0

بهترین و موثرترین راه درمان آفتاب سوختگی + روش خانگی

آفتاب سوختگی
بازدید 35

در فصول گرم سال نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش در قوی‌ترین حالت خود قرار میگیرند. آفتاب سوختگی یکی از عوارض رایج زیر نور خورشید قرار گرفتن است که معمولا در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. افرادی که پوست سفیدی دارند و یا زیاد در معرض نور خورشید قرار میگیرند، حداقل یکبار دچار آفتاب سوختگی شده‌اند. این عارضه باعث قرمزی، سوزش و حساسیت شده و پیری زودرس پوست را نیز به همراه دارد. برای درمان سوختگی‌های درجه 1 و 2 علاوه بردرمان شیمیایی مثل پماد‌های سوختگی، درمان‌های خانگی نیز میتواند مؤثر باشد. اما سوختگی درجه 3 نیاز به درمان اورژانسی دارد. ما در این مقاله با راه‌های درمان آفتاب سوختگی آشنا میشویم و همچنین به چند مورد از درمان آفتاب سوختگی خانگی نیز اشاره خواهیم کرد.

آفتاب سوختگی چگونه رخ میدهد؟

آفتاب سوختگی به دلیل قرار گرفتن بیش از اندازه در زیر نور خورشید اتفاق می‌افتد. اشعه ماوراء بنفش هنگامی که به پوست میرسد باعث آسیب دیدن سلول‌های پوست شده و در بعضی موارد باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی نیز میشود. با تابش نور خورشید به بیرونی ترین لایه پوست، ملانین‌های پوست تغییر رنگ میدهند و یا در اصطلاح برنزه میشوند. این تغییر رنگ به دلیل واکنش محافظتی پوست در مقابل نور خورشید است. آفتاب سوختگی فقط در مواقع تابش نور مستقیم خورشید اتفاق نمی‌افتد بلکه ممکن است در یک روز کاملا ابری هم دچار آفتاب سوختگی شوید. معمولا افرادی که پوست سفیدی دارند به دلیل اینکه ملانین یا رنگدانه‌های محافظتی پوستشان نسبت به افراد دارای پوست تیره کمتر است، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند.

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی شامل درد، قرمزی و سوزش است که معمولا بعد از 1 هفته با پوسته پوسته شدن پوست، ترمیم کامل آن شروع میشود. اما به طور کلی ما 3 نوع آفتاب سوختگی داریم :

علائم آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی درجه یک

این حالت آفتاب سوختگی در لایه‌های بیرونی پوست اتفاق می‌افتد و معمولا بین چند روز تا 1 هفته بدون اینکه درمان خاصی انجام شود، بهبود پیدا میکند.

آفتاب سوختگی درجه دو

در این نوع عارضه اشعه‌های خورشید به لایه‌های درونی پوست که “درم” نام دارد وارد شده و باعث ایجاد تاول بر روی پوست میشوند. درمان این نوع آفتاب سوختگی ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

آفتاب سوختگی درجه سه

آفتاب سوختگی درجه سه در برخی موارد نادر اتفاق می‌افتد که نیاز به درمان اورژانسی دارد. در این حالت تمام لایه‌های زیرین پوست، لایه‌های چربی پوست و در بعضی مواقع عصب‌های پوست نیز آسیب میبینند. این نوع از آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که ساعت‌ها در زیر نور آفتاب قرار گرفته باشید. اما به طور کلی این نوع آفتاب سوختگی با سوختگی توسط مواد شیمیایی یا آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد.

درمان آفتاب سوختگی خانگی

زمانی که آفتاب سوختگی درجه 1 یا 2 اتفاق می‌افتد، درمان آفتاب سوختگی خانگی میتواند مفید باشد و جایگزین درمان‌های شیمیایی شود. اما اگر آفتاب سوختگی درجه 3 یا شدید اتفاق افتاد، درمان آفتاب سوختگی خانگی جوابگو نیست و حتما باید اقدامات پزشکی انجام شود. برخی از انواع درمان آفتاب سوختگی خانگی به شکل زیر است :

آب خنک

یکی از راه‌های ساده درمان آفتاب سوختگی، خنک کردن ناحیه آسیب دیده است. برای این کار کافیست دوش آب سرد بگیرید و یا در وان آب سرد دراز بکشید. اما به یاد داشته باشید به هیچ وجه به پوستتان صابون نزنید و دستتان را محکم روی پوست خود نکشید. بعد از اتمام استحمام برای اینکه التهاب پوست بیشتر نشود، به پوست خود دست نزنید و اجازه دهید مقداری از آب بر روی پوست بماند.

یخ

یخ قدرت زیادی در کاهش درد و التهابات پوستی دارد. کافیست مقداری یخ را در یک کیسه و یا پارچه نم‌دار گذاشته و روی ناحیه ملتهب قرار دهید. یخ باعث منقبض شدن رگ‌های خونی شده و تورم را کاهش میدهد. روش دیگر برای استفاده از یخ به عنوان درمان آفتاب سوختگی این است که مقداری آب خنک و یخ را درون کاسه بریزید و پس از غوطه‌ور کردن یک پارچه، آن را بر روی ناحیه آفتاب سوختگی قرار دهید. این کار را میتوانید 10 الی 15 دقیقه و تا زمانی که پارچه خنکی خود را از دست نداده ادامه دهید. به یاد داشته باشید که یخ را به صورت مستقیم بر روی ناحیه آفتاب سوختگی نگذارید.

یخ برای آفتاب سوختگی

شیر

شیر ماده‌ای مفید برای درمان آفتاب سوختگی است. شیر با داشتن چربی و همچنین PH مناسب، میتواند برای درمان آفتاب سوختگی مفید باشد. برای این کار باید از شیر سرد استفاده کرده و پوست ملتهب را در آن غوطه‌ور کنید. اگر به انداره کافی شیر نداشتید، ظرفی را از شیر پر کرده و یک پارچه را در کاسه قرار دهید تا آغشته به شیر شود. سپس پارچه آغشته شده را بر روی نقاط ملتهب و آفتاب سوخته قرار دهید. شیر یک لایه پروتئینی بر روی پوست شما ایجاد میکند که میتواند درد، سوزش و حساسیت را کاهش دهد.

وازلین

پس از آسیب دیدگی پوست به واسطه آفتاب سوختگی، عملکرد سد محافظتی آن دچار اختلال میشود. در این حالت پوست آب از دست میدهد. بهترین راهکار برای بهبود پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده است، آبرسانی و افزایش رطوبت آن است. رطوبت باعث کاهش  التهاب پوست و افزایش سرعت بهبودی پوست میشود. وازلین میتواند باعث جلوگیری از کاهش سطح رطوبت پوست شود. کافیست مقداری کیسه وازلین سرد را بر روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده قرار دهید. سرمای این کیسه باعث کاهش شدت آفتاب سوختگی میشود و وازلین با بازسازی لایه محافظ پوست به روند بهبودی کمک شایانی میکند.

آلوئه‌ورا

وقتی صحبت از درمان و مراقبت از پوست میشود، آلوئه‌ورا یکی از موارد آن است. یکی از بهترین مواد برای درمان آفتاب سوختگی خانگی، آلوئه‌ورا است. آلوئه‌ورا یکی از شگفت انگیزترین مواد طبیعی است که قرن‌هاست برای درمان مشکلات پوستی، ناراحتی‌های معده و عفونت‌های کلیوی استفاده میشود. فقط کافیست مقداری از ژل گیاه آلوئه‌ورا را به صورت مستقیم بر روی پوست خود قرار دهید تا اثر فوق‌العاده آن در تسکین درد و التهاب پوست آسیب دیده را مشاهده کنید.

چای بابونه

چای از زمان قدیم به عنوان یک ماده ضد التهاب استفاده میشد. استفاده از چای بابونه نه تنها باعث خواب بهتر و آرامش میشود، بلکه برای پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده نیز میتواند به عنوان یک تسکین دهنده باعث کاهش التهابات پوستی شود. برای اینکار کافیست چای بابونه را به صورت عادی دم کنید و اجازه دهید که خنک شود. سپس چای خنک شده را درون کاسه ریخته و یک عدد پارچه را درون آن غوطه‌ور کنید. پارچه آغشته شده به چای بابونه را بر روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر به گرده گل حساسیت دارید، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید. زیرا باعث بروز واکنش‌های آلرژیک بر روی پوست شما میشود.

خیار

خیار با داشتن خاصیت ضدالتهابی خاصیت درمانی برای پوست دارد. از خیار علاوه بر درمان پف کردن چشم، برای کاهش التهاب پوست دچار آفتاب سوختگی شده، نیز استفاده میشود. دو عدد خیار را در یک مخلوط کن ریخته و تا رسیدن به یک حالت خمیری شکل مخلوط کردن را ادامه دهید. خمیر به دست آمده را درون یخچال گذاشته تا خنک شود و سپس بر روی پوست سوخته یا پوسته پوسته شده قرار دهید تا التهابات و سوزش به سرعت تسکین پیدا کند.

سیب‌زمینی

یکی دیگر از راه‌های درمان آفتاب سوختگی خانگی، استفاده از سیب‌زمینی است. مطالعات نشان داده که نشاسته موجود در سیب‌زمینی باعث کاهش حرارت پوست شده و می تواند روند بهبودی پوست را افزایش دهد. برای این کار یک عدد سیب‌زمینی را در قابلمه قرار دهید. مقداری آب اضافه کرده و زیر اجاق را روشن کنید تا سیب‌زمینی آب‌پز شود. آب قابلمه را دور ریخته و اجازه دهید سیب‌زمینی خنک شود. سیب‌زمینی را پوست کنده و آن را با گوشت‌کوب له کنید. سپس آن را بر روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب برای آفتاب سوختگی

سرکه سیب یکی از درمان‌های معجزه‌ آسا برای آفتاب سوختگی است. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی، میتواند به عنوان یک سم زدا برای پوست استفاده شود. کافیست به اندازه یک قاشق چایی خوری سرکه سیب به پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده بمالید و یا با کمک یک پنبه آن را خیس کنید. سرکه سیب با ضد عفونی کردن ناحیه آسیب دیده، پوست شما را نیز تمیز کرده و با تنظیم PH پوست آن را آبرسانی نیز میکند.

جوش شیرین

یکی از بهترین راه‌های درمان آفتاب سوختگی خانگی، خیس کردن پوست با آب و جوش شیرین است. در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که یکی از راه‌های موثر برای درمان آفتاب سوختگی، خیساندن و غوطه‌ور کردن پوست آفتاب سوخته در آب است. خیساندن پوست آسیب دیده در آب و جوش شیرین میتواند التهابات و خارش پوست را از بین ببرد. کافیست یک یا دو پیمانه جوش شیرین را در وان حمام بریزید و تا زمانی که آب سرد شد، در وان بخوابید.

کلام آخر

آفتاب سوختگی به دلیل بیش از اندازه زیر آفتاب ماندن اتفاق می‌افتد. پس بهترین راه، پیشگیری از این اتفاق است. اگر تصمیم دارید به طبیعت بروید و از ماندن در زیر آفتاب لذت ببرید، بهتر است قبل از بیرون رفتن از خانه حتی در روزهای ابری هم، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در مواجه شدن با اشعه‌ های مضر خورشید محافظت کنید. آفتاب سوختگی علاوه بر التهابات پوستی، باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های پوستی نیز میشود و همچنین احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست را نیز افزایش میدهد. ما در این مقاله با راه‌های درمان آفتاب سوختگی آشنا شدیم و همچنین به چند مورد از درمان آفتاب سوختگی خانگی نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *