0

بهترین روش خانگی پاکسازی پوست خشک

پاکسازی پوست خشک در منزل
بازدید 39

پوست خشک یکی از انواع پوست می‌باشد که نگهداری و مراقبت از آن بسیار اهمیت دارد. هر کسی امکان دارد در طول زندگی خود حداقل یکبار خشکی پوست را تجربه کرده باشد. پوست معمولی و چرب هم میتواند دچار خشکی بشود. خشکی پوست به علت از دست دادن آب و چربی‌های طبیعی در لایه‌های پوست اتفاق می‌افتد. بهترین راه برای کنترل و درمان خشکی پوست، آبرسانی و هیدراته نگه داشتن پوست است. برای این کار میتوانید از آبرسان‌ها و محصولات مراقبتی برای کنترل خشکی پوست استفاده کنید. اما روش‌های طبیعی و خانگی نیز برای رفع خشکی پوست وجود دارد که علاوه بر کم هزینه‌تر بودن، فاقد هرگونه عوارض جانبی نیز هست. ما در این مقاله درباره انواع روش‌های پاکسازی پوست خشک در خانه صحبت خواهیم کرد.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از مواد معجزه آسای طبیعی است که در بیشتر محصولات مراقبتی و درمانی به کار رفته است. ژل بدست آمده از آلوئه‌ورا باعث حفظ رطوبت پوست شده و همچنین با افزایش تولید الاستین و کلاژن پوست، باعث بهبود خاصیت ازتجاعی پوست نیز میشود. اگر دچار اگزما یا خشکی پوست شده اید،  میتوانید هر شب قبل خواب از این گیاه درمانی استفاده کنید.

عسل

عسل یکی از مواد مؤثر در پاکسازی پوست خشک است. این ماده علاوه بر پاکسازی منافذ مسدود شده پوست صورت، به پوست آبرسانی کرده و منافذ آن را کوچک‌تر میکند. علاوه بر تهیه ماسک با عسل برای پاکسازی پوست خشک در منزل میتوانید از آن به صورت جدا نیز استفاده کنید. کافیست مقداری عسل را بر روی پوست ریخته و برای 20 دقیقه به آن استراحت دهید. سپس با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

عسل برای پاکسازی پوست خشک

جوش شیرین

جوش شیرین را میتوان یک لایه بردار طبیعی دانست که قدرت بالایی در از بین بردن سلول‌های مرده پوست دارد. همچنین جوش شیرین علاوه بر لایه برداری و پاکسازی پوست، میتواند PH پوست را نیز متعادل سازد. برای استفاده از جوش شیرین برای پاکسازی پوست خشک، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا ترکیبی خمیری مانند بدست آید. خمیر بدست آمده را برای مدت 5 دقیقه بر روی پوست خود استراحت داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون با داشتن خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی یک گزینه مناسب برای پاکسازی پوست خشک است. به دلیل آنتی اکسیدان بودن، روغن زیتون میتواند پوست را در مقابل خطرات احتمالی مثل اشعه‌های مضر خورشید، محافظت کند. مقداری از روغن را بر روی پوست خشک ریخته و اجازه دهید روی پوستتان بماند تا بیشتر جذب پوست شده و سپس با یک پارچه آن را خشک کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین مواد برای حفظ رطوبت پوست است. همچنین این روغن حاوی مقدار زیادی اسید چرب بوده که میتواند اسیدهای چرب از دست رفته پوست را تامین کند. برای استفاده از روغن نارگیل برای پاکسازی پوست خشک، مقداری از آن را بر روی انگشتان خود بریزید و پوستتان را ماساژ دهید. این کار را قبل از خواب انجام دهید. اجازه دهید طی شب روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را شستشو دهید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای پوست خشک

روغن جوجوبا را میتوان برای انواع پوست استفاده کرد. ترکیبات موجود در روغن جوجوبا که از درخت جوجوبا بدست آمده است، خاصیت نرم کنندگی و آنتی اکسیدانی برای پوست دارد و میتواند برای پوست نقش یک سد دفاعی را بازی کند. برای استفاده از روغن جوجوبا ابتدا یک حوله داغ را برای مدت 5 دقیقه بر روی پوست خشک شده قرار دهید و بردارید. سپس پوست را با مقداری از روغن جوجوبا که بر روی انگشتان خود ریخته اید، ماساژ دهید و اجازه دهید روغن جذب پوست شود. بعد از ماساژ روغن اضافی روی پوست را پاک کنید.

روغن آرگان

روغن آرگان یک گزینه ایده‌آل برای پاکسازی پوست خشک در خانه است. روغن آرگان دارای ویتامین E و اسیدهای چرب اعم از هیالورونیک اسید و اسید لینولئیک است که علاوه بر آبرسانی باعث حفظ رطوبت پوست نیز میشود. از طرفی روغن آرگان خاصیت ضدالتهابی نیز دارد که میتواند به خوبی از پوست خشک محافظت کند. مقداری از روغن آرگان را بر روی پوست خشک ماساژ دهید و اجازه دهید روغن جذب پوست شود و سپس شستشو دهید.

پودر قهوه

پودر قهوه یک لایه بردار خانگی برای پوست خشک به شمار می‌آید که میتواند علاوه بر پاکسازی و لایه برداری پوست، باعث شادابی و روشنایی پوست نیز بشود. کافیست یک قاشق غذاخوری قهوه را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. 5 دقیقه به آن استراحت داده و سپس شستشو دهید. همچنین شما میتوانید برای افزایش لطافت پوست، مقداری روغن نارگیل را به این ترکیب اضافه کنید.

قهوه برای پوست خشک

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیدهایی است که میتواند باعث تنظیم PH پوست شود. استفاده از مواد آرایشی و شستشوی صورت با مواد صابونی PH پوست را به هم می‌ریزد و این موضوع باعث خشک شدن پوست میشود. سرکه سیب میتواند PH پوست را به حالت قبلی برگرداند و خشکی پوست را رفع کند. از سرکه سیب به عنوان پاکسازی پوست خشک میتوانید 1 الی 2 بار در هفته استفاده کنید.

گلیسیرین

گلیسیرین یکی از بهترین مواد برای مراقبت و پاکسازی پوست خشک است. این ماده علاوه بر رفع خشکی پوست، باعث بهبود ترک خوردگی پوست نیز میشود. برای استفاده از گلیسیرین میتوانید مقداری از آن را بر روی پوست بریزید و برای 1 ساعت به آن استراحت داده و سپس شستشو دهید. این کار را میتوانید هر روز تکرار کنید تا خشکی پوست از بین برود.

وازلین

وازلین را میتوان محبوب ترین محصول برای مرطوب کردن پوست خشک دانست. وازلین باعث مرطوب شدن پوست شده و همچنین از رطوبت پوست نیز محافظت می کند. به دلیل چرب شدن پوست بعد از استفاده از وازلین، بهتر است از آن قبل از خواب استفاده شود. توجه داشته باشید که قبل از خواب روی بالش تکه‌ای پارچه قرار دهید تا چرب و لکه‌دار نشود. با وازلین کل پوست خشک را ماساژ دهید و اجازه دهید که یک شب تا صبح روی پوست استراحت کند. اگر تمایل به نگهداری طولانی آن نداشتید، حداقل 1 ساعت به آن اجازه دهید روی پوستتان باشد و سپس آن را شستشو دهید.

وازلین برای پوست خشک

ماسک خیار و شکر

درصد زیادی از خیار را آب تشکیل داده است که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک میکند. همچنین شکر نیز یک لایه بردار قوی برای پوست به حساب می‌آید. ترکیب این دو مواد میتواند یک ماسک مناسب برای پاکسازی پوست در خانه باشد. برای استفاده از این ماسک یک عدد خیار رنده شده را با یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط کرده و برای نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. ترکیب بدست آمده را بر روی صورت خود قرار داده و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را شستشو دهید.

ماسک تخم مرغ و عسل

تخم مرغ ماده‌ای طبیعی و مفید برای پاکسازی پوست خشک می‌باشد. سفیده تخم مرغ برای از بین بردن چربی‌های اضافی پوست مفید است و زرده تخم مرغ میتواند باعث رفع خشکی پوست شود. زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی چربی‌های مرطوب کننده است که باعث هیدراته شدن پوست خشک میشود. عسل نیز منافذ بسته پوست را باز میکند. برای استفاده از این ماسک یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق چایی خوری عسل را باهم مخلوط کرده تا به یک ترکیب یکدست برسید. ترکیب بدست آمده را برای مدت 15 دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس شستشو دهید.

ماسک آووکادو و روغن زیتون

این ماسک یکی از ماسک‌های مخصوص پاکسازی پوست خشک در منزل با تاثیرگذاری فوری می‌باشد. روغن زیتون حاوی اسید‌های چرب بوده که علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدان بودن، یک آبرسان طبیعی برای پوست نیز به شمار می‌آید. مواد مغذی موجود در ترکیبات آووکادو نیز علاوه بر آبرسانی به پوست، از آسیب‌های پوستی نیز جلوگیری میکند. برای استفاده از این ماسک نصف یک عدد آووکادو را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و ترکیب بدست آمده را برای مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس شستشو دهید.

ماسک آووکادو

ماسک شیر و زردچوبه

زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که میتواند پوست خشک را مرطوب کند. شیر نیز یک مرطوب کننده عالی برای پوست به شمار می‌آید. برای استفاده از این ماسک 1 قاشق غذاخوری شیر، با نوک یک قاشق چایی خوری زردچوبه را با هم مخلوط کنید و برای 10 دقیقه روی پوست استراحت دهید. سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک هندوانه

هدوانه نیز مثل خیار یکی از میوه‌هایی است که دارای مقدار زیادی آب می‌باشد. همین موضوع باعث شده است که هندوانه یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی برای پوست به شمار بیاید. همچنین هندوانه خشکی پوست را نیز برطرف میکند. برای استفاده از ماسک هندوانه کافیست 1 یا 2 قاشق غذاخوری آب هندوانه را گرفته و با 1 قاشق چایی خوری عسل مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را برای 15 دقیقه روی پوست قرار داده و سپس شستشو دهید.

کلام آخر

آبرسانی و پاکسازی پوست خشک یکی از موارد مهم برای مراقبت از پوست خشک است. شما میتوانید علاوه بر استفاده از محصولات مراقبتی مثل آبرسان و مرطوب کننده، از روش‌های خانگی و ماسک‌های خانگی نیز برای کنترل پوست خشک استفاده کنید. پاکسازی پوست خشک در منزل یکی از کم هزینه ترین روش‌ها برای درمان خشکی پوست است. بهتر است قبل از استفاده از این ماسک‌های خانگی مقداری از آن را بر روی پوست خود بمالید و به آن برای مدت 1 روز استراحت دهید. اگر پوستتان به آن حساسیتی نشان نداد، میتوانید از آن برای پوست صورت استفاده کنید. ما در این مقاله به چند مورد از راه‌های پاکسازی پوست خشک در خانه اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *