استفاده مستقیم از رزماری

بعد از حمام میتوانید چند قطره رزماری را به همه نواحی مو ریخته و ماساژ دهید تا روغن رزماری به همه نواحی مو و پوست سر پخش شود. همچنین میتوانید در کنار روغن رزماری از بقیه انواع روغن‌ها مثل روغن جوجوبا (برای آشنایی با خواص شگفت انگیز روغن جوجوبا برای پوست و مو کلیک کنید) و روغن نارگیل برای دوچندان شدن فواید آن استفاده کنید. بعد از ماساژ روغن رزماری، برای 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید تا روغن بر روی موهای شما استراحت کند. بعد از آن میتوانید موهای خود را آبکشی کرده و شستشو دهید. اما به قدری فواید روغن رزماری زیاد است که هیچ اجباری در شستشوی مو نیست.


•    ترکیب رزماری با شامپو

چند قطره روغن رزماری را با مقدار شامپویی که همیشه از آن استفاده میکنید مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را بر روی سر خود ماساژ داده تا کف ایجاد شود. بعد از ماساژ مو و پوست سر، برای 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید ترکیب به دست آمده تاثیر خود را بر روی مو بگذارد. بعد از گذشت زمان میتوانید آبکشی کنید. همچنین وقتی رزماری با شامپو را مخلوط کرده و بر روی سر و موی خود ریختید، به انداره 2 الی 3 قطره رزماری را هم به صورت مستقیم به موی خود اضافه کرده و سپس ماساژ دهید.

•    جوشانده رزماری

یکی دیگر از روش‌های استفاده از رزماری استفاده از جوشانده رزماری است. جوشانده رزماری تاثیر زیادی بر مو و پوست سر میگذارد که برای تهیه آن کافیست، مقداری رزماری در آب ریخته و آن را بجوشانید. بهتر است فقط به مدت 5 دقیقه اجازه دهید ترکیب جوشیده شود تا مواد مغذی آن از بین نرود. ترکیب به دست آمده را صاف کرده و موهای خود را با آن شستشو دهید. بعد از شستشو با جوشانده رزماری نیازی به آبکشی مو نیست. جوشانده رزماری خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها میتواند شوره سر را هم از بین ببرد.


•    روغن رزماری گرم

برای استفاده از این روش، مقداری از روغن رزماری را با روغن زیتون، کنجد و یا نارگیل مخلوط کرده و گرم کنید. توجه کنید که گرم کردن را تا جایی ادامه دهید که مواد مغذی روغن از بین نرود. ترکیب بدست آمده را بعد از گرم کردن، به تمام قسمت‌های مو و پوست سر بمالید و ماساژ دهید. سپس با یک حوله کل سر را بپوشانید تا با افزایش دما، مواد موجود در روغن بهتر جذب شوند. بعد از نیم ساعت استراحت دادن به موها، آبکشی کنید. برای دریافت نتیجه بهتر، دو بار در هفته این کار را انجام دهید.


•    ماسک رزماری و سرکه

ماسک رزماری و سرکه هم به مانند روغن رزماری و جوشانده رزماری فواید زیادی دارد. برای تهیه این ماسک، برگ‌های تازه رزماری را له کرده و مقداری سرکه را به آن اضافه کنید و برای 1 ماه به ترکیب زمان دهید. برای استفاده از این ماسک مقداری سرکه رزماری را با آب مخلوط کرده و موها را با آن شستشو دهید. بعد از شستشوی مو با سرکه رزماری نیاز به آبکشی نیست. هچنین شما میتوانید این ترکیب را در یک اسپری آب ریخته و آن را تبدیل به یک اسپری رزماری برای مو کنید و سپس استفاده نمایید.


•    ماسک رزماری و نارگیل

ماسک رزماری و نارگیل باعث افزایش رشد مو میشود. برای تهیه این ماسک دو قاشق چای خوری رزماری را با مقداری شیرنارگیل ترکیب کرده و ترکیب بدست آمده را از صافی رد کنید. سپس موها و پوست سر را با مقدار لازم از این ترکیب به خوبی ماساژ داده و با کلاه سر خود را بپوشانید تا با افزایش دما و گرم شدن مواد به خوبی جذب موها شود.


•    ماسک رزماری، روغن بادام و زنجبیل

این ماسک کمک زیادی به تقویت ریشه‌های مو و جلوگیری از خشک شدن و شکستگی مو میکند. برای استفاده از این ماسک دو قاشق غذا خوری روغن بادام، یک قاشق چای خوری زنجبیل و چند قطره رزماری را باهم ترکیب کنید. سپس موها و پوست سر را آغشته به این ترکیب کرده و برای 30 دقیقه به آن استراحت دهید. بعد از این مدت موهای خود را آبکشی کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر از این ماسک، دو بار در هفته از این ترکیب استفاده نمایید.

نکاتی برای استفاده از رزماری

•    توجه داشته باشید که روغن رزماری با چشم‌ها برخورد نکند. اما اگر این اتفاق افتاد، سریعا چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

•    برای استفاده از روغن رزماری، چند قطره برای مو و پوست سر کافی میباشد. استفاده بیش از حد از روغن رزماری باعث حساسیت پوستی میشود. اگر پوست مستعد به حساسیت دارید، بهتر است روغن رزماری را با روغن‌های دیگر مثل روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کرده تا رقیق تر شود.

•    تاثیر روغن رزماری ماه‌ها طول میکشد، و استفاده از آن نیاز به تکرار و دقت دارد. میتوان برای اندازه‌گیری تاثیر رزماری تعداد موهای قسمتی از سر را قبل و بعد از استفاده شمارش کنید.

•    زنان شیرده تنها در صورت تجویز دکتر میتوانند از رزماری استفاده کنند.

•    افرادی که بیماری صرع دارند بهتر است از رزماری استفاده نکنند زیرا باعث تشدید آن میشود.

•    کسانی که دارای فشار خون بالا میباشند نباید از روغن رزماری استفاده کنند زیرا باعث افزایش فشار خون میشود.

•    روغن رزماری در جایی نگهداری شود که از دسترس کودکان به دور باشد.


کلام آخر

مشکلات پوست و مو میتواند در زیبایی یک فرد بسیار تاثیر گذار باشد. برای تقویت و تغذیه موهای آسیب دیده یا پوست ملتهب بهتر است از محصولات و گیاهان طبیعی استفاده کنید. درست است که مدت اثر گذاری محصولات طبیعی بیشتر از محصولات شیمیایی میباشد، اما در عوض هیچگونه عوارضی برای انسان ندارد. گیاه رزماری یکی از بهترین گیاهان درمانی برای مو است که میتواند باعث افزایش رشد مو، تقویت مو، کاهش ریزش، درمان شوره شود و همچنین یک ضد التهاب برای پوست آسیب دیده و حساس سر میباشد. به دلیل اینکه رزماری هم به صورت خوراکی قابل استفاده میباشد و هم به صورت روغن و ماسک برای مو قابل استفاده است، یکی از محبوب‌ترین گیاه‌ها برای استفاده درمانی و مراقبتی به حساب می‌آید. ما در این مقاله ابتدا با خواص رزماری برای مو آشنا شدیم و سپس با طرز تهیه رزماری برای مو و همچنین به نحوه درست کردن اسپری رزماری برای مو نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *