0

لوسیون بدن چیست؟ و معرفی انواع آن

لوسیون بدن چیست
بازدید 67

وقتی صحبت از مراقبت و روتین پوستی می‌شود، بیشتر توجهات به پوست صورت است و توجه کمتری به پوست بدن می‌شود. پوست بدن هم مثل پوست صورت در طول زندگی توسط عواملی مثل نور آفتاب، دوش آب گرم و سرد، عرق و آلودگی‌های محیطی می‌تواند دستخوش تغییراتی شود. 
معمولا با مرطوب کردن و رعایت روتین‌های پوستی می‌توان به هیدراته کردن و مرطوب نگه‌داشتن پوست بدن کمک کرد. در این رابطه لوسیون‌ها محصولاتی هستند که به مراقبت کردن از پوست و مرطوب نگه داشتن آن کمک زیادی می‌کنند. شاید برای شما هم سوال پیش آید که لوسیون چیست و چه فوایدی دارد؟ ما در این مقاله ابتدا با لوسیون و  فواید آن آشنا می‌شویم و سپس با اشاره به انواع لوسیون بدن می‌توانید بهترین لوسیون بدن که متناسب با پوستتان می‌باشد را انتخاب کنید.


لوسیون چیست؟

لوسیون یک پماد و یا کرم مراقبت از پوست است که وظیفه اصلی آن مرطوب نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از خشک شدن پوست است. لوسیون معمولا بسته به نوع فرمولی که در آن به کار رفته است، انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها لوسیون بدن می‌باشد.

لوسیون بدن چیست؟

لوسیون بدن یکی از انواع لوسیون است که ساختاری شبیه به کرم اما رقیق‌تر دارد که با توجه به مواد مغذی که در آن به کار رفته است، باعث مرطوب شدن پوست و همچنین نرمی و لطافت پوست می‌شود. با بالا رفتن سن و گذر زمان مواد و چربی مورد نیاز در پوست کاهش پیدا می‌کند و همین باعث خشک شدن پوست می‌شود. لوسیون بدن معمولا از آب و روغن تشکیل شده است و چربی کمی در آن به کار رفته است، به همین دلیل هر نوع پوستی می‌تواند از این محصول استفاده کند. استفاده از لوسیون بدن علاوه بر رفع خشکی پوست، باعث آبرسانی و هیدراته کردن پوست می‌شود و و می‌تواند سد محکمی در مقابل نور خورشید و عوامل محیطی باشد.


ترکیبات موجود در لوسیون

•    هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسیدها ۱۰۰۰ برابر بیشتر باعث جذب آب بر روی پوست می‌شوند و یکی از سریع‌ترین و موثرترین مواد برای آبرسانی پوست هستند. این ماده به دلیل بافت سبکی که دارد، برای پوست‌های چرب و حساس بسیار مناسب است.

•    سرامید

سرامیدها به بافت پوست کمک می‌کنند که رطوبت خود را از دست ندهند و مانند یک سد محکم بر روی پوست قرار می‌گیرند که باعث تبخیر نشدن رطوبت روی پوست می‌شوند.

•    گلیسیرن

وجود این ماده در لوسیون‌ها علاوه بر حفظ رطوبت و هیدراته کردن پوست، نرمی و لطافت پوست را نیز به ارمغان می‌آورد.

•    ویتامین E

ویتامین E مهمترین و ضروری‌ترین ماده برای آبرسانی به پوست است. این آنتی اکسیدان ضد التهاب بوده و به همین دلیل بیشتر محصولات مراقبت‌های پوستی دارای ویتامین E هستند.

•    اسیدهای چرب ضروری

این مواد چربی‌های سالمی هستند که پوست برای درخشش و رطوبت خود به آن‌ها نیاز دارد. این مواد به خودی خود در پوست تولید نمی‌شوند، به همین دلیل باید از منابعی مثل لوسیون تأمین شوند.

فواید لوسیون بدن

بالا رفتن سن موجب کاهش کیفیت پوست انسان می‌شود و عدم رسیدگی به آن می‌تواند باعث اثرات منفی بیشتری شود. در این میان، لوسیون‌ها می‌توانند باعث کاهش این اثرات منفی و تا حدودی از بین بردن آن‌ها شوند. 

پس از این که متوجه شدیم لوسیون چیست بهتر است با تعدادی از فواید لوسیون آشنا شویم؛ برخی از مهمترین فواید لوسیون به شرح زیر است:

•    آبرسانی به پوست

اولین خاصیت لوسیون، آبرسانی به پوست است. به دلیل اینکه لوسیون‌ها بر پایه آب هستند و چربی کمی در آن‌ها به کار رفته است، افراد با پوست چرب هم می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر پوست خشک و حساس دارید و یا در مناطق خشک زندگی می‌کنید استفاده از لوسیون برای شما الزامی است.

•    رفع خشکی پوست

شرایط آب و هوایی و همچنین فصل تابستان و زمستان باعث می‌شود پوست دچار خشکی شود. بهترین راه برای محافظت از پوست و همچنین رفع خشکی آن، استفاده از لوسیون‌ها است که هم باعث افزایش رطوبت و هم آبرسانی به آن می‌شود.

•    رفع ترک و پینه

اگر به دلیل خشکی زیاد پوست پای شما باعث ترک و پینه می‌شود، لوسیون می‌تواند باعث رفع این مشکل شود و همچنین با بازسازی لایه‌های پوست، از به وجود آمدن این موضوع جلوگیری کند.

•    شفاف شدن پوست

بیشتر لوسیون‌ها حاوی مواد سفید کننده و لایه بردار هستند که باعث درخشندگی و همچنین شفافیت پوست می‌شوند.

•    ایجاد حس آرامش

یکی از مهمترین فواید لوسیون‌ها ایجاد احساس آرامش است. ترکیباتی که در لوسیون به کار رفته علاوه بر اینکه باعث شادابی و لطافت پوست می‌شود، با رایحه‌های متفاوتی که دارد بعد از استفاده از آن، یک حس آرامش را به همراه می‌آورد.


انواع لوسیون بدن

برای هر نوع پوستی، لوسیون مخصوص آن نوع پوست وجود دارد. شما می‌توانید بسته به نوع پوست و نیاز پوستی خودتان لوسیون مناسب پوستتان را انتخاب کنید و به زیبایی و سلامتی پوست خود کمک کنید.

•    لوسیون مناسب پوست معمولی

برای پوست معمولی نباید از لوسیون خیلی چرب و یا خیلی خشک استفاده کرد؛ زیرا باعث سنگینی روی پوست می‌شود. سعی کنید از لوسیون‌هایی که دارای ویتامین C هستند استفاده کنید که باعث جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.

•    لوسیون مناسب پوست خشک

برای پوست خشک باید از لوسیون‌هایی که حاوی اوسرین و روغن‌های مفیدی مثل جوجوبا هستند استفاده کنید که باعث آبرسانی و رطوبت پوست می‌شوند و برای پوست خشک مناسب‌اند. اگر پوست خیلی خشکی دارید، از لوسیون‌هایی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید زیرا باعث خشک‌تر شدن پوست می‌شوند.

•    لوسیون مناسب پوست چرب

بر خلاف باور عموم، پوست چرب هم نیاز به استفاده از لوسیون دارد. از لوسیون‌هایی استفاده کنید که حاوی الکل و وازلین نیستند و بیشتر بر پایه آب هستند زیرا این لوسیون‌ها خیلی زودتر جذب پوست می‌شوند.

•    لوسیون مناسب پوست مختلط

به دلیل وجود پوست خشک و چرب در نوع پوست مختلط، بهتر است از لوسیون‌هایی که در آن روغن وجود ندارد استفاده کنید. زیرا این نوع لوسیون‌ها باعث تعادل بین ناحیه خشک و چرب پوست می‌شوند.

•    لوسیون مناسب پوست حساس

لوسیون‌هایی که حاوی ویتامین E، شیباتر و مواد تسکین‌دهنده باشند، بهترین انتخاب برای پوست حساس هستند. این مواد علاوه‌بر ضد التهاب بودن باعث جلوگیری از حساسیت‌های پوستی نیز می‌شوند. همچنین بهتر است از لوسیون‌هایی که دارای اسانس و مواد شیمیایی هستند استفاده نکنید.


برند دافی انواع مختلفی از لوسیون بدن، مناسب برای هر نوع پوستی دارد. لوسیون‌های دافی با ترکیبات اسید هیالورونیک، روغن آرگان، انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست، علاوه بر اینکه باعث آبرسانی و شادابی پوست می‌شوند، مانع از بروز هرگونه خشکی و حساسیت پوست نیز می‌شوند. نکته قابل توجه این است که این لوسیون‌ها قابل استفاده برای دست، صورت و بدن هستند.


نحوه استفاده از لوسیون بدن

برای استفاده از لوسیون، ابتدا پوستتان را با شوینده مناسب برای نوع پوستتان بشویید. سپس ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب ولرم دوش بگیرید. بهتر است دمای آب برای بدن بیشتر از صورت باشد اما سعی کنید از آب خیلی داغ استفاده نکنید؛ زیرا آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت پوست و خشک‌تر شدن پوست می‌شود. 
ابتدا لوسیون را بر روی یک دست بریزید و سپس دست‌ها را به هم بمالید تا لوسیون گرم شود. گرم بودن لوسیون باعث جذب بهتر آن می‌شود. سپس لوسیون را به اندازه کافی و مساوی به تمام بدن خود بمالید. بهتر است این کار را بعد از دوش گرفتن و در حمام انجام دهید، زیرا قبل از اینکه بدنتان را خشک کنید و یا لباس بپوشید بدن همچنان رطوبت دارد و این رطوبت باعث باز نگه داشتن منافذ پوست و همچنین جذب بهتر لوسیون می‌شود. بعد از استفاده از لوسیون به مدت ۵ دقیقه زمان دهید تا لوسیون کامل جذب پوستتان شود.


بهترین زمان برای استفاده از لوسیون

•    بعد از استحمام

یکی از بهترین زمان‌ها برای استفاده از لوسیون بعد از دوش گرفتن و در حمام است. بعد از دوش گرفتن، آب بر روی پوست به سرعت تبخیر می‌شود و همین امر باعث خشکی پوست می‌شود. بهتر است بعد از حمام، زمانی که پوست در مرطوب‌ترین حالت خود می‌باشد از لوسیون استفاده کنید که بیشتر جذب پوست شود.

•    قبل از ورزش کردن

بعد از ورزش کردن، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و رو به خشکی می‌رود. اگر ورزش در بیرون از خانه و در محیط باز باشد، این امر تشدید می‌شود. استفاده از لوسیون قبل از تمرین باعث حفظ رطوبت پوست می‌گردد.

•    بعد از اصلاح کردن

اصلاح کردن پوست علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شود، مثل یک لایه بردار یک لایه سطحی از پوست را هم از بین می‌برد. همین امر باعث خشکی پوست می‌شود. برای جلوگیری از حساسیت و تحریک پوست بعد از استفاده از تیغ، بهتر است از یک لوسیون مناسب استفاده کنید.


سخن پایانی

خشکی پوست امری طبیعی است که هر کسی شاید در زندگی آن را تجربه کرده باشد. عواملی مثل بالا رفتن سن، آب و هوا و همچنین رعایت نکردن روتین‌های پوستی، باعث کاهش چربی پوست می‌شوند، که دلیل اصلی خشکی پوست هم نبودن چربی‌های مورد نیاز و همچنین رطوبت کافی است. لوسیون‌ها با ترکیبات مغذی و مفیدی که دارند می‌توانند از پوست در مقابل خشکی و التهابات پوستی مراقبت کنند. اما توجه داشته باشید که برای هر نوع پوستی، لوسیون مخصوص برای همان نوع پوست را استفاده کنید. ما در این مقاله متوجه شدیم که لوسیون چیست و با فواید آن آشنا شدیم و سپس با اشاره به انواع لوسیون بدن توانستیم شما را برای انتخاب بهترین لوسیون برای نوع پوستتان راهنمایی کنیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *