0

علت خشکی لب و روش‌های درمان آن

علت خشکی لب و روش‌های درمان آن
بازدید 57

با سرد شدن هوا فرقی نمیکند که پوست شما خشک باشد یا چرب باشد، فصل پاییز و زمستان میتواند شرایط را برای هر نوع پوستی سخت کند. همانطور که پوست صورت نیاز به تقویت و مراقبت دارد، پوست لب نیز از این موضوع مستثنی نیست. پوست لب از پوست صورت حساس‌تر است و به دلیل اینکه در لب‌ها غدد چربی وجود ندارد، نمیتواند به طور طبیعی رطوبت خود را حفظ کند. از این رو، مشکلاتی اعم از پوسته پوسته شدن، خشکی لب، ترک لب و زخم میتواند برای لب‌ها رخ دهد. خیلی از افراد خشکی و ترک خوردگی لب‌ها را جدی نمیگیرند. اما این مشکل پوستی شاید فراتر از یک خشکی و ترک خوردگی بوده و نشان دهنده مشکلات جدی‌تری برای سلامتی باشد. ما در این مقاله ابتدا با علل خشک شدن لب‌ها آشنا میشویم و سپس به راه‌های درمان خشکی لب و همچنین به درمان پوسته پوسته شدن لب نیز اشاره خواهیم کرد.


دلایل خشک شدن لب

لب‌ها به دلیل داشتن پوست نازک و همچنین به واسطه فعالیت‌های روزانه مثل خوردن، نوشیدن و صحبت کردن، در معرض مشکلاتی اعم از خشکی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن هستند. معمولا این مشکلات در همه فصل‌ها به وجود می‌آیند اما در فصول سرد به دلیل خشکی هوا، مشکلات پوستی نیز تشدید میشود. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که با مشکلات خشکی لب دست و پنجه نرم میکنید، با ما همراه باشید. از دلایل رایج خشک شدن لب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


•    قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید

نور خورشید دارای اشعه‌های مضر مثل اشعه‌های فرابنفش است که برای پوست بدن، پوست صورت و لب‌ها خطرناک است و باعث ایجاد خشکی پوست و کاهش کلاژن سازی پوست میشود. از این رو استفاده از مواردی مثل عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب هنگام مواجه شدن با نور خورشید ضروری میشود. همچنین قرار گرفتن در معرض باد شدید نیز میتواند خشک شدن پوست لب را تشدید نماید.


•    کمبود سطح آب بدن

آب مهم‌ترین ماده حیاتی محسوب میشود. به طوری که، انسان بدون آب تنها سه روز میتواند دوام بیاورد. به همین دلیل بیشتر سلول‌ها و بافت‌های بدن، برای عملکرد درست و منظم نیاز به آب کافی دارند. کمبود آب در بدن علاوه بر بهم خوردن سیستم ایمنی بدن، باعث مشکلات پوستی مثل خشکی پوست صورت، خشکی چشم و ترک خوردگی لب‌ها نیز میشود.

•    عفونت پوستی

قارچ‌های زیادی بر روی سطح پوست انسان زندگی میکنند. دلایل زیادی مثل افزایش رطوبت، کم آبی بدن و گرما میتوانند به افزایش تکثیر و رشد قارچ‌ها بر روی پوست کمک کنند. با افزایش قارچ‌های پوستی، عفونت قارچی رخ میدهد که باعث خشکی و ترک خوردن پوست لب و دور دهان میشود.

•    مصرف زیاد سیگار

دود مضر سیگار علاوه بر آسیب به ریه، میتواند باعث مشکلاتی برای دهان و لب نیز بشود. همچنین آدامس‌های نیکوتین‌دار نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مصرف زیاد سیگار و آدامس‌های نیکوتین‌دار باعث خشکی پوست لب و دور دهان شده و در بعضی موارد باعث ایجاد زخم و تاول نیز میشوند.


•    ازدیاد ویتامین A

وجود مقدار مناسب و کافی ویتامین A در بدن موجب عملکرد درست و راحت بافت‌های پوستی و سلول‌ها میشود. اما وجود بیش از اندازه ویتامین A در بدن علاوه بر مختل کردن عملکرد کبد، باعث ایجاد مشکلاتی مثل کاهش بینایی، سرگیجه، خشک شدن پوست و ترک خوردگی لب‌ها نیز میگردد.


•    کمبود ویتامین 2B

ویتامین B2 یکی از مهمترین ویتامین‌ها در خانواده ویتامین B است که باعث افزایش سطح انرژی در بدن میشود. به دلیل اینکه ویتامین B به نور و گرما حساس است، بیشتر ویتامین B موجود در مواد غذایی در پروسه آماده سازی از بین میروند. کمبود ویتامین B2 در بدن باعث افزایش شکستگی ناخن، سوزش چشم، ایجاد زحم بر روی زبان و دهان، خشکی مو، پوست و لب‌ها میشود.


•    گاز گرفتن و برخورد زیاد بزاق دهان به لب‌ها

گاز گرفتن و زبان زدن بیش از حد به لب‌ها در مواقع اضطراب، باعث ایجاد خشکی لب میشود. برخورد زیاد بزاق دهان به لب باعث خشکی پوست لب میشود و همچنین گاز گرفتن و کندن پوست لب با دندان باعث التهاب و زخم بر روی پوست لب میگردد. برای اینکار بهتر است همیشه از وازلین و بالم لب استفاده کنید تا هم پوست سطح لب مرطوب بماند و هم باعث ترک این عادت شود.


•    حساسیت پوستی و آلرژی

حساسیت‌های پوستی و آلرژی میتوانند به دلیل مصرف مواد غذایی آلرژی زا، استفاده از مواد آرایشی نامناسب و همچنین مصرف برخی داروها اتفاق بیفتد و بدن انسان واکنش‌های متفاوتی از خود نشان میدهد. یکی از این واکنش‌ها و تغییراتی که رخ میدهد ورم و ایجاد خشکی بر روی پوست لب است. از این رو، حتما به مواد خوراکی و مواد آرایشی که استفاده میکنید، دقت کنید.

درمان خشکی لب

برای درمان خشکی لب، میتوان از انواع محصولات درمانی و روش‌های خانگی استفاده کرد. در ادامه به مواردی از درمان پوسته پوسته شدن لب اشاره خواهیم کرد:


•    نوشیدن آب

کمبود آب بدن میتواند در عملکرد بیشتر اعضای بدن تاثیر بگذارد. با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و فعالیت بدنی، باید مصرف آب کنترل شود. مصرف زیاد آب علاوه بر هیدارته کردن پوست، باعث جوانی و شادابی پوست، رفع خشکی چشم، عملکرد بهتر کلیه‌ها و همچنین درمان خشکی لب نیز میشود.


•    استفاده از بالم لب

بیشتر بالم‌ لب‌ها میتوانند از خشکی پوست لب جلوگیری کنند. اما بعضی از انواع بالم لب مثل بالم لب‌های طعم‌دار و نعنایی، باعث بیشتر خشک شدن پوست لب میشوند. برخی دیگر از بالم لب‌ها خاصیت لایه برداری و اسکراب دارند که نمیتوان به صورت روزانه از آن استفاده کرد. انواعی از بالم لب وجود دارد که علاوه بر درمان پوسته پوسته شدن لب، خاصیت محافظتی از نور خورشید را نیز دارند. اما حتما از بالم لب‌هایی استفاده کنید که حاوی لانونین هستند، که باعث افزایش رطوبت دهی و تسکین لب میشوند.


•    شکر

شکر خاصیت لایه برداری و اسکراب دارد. در بیشتر ماسک‌های اسکراب و محصولات لایه بردار، از شکر استفاده میکنند. شکر باعث از بین بردن پوسته‌های لب میشود و با از بین بردن پوست‌های خشک لب، نرمی و لطافت را برای لب به ارمغان می‌آورد. بهتر است برای این کار مقداری از شکر را با عسل ترکیب کرده و بر روی پوست لب بمالید.


•    آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از بهترین و پرخاصیت ‌ترین گیاهان طبیعی است. ژل موجود در آلوئه‌ورا، خواص بیشماری برای مو، پوست، سیستم گوارشی و ایمنی دارد. مالیدن ژل آلوئه‌ورا بر روی پوست، علاوه بر آبرسانی و هیدراته کردن پوست، به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، باعث درمان سوختگی، گزیدگی حشرات، قرمزی و التهابات پوستی نیز میشود. به همین دلیل آلوئه‌ورا را میتوان یکی از راه‌های درمان خشکی لب دانست.

•    خیار

خیار یکی از مواد پر آب هست که با داشتن ویتامین‌های K و C و مواد مغذی برای شادابی و آبرسانی پوست مفید است. کافیست یک عدد خیار را حلقه حلقه کرده و به پوست صورت و لب‌ها بمالید و اجازه دهید بر روی صورت استراحت کند. این کار باعث افزایش آبرسانی، جوانسازی و رفع التهابات پوستی میشود.


•    وازلین

وازلین یکی از محصولات بدست آمده از نفت است که خواص زیادی برای پوست و مو دارد. مالیدن وازلین به پوست علاوه بر رفع خشکی پوست باعث رفع چین و چروک پوستی و همچنین رفع ترک لب‌ها میشود. استفاده مداوم از وازلین میتواند خشکی و ترک پوست لب را از بین برده و شادابی و لطافت را به لب‌ها برگرداند.


•    ویتامین E

برای مصرف ویتامین E ابتدا باید میزان وجود این ویتامین در بدنتان را بسنجید. با انجام یک آزمایش میتوان میزان کمبود ویتامین E در بدنتان را مشخص کنید. استفاده مرتب از ویتامین E باعث افزایش گردش خون در بدن شده که علاوه بر پوست لب، برای کل بدن نیز مناسب است. کپسول ویتامین E را هم میتوان به صورت موضعی استفاده کرد و هم میتوان آن را از وسط شکافت و محتویات داخل آن را بر روی پوست لب مالید.


•    روغن نارگیل، شی‌باتر و جوجوبا

این سه روغن را میتوان محبوب‌ترین انواع روغن برای درمان و مراقبت از پوست دانست. این روغن‌های گیاهی، طرفداران زیادی دارند و دلیل اصلی محبوبیت آنها طبیعی بودن و مناسب بودن آنها برای پوست انسان است. روغن نارگیل برای خشکی پوست مناسب بوده و برای لطافت و شفافیت لب‌ها نیز استفاده میشود. روغن شی‌باتر که از مغز دانه‌های درخت شی‌باتر استخراج میشود، باعث افزایش رطوبت پوست و لب میشود. روغن جوجوبا نیز از درختچه جوجوبا بدست می‌آید و با داشتن مواد مغذی اعم از امگا 6، ویتامین A و E، می تواند باعث رفع خشکی پوست و همچنین افزایش رطوبت پوست و لب شود. استفاده از این روغن‌ها یکی از بهترین راه‌های درمان خشکی لب است.

کلام آخر

لب‌ها هم مانند پوست، در معرض بیماری‌ها و التهابات هستند. با این تفاوت که پوست لب‌ها نازکتر و ظریف‌تر از پوست صورت بوده و طبیعی است که زودتر از پوست صورت واکنش نشان دهد. بعضی از افراد خشکی و پوسته پوسته شدن لب را نادیده میگیرند. شاید در نگاه اول این یک مشکل کوچک و یک خشکی ساده باشد اما باید بدانید که بعضی از بیماری‌ها مثل کیلیت، اولین نشانه‌اش خشکی پوست دور دهان و لب است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه پوست لبتان خشک است، ابتدا با روش‌های ذکر شده اقدام به درمان کنید و در صورت ادامه این خشکی به پزشک مراجعه کنید. ما در این مقاله ابتدا با دلایل خشک شدن پوست لب آشنا شدیم و سپس در ادامه به راه‌های درمان خشکی لب و همچنین به درمان پوسته پوسته شدن لب نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *