0

تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟

تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟
بازدید 31

مو اولین نقطه‌ای از بدن انسان است که زیبایی یک فرد را نشان میدهد. قطعا داشتن موهای زیبا و بی‌نقص آرزوی هر فردی است و هیچکس دوست ندارد که موهای وز، خشک و آسیب دیده داشته باشد. خیلی از افراد برای جلوگیری از آسیب دیدن مو و یا تشدید آسیب دیدگی، به دنبال تهیه و استفاده از محصولات مراقبت از مو هستند. اما به دلیل تنوع محصولات معمولا یا سردرگم میشوند و یا محصولی اشتباه برای موهای خود تهیه میکنند. بیشتر افراد تصور میکنند که ماسک مو و نرم کننده مو یکی هستند و عملکرد یکسانی دارند. اما باید توجه داشته باشید که این دو محصول باهم تفاوت داشته و هرکدام برای هدف مشخصی ساخته شده‌اند. ما در این مقاله ابتدا به تعریف نرم کننده و ماسک مو میپردازیم و سپس در ادامه با تفاوت نرم کننده و ماسک مو نیز آشنا خواهیم شد.


نرم کننده چیست؟

نرم کننده مو معمولا در مرحله دوم یعنی بعد از شستشوی مو استفاده میشود. نرم کننده از موادی همچون سیلیکون، امولیانت، روغن و سورفکتانت ساخته شده است. نرم کننده شامپو نیست. یعنی خاصیت پاکسازی و رفع کثیفی و آلودگی از روی مو را ندارد. بلکه بعد از استفاده از شامپو به انتهای موها زده شده و برای نرم تر کردن و حفظ رطوبت مو استفاده میشود تا شانه کردن و فرم دادن مو آسان‌تر شود.


ماسک مو چیست؟

ماسک مو یک نرم کننده بسیار قوی به شمار می‌آید که دارای ترکیباتی اعم از روغن‌های آبرسان و مواد نرم کننده میباشد که علاوه بر نرم کنندگی و افزایش لطافت مو برای مراقبت و رفع آسیب‌های وارد شده به مو نیز مورد استفاده قرار میگیرد. ماسک مو از مواد معدنی مثل پروتئین، روغن، لیپید، سیلیکون و ویتامین‌ها تشکیل شده است که غلظت مواد استفاده شده در آن بیشتر از نرم کننده است. معمولا ماسک مو بعد از شامپو و نرم کننده استفاده می شود.

تفاوت نرم کننده و ماسک مو

برخی از افراد تصور میکنند که هیچگونه فرق بین نرم کننده و ماسک مو وجود ندارد و کاملا مشابه هم هستند. شاید به دلیل اینکه هر دو این محصول بر روی ساقه مو استفاده میشوند و نباید به ریشه مو برخورد کنند، به اشتباه این باور پیش می‌آید که استفاده این دو محصول به یک هدف ختم میشود و می‌توان از یکی از آنها به جای هر دو محصول استفاده کرد. به جز متفاوت بودن مواد تشکیل دهنده این دو محصول تفاوت‌های اساسی دیگری نیز باهم دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.


•    بافت مواد تشکیل دهنده

اولین تفاوت نرم کننده و ماسک مو که کاملا مشهود هست، تفاوت در بافت مواد تشکیل دهنده آنهاست. نرم کننده بافتی آبکی دارد که به سادگی بر روی مو پخش میشود. اما ماسک مو بافتی غلیظ ‌تر نسبت به نرم کننده دارد که به راحتی نرم کننده بر روی مو پخش نمیشود. ماسک مو بعد از استفاده یک لایه ضخیم بر روی مو ایجاد میکند.


•    نحوه عملکرد

مهمترین فرق نرم کننده و ماسک مو نحوه عملکرد آنهاست. استفاده از نرم کننده بعد از شامپو حس نرمی و لطافت به موها داده تا علاوه بر افزایش فرم‌دهی و شانه‌پذیری، باعث رفع خشکی، گره خوردگی و به هم چسبیدگی موها گردد. این در حالی است که ماسک مو علاوه بر افزایش لطافت و نرمی مو، باعث تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده نیز میشود. در واقع ماسک مو را میتوان یک محصول درمانی و مراقبتی برای مو دانست.

•    طریقه استفاده

دیگر تفاوت نرم کننده و ماسک مو نحوه استفاده آنهاست. نرم کننده معمولا باید بین 3 الی 5 دقیقه بر روی مو قرار می گیرد و بعد از استفاده مدت زمان کمی مو حالت نرمی خود را نگه میدارد و کاملا موقتی است. اما برای استفاده از ماسک مو باید کمی صبور باشید. زیرا برای گرفتن نتیجه درست، ماسک مو باید 15 الی 20 دقیقه بر روی مو استراحت کند. تاثیر ماسک مو تدریجی بوده و به دلیل تقویت و ترمیم مو، اثر ماندگاری آن از نرم کننده بیشتر است.


•    تعداد دفعات استفاده

تعداد دفعات استفاده از ماسک مو و نرم کننده متفاوت است. نرم کننده را میتوانید بعد از هر بار شستشو استفاده کنید و محدودیتی ندارد. اما ماسک مو به دلیل داشتن مواد قوی‌تر که خاصیت درمانی و ترمیم دارند، نباید روزانه مورد استفاده قرار گیرد. بلکه 2 بار در هفته میتوانید از ماسک مو استفاده کنید. استفاده بیش از اندازه ماسک مو میتواند باعث افزایش چربی مو شود.

نحوه استفاده از ماسک مو

نحوه استفاده از ماسک مو به نوع آن بستگی دارد. بعضی از ماسک موها نیاز به آبکشی دارند. این نوع ماسک مو را باید بعد از شامپو زدن بر روی موی خود بریزید و طبق زمانی که در پشت بسته بندی درج شده به آن استراحت دهید و سپس آبکشی کنید. مدل دیگر ماسک مو به صورت محلول و اسپری است که باید بعد از استحمام، زمانی که موها به صورت کامل خشک نشده‌اند بر روی سر اسپری شود. که این مدل ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد. بعضی از ماسک موها را میتوان قبل از حمام استفاده نمود که بیشتر آنها خانگی هستند.


ماسک موی دافی حاوی ترکیباتی مؤثر مثل ویتامین E، ویتامین گروه B، زینک و کراتین بوده که علاوه بر نرم کنندگی مو، باعث تغذیه مو و ض23خیم شدن ساقه‌های مو نیز میشود. همچنین این ماسک مو، از مو در برابر پرتوهای خورشید محافظت کرده و باعث افزایش مقاومت مو نیز میشود.


نحوه استفاده از نرم کننده

استفاده از نرم کننده بعد از شستشوی موها با شامپو است. شامپو فقط یک تمیز کننده مو به حساب می‌آید که میتواند چربی، کثیفی و پوست‌های مرده روی موها را از بین ببرد. معمولا بعد از شستشو مو با شامپو، چربی مو از بین میرود و موها خشک و گره خورده میشوند که شانه کردن آنها مشکل میشود. در این شرایط استفاده از نرم کننده بعد از شامپو میتواند موها را نرم و خوش حالت کند تا شانه کردن و فرم دادن مو راحت تر شود. توجه داشته باشید که نرم کننده به هیچ وجه تمیز کننده نیست و موی چرب و کثیف با نرم کننده تمیز نمیشود. اگر موهایتان چرب و کثیف است قبل از زدن نرم کننده ابتدا بایستی با شامپو آنها را بشویید.

ترتیب استفاده از نرم کننده و ماسک مو

بعد از تفاوت نرم کننده و ماسک مو، یکی دیگر از اشتباهات رایج بین افراد، ترتیب استفاده این دو است. اگر بخواهیم ترتیب استفاده سه محصول نرم کننده، ماسک مو و شامپو را شرح دهیم، روش استفاده به این صورت است که همیشه انتخاب اول باید شامپو باشد. استفاده از ماسک مو و نرم کننده روی موی کثیف، نتیجه‌ای به همراه ندارد و چربی زدایی انجام نمیشود. بعد از شستشوی مو با شامپو، ابتدا ماسک مو را برای 15 الی 20 دقیقه بر روی موها بگذارید و سپس آبکشی کنید. بعد از آبکشی موها از نرم کننده استفاده کنید. دلیل این ترتیب استفاده این است که اگر ابتدا از نرم کننده استفاده کنید، باعث میشود خاصیت درمانی و مراقبتی که در ماسک مو وجود دارد بر روی موها تاثیری نگذارد.


استفاده هم زمان از نرم کننده و ماسک مو

قطعا استفاده هم زمان از ماسک مو و نرم کننده هیچ ایرادی ندارد و در بعضی مواقع استفاده از هر دو آنها الزامی نیز میباشد. تنها نکته‌ای که هنگام استفاده از آنها باید رعایت کنید، ترتیب استفاده از آنها است. اگر ماسک مو خانگی به موهای خود میزنید، نیازی نیست که نرم کننده را قبل از ماسک مو استفاده کنید. زیرا بعد از استفاده از ماسک مو خانگی، موها نیاز به شستشو دارند و بعد از شستشوی موها، تنها مقداری نرم کننده برای فرم دهی و شانه پذیری بعد از استحمام کفایت میکند.

ماسک مو یا نرم کننده؟

حال که تفاوت نرم کننده و ماسک مو را متوجه شدید، انتخاب بین نرم کننده و ماسک مو کاملا به خود شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید که میتوانید از هردو این محصولات باهم استفاده کنید. اما به طور کلی اگر از سالم بودن موهای خود اطمینان دارید، نیازی به استفاده از ماسک مو نیست و نرم کننده میتواند موهای شما را خوش حالت کند. اما اگر به هر دلیلی موهای شما ضعیف، خشک و شکننده به نظر میرسد و نیاز به یک تقویت کننده دارد، باید به دنبال یک ماسک موی خوب بروید و یا از هر دو محصول استفاده کنید.



کلام آخر

همان اندازه که مراقبت از پوست نیاز به یک روتین پوستی دارد، مراقبت از موها هم، نیازمند یک روتین مراقبتی است. به همان اندازه که پوست ما در زیبایی ما تاثیر گذار است، موها نیز در زیبایی هر فرد نقش به‌ سزایی دارد. نرم کننده و ماسک مو فقط کمک به مراقبت و درمان موهای ما میکنند و نمیتوانند جای شامپو در پاکسازی موهای ما را داشته باشند. قبل از انتخاب نرم کننده و ماسک مو، حتما از نوع پوستی که دارید اطلاع داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید. استفاده ار نرم کننده و ماسک مو غیر متناسب با نوع پوستتان، میتواند نتیجه عکس داشته باشد. ما در این مقاله ابتدا با تعریف هرکدام از ماسک مو و نرم کننده آشنا شدیم و سپس به تفاوت نرم کننده و ماسک مو اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *