0

بایدها و نبایدها بعد از کراتینه کردن مو

بایدها و نبایدها بعد از کراتینه کردن مو
بازدید 52

خیلی از افراد از موهای وز و آسیب دیده خود رنج میبرند و به فکر درمان آن هستند. براق بودن و صاف بودن موها جلوه زیبایی برای هر شخص دارد و باعث افزایش اعتماد به نفس میشود. یکی از راه‌های افزایش زیبایی موها، انجام کراتینه مو است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که ظاهر صاف و یکدست بودن موهایتان از اولویت‌های شما هست، کراتینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. با کراتینه کردن مو میتوانید از شر وز بودن آن خلاص شوید و برای چندین ماه از داشتن موهایی صاف و زیبا لذت ببرید. اما برای نگه داشتن زیبایی و صاف بودن مو برای این مدت، باید از آن مراقبت کنید. مراقبت از موها بعد از کراتینه امری مهم است زیرا عدم مراقبت از آنها، باعث از بین رفتن اثر کراتینه میشود. ما در این مقاله با اشتباهات رایج پس از کراتینه مو و همچنین راه‌های مراقبت بعد از کراتینه مو آشنا خواهیم شد.

کراتینه مو چیست؟

کراتینه کردن مو یک روش شیمیایی است که آرایشگر تارهای مو را با ماده‌ای به نام کراتین میپوشاند. کراتین همان پروتئینی است که به طور طبیعی در موها و ناخن‌های انسان وجود دارد. کراتین مو با کارهای روزانه و عادی هر فرد مثل سشوارکشیدن، اتوی مو، آرایش مو، رنگ کردن و دکلره کردن آسیب دیده و از بین می رود. کراتینه کردن یک عمل شیمیایی است که مو مجددا کراتین از دست رفته خود را بدست می‌آورد. بعد از انجام کراتینه، مو به شدت حساس و آسیب پذیر میشود. به همین منظور مراقبت کردن از آن بسیار حائز اهمیت بوده و عدم مراقبت از آن دوباره باعث از بین رفتن کراتین مو میشود.

مراقبت ها و اشتباهات پس از کراتینه مو

کراتینه کردن مو نسبتا هزینه بالایی دارد. مراقبت نکردن از آن علاوه بر هدر رفتن بودجه مالی، آسیب بیشتر رسیدن به مو را نیز به همراه دارد. در ادامه به مواردی از اشتباهات پس از کراتینه مو و همچنین نحوه درست مراقبت بعد از کراتینه مو اشاره خواهیم کرد.

  • شستشوی موهای کراتینه شده و انتخاب درست شامپو

شستشوی مو باید بعد از گذشت 3 روز از کراتینه مو انجام شود. کراتین برای تثبیت شدن روی مو نیاز به 3 روز زمان دارد. بعد از گذشت 72 ساعت یا سه روز میتوانید موهای خود را بشویید. برای شستشو نباید از شامپوهای معمولی استفاده کنید. زیرا شامپوهای معمولی دارای مقدار زیادی سولفات هستند. سولفات همان ماده‌ای است که باعث کف کردن شامپو شده که به شدت به موها آسیب رسانده و باعث تجمع مواد شیمیایی بر روی مو میشود. به همین منظور از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید. برای شستشوی موهای کراتین شده، این کار را آرام و بدون چنگ زدن موها انجام دهید و همچنین از آب ولرم استفاده کنید زیرا آب داغ باعث خشکی و بدحالتی مو میشود.

  • افزایش رطوبت موهای کراتینه

یکی از رایج‌ترین اشتباهات پس از کراتینه مو، استفاده نکردن از ماسک مو و استفاده از شامپوی نادرست است. بعد از شستشوی موها با شامپوی مناسب، نوبت به استفاده از ماسک مو می رسد. صاف شدن دائمی مو با کراتینه، باعث خشک شدن موها میشود. مواد شیمیایی موجود در کراتینه در کنار صافی و زیبایی مو، باعث خشکی موها نیز میشود. برای افزایش رطوبت موها بهتر است از ماسک مو استفاده کنید. بهتر است از ماسک مو داخل حمام که نیاز به شستشو دارد، استفاده کنید. زیرا این ماسک‌ها تاثیر بیشتری بر نرمی و لطافت موها میگذارند.

ماسک مو دافی با داشتن مواد مغذی اعم از ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، روغن آرگان و روغن آفتابگردان علاوه بر رطوبت رسانی عمیق به موها، از چربی پوست کف سر جلوگیری کرده و زبری و خشکی مو را نیز ترمیم میکند.

  • خشک کردن موهای کراتینه

شستشوی موها و همچنین خیس شدن مو تا 72 ساعت بعد از کراتینه ممنوع است. اما اگر به هر نحوی موهای شما در این سه روز خیس شد باید سریعا نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید. رطوبت باعث از بین رفتن کراتین روی مو میشود. به این منظور میتوانید از سشوار برای خشک کردن سریع موهای خود استفاده کنید. بعد از گذشت سه روز اولیه که استحمام میکنید، موهای شما به دلیل داشتن کراتین، با یک باد سشوار و یک شانه زدن ساده به راحتی خشک میشوند.

  • سشوار کشیدن نادرست موهای کراتینه

از دیگر اشتباهات پس از کراتینه مو، استفاده نادرست از سشوار است. کراتینه کردن مو باعث قرار گرفتن موهای شما با مواد شیمیایی شده که همین مسئله خشکی مو را افزایش میدهد. استفاده از اتو مو، سشوارطولانی و خیلی گرم و وسایل حالت دهنده، باعث افزایش آسیب به مو شده و خشکی آن را افزایش میدهد. به خاطر داشته باشید که پس از استحمام به منظور خشک نمودن موهای خود، سشوار را در حالت خنک استفاده کنید، زیرا گرمای شدید سشوار به موها آسیب میزند.

  • کوتاه کردن موهای کراتینه

یکی دیگر از راه‌های مراقبت بعد از کراتین مو، کوتاه کردن موها است. مو بعد از کراتین در معرض مواد شیمیایی قرار میگیرد و این موضوع باعث افزایش خشکی موها میشود. یکی از عوارض خشکی مو، ایجاد موخوره در انتهای مو است. درمان موخوره هم چیزی به جز کوتاهی مو نیست. اگر احساس ایجاد موخوره کردید حدود یک الی دو سانتی متر از انتهای آن را قیچی کنید تا دوباره سلامتی به موهای شما برگردد.

  • شانه کردن موهای کراتینه

یکی از راه‌های مراقبت از پوست و مو، خشن رفتار نکردن با آنهاست. رفتار خشن با مو میتواند سلامتی آن را به خطر بیاندازد. حتی همین رفتار ساده نیز میتواند در سلامتی مو تاثیر گذار باشد. اگر موهایتان گره خورد با سختی و فشار زیاد گره موهای خود را باز نکنید. بلکه با آرامش و ملایمت و به همراه یک شانه دندانه‌دار، گره موهای خود را باز کنید.

  • خوابیدن با موهای کراتینه

سه روز اول بعد از کراتینه کردن موها، روزهای مهم و حساسی است. اگر همان روزهای اول موها حالت بدی بگیرد، نتیجه کراتینه به مشکل میخورد. یکی از مشکلات اصلی که هنگام خوابیدن رخ میدهد، گره خوردگی مو می باشد. سعی کنید از بالش‌های ابریشمی برای کاهش گره خوردگی مو استفاده کنید. موهایتان را باز کرده و روی بالش بگذارید و از بستن مو و همچنین قرار دادن آنها در کلاه نیز خودداری کنید. اگر موهایتان را شانه کردید و هنوز جهت دار بود، از اتو مو استفاده کنید. اما مراقب باشید که موی شما نسوزد.

آیا میتوان بعد از کراتینه موها را رنگ کرد؟

یکی از بزرگترین اشتباهات پس از کراتینه مو، رنگ کردن موها است. رنگ کردن مو بعد از کراتینه یکی از بدترین کارهایی است که میتوانید برای موهایتان انجام دهید. توجه داشته باشید که بعد از انجام هر گونه عمل درمانی برای مراقبت از مو، باید به موها فرصت بازیابی دهید. بعد از انجام کراتینه حداقل تا 6 ماه باید از رنگ کردن موها خودداری کنید. موهای کراتینه شده بعد از رنگ شدن بدحالت و خشک میشوند و همچنین خواص کراتین روی موها نیز از بین میرود. معمولا رنگ مو روی موهای کراتینه شده به خوبی نمی‌نشیند و همین مساله باعث عدم گرفتن نتیجه مطلوب شما میشود. همچنین کراتین یک ماده شیمیایی است که بر روی موی شما قرار گرفته است. با اضافه شدن رنگ مو، تاثیر بدی بر روی موها گذاشته شده و باعث سوختگی موهای شما میشود.

نکات تکمیلی مراقبت بعد از کراتینه مو

  • تا حد امکان شستشوی موها را کاهش دهید. شستشوی مداوم مو باعث کاهش عمر کراتین مو میشود.
  • تا 72 ساعت بعد از کراتینه مو هیچگونه وسیله خارجی بر روی موهای خود قرار ندهید. بستن مو با کش مو، گیره و گل سر باعث جهت دار شدن و شکسته شدن مو در 3 روز اول میشود.
  • هنگام خواب یا موهای خود را در کاور گذاشته و یا به آرامی آنها را ببندید تا از کشیدگی و شکستگی آنها جلوگیری شود.
  • اگر موهای کم پشت و نازکی دارید کراتینه مو توصیه نمیشود. زیرا ممکن است مقداری از حجم موهایتان را بعد از کراتینه از دست بدهید.
  • یکی دیگر از اشتباهات پس از کراتینه مو رفتن به استخر و دریا است. آب شور و کلر کراتین مو را از بین میبرد. اگر مجبور به رفتن و شنا کردن بودید، حدالامکان موهای خود را با کلاه شنا بپوشانید.
  • تا حداقل 2 هفته بعد از کراتینه کردن موها از ورزش سنگین که باعث عرق کردن میشود خودداری کنید. عرق باعث عدم جذب کراتین توسط موها میشود.
  • یکی دیگر از موارد مراقبت بعد از کراتینه مو داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. سعی کنید غذاهایی که حاوی ویتامین c، پروتئین و آنتی اکسیدان هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

کلام آخر

خوش حالتی و خوش فرمی موها، یکی از اولین موارد نشان دهنده زیبایی هر فردی است. همه ما برای داشتن موهایی سالم و زیبا تلاش میکنیم. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها کراتینه کردن میباشد. کراتینه مو باعث صافی و خوش حالتی مو میشود. اما مراقبت نکردن از آن علاوه بر اینکه اثر خودش را از دست می‌دهد، در بعضی موارد باعث گرفتن نتیجه عکس نیز میشود. همانطور که برای زیبایی موهای خود وقت میگذارید و هزینه‌های زیادی نیز برای آن پرداخت میکنید، برای حفظ زیبایی و مراقبت از آن نیز باید هم وقت و هم حوصله به خرج دهید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید. ما در این مقاله ابتدا با کراتینه مو آشنا شدیم و سپس به راه‌های مراقبت بعد از کراتینه مو و همچنین اشتباهات پس از کراتینه مو نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *