0

بالم لب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

بازدید 69

پوست لب‌ها نسبت به پوست بقیه اعضای بدن نازک‌تر و حساس‌تر است. همین موضوع باعث شده است که نگهداری و مراقبت از پوست لب اهمیت زیادی داشته باشد. هوای سرد و وزش باد باعث کاهش رطوبت پوست میشود. و از اثرات بد سردی هوا، خشکی و ترک‌های پوستی میباشد. خشکی و ترک‌های لب به جز آزاردهنده بودن، میتواند زیبایی صورت را نیز از بین ببرد. علاوه بر خشکی و سردی هوا، نور خورشید نیز میتواند باعث خشکی لب‌ها شود. بالم لب علاوه بر افزایش رطوبت و نرمی لب، از ایجاد خشکی و ترک خوردگی مجدد لب‌ها نیز جلوگیری میکند. خوشبختانه بالم لب محصولی بوده که در همه فصول قابل استفاده است و میتواند در هر شرایطی از لب‌ها محافظت کند. ما در این مقاله ابتدا به این موضوع میپردازیم که بالم لب چیست؟ و سپس با مزایای بالم لب و خواص بالم لب نیز آشنا خواهیم شد.


بالم لب چیست؟

پوست لب مثل پوست دیگر اندام ها، غده عرق ندارد و پوست لب قابلیت عرق کردن و مرطوب شدن ندارد. به همین دلیل مجبور است با کمک بالم، رطوبت و چربی مورد نیازش را تامین کند. بالم لب نوعی پماد یا موم است که با ترکیباتی اعم از پارافین، وازلین، روغن نارگیل، روغن شی‌باتر و لانولین، علاوه بر خواص درمانی و افزایش رطوبت لب، باعث جلوگیری، از دست دادن آب میشود. بالم لب محدود به جنسیت و یا فصل خاصی نیست. خانوم و یا آقا میتواند در هر فصلی از سال از بالم لب استفاده کرده و از خواص بالم لب بهره‌ ببرد.

بالم لب چیست

اجزای تشکیل دهنده بالم لب

هر بالم لبی مواد تشکیل دهنده مخصوص به خودش را دارد اما موارد زیر در اکثر بالم لب‌ها به کار رفته است.  زیرا از این محصول علاوه بر رفع خشکی لب و افزایش رطوبت، برای جلوگیری از چین و چروک و پیری پوست لب نیز استفاده میشود.

•    وازلین

•    لانولین ( یک نوع نرم کننده و مرطوب کننده )

•    پارافین

•    روغن نارگیل

•    روغن شی‌باتر

•    روغن آفتاب گردان

•    موم زنبور عسل

•    هیالورونیک اسید

•    کلاژن

•    ویتامین E

•    ویتامین C


خواص بالم لب

حال که متوجه شدیم که بالم لب چیست؟ میتوانیم به خواص بالم لب اشاره کنیم. بالم لب به یکی از لوازم‌های آرایشی ضروری برای هر فرد تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند آقا باشید و یا خانم، فصل سرما باشد یا تابستان، هر انسانی برای مراقبت از لب‌ها و داشتن یک روتین پوستی متناسب با پوستش، نیاز به یک بالم لب دارد.


•    درمان خشکی و پوسته پوسته بودن لب

اولین مورد از خواص بالم لب، رفع خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌ها است.  شرایط آب و هوایی، سرما و نور خورشید از عواملی هستند که باعث خشکی پوست لب و ترک خوردن آن میشوند، که در موارد وخیم تر سبب خونریزی نیز میشوند. در چنین شرایطی بالم لب میتواند مشکل گشا باشد. بالم لب با مواد نرم کننده‌ای که دارد میتواند به درمان خشکی پوست و همچنین ترک خوردگی پوست لب کمک کند. اگر از خشکی پوست لب رنج میبرید، بالم لب میتواند شما را از شر این مشکل خلاص کند.


•    افزایش رطوبت پوست لب

همانطور که پیشتر متوجه شدید یکی دیگر از مزایای بالم لب، قدرت مرطوب کنندگی بالای آنها است. بالم لب با افزایش رطوبت میتواند از خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌ها جلوگیری کند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که در فصول سرد سال، احساس خشکی و پوسته پوسته شدن در لب‌هایتان دارید، به سادگی میتوانید با استفاده از بالم لب پوست لب‌هایتان را از سرمای پاییز و زمستان محافظت کنید.


•    محافظت از لب‌ها در برابر اشعه‌های خورشید

اشعه‌های خورشید برای پوست همه اندام بدن مضر هستند. پوست لب به دلیل نازک‌تر بودن نسبت به بقیه اندام بدن، بیشتر در معرض آسیب است. خشکی، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب‌ها، از اثرات منفی در معرض نور خورشید قرار گرفتن میباشد. بیشتر بالم‌های لب حاوی مقداری SPF هستند که علاوه بر افزایش نرمی و لطافت لب، باعث محافظت از اشعه‌های مضر فرابنفش نیز بشوند.

•    حجیم‌تر نشان دادن لب‌ها

بعد از اینکه متوجه شدید بالم لب چیست؟ حال در ادامه با ما باشید تا به دیگر خواص بالم لب بپردازیم.
شاید این سوال برای شما پیش‌ آمده باشد که راه حجیم‌تر نشان دادن لب چیست؟ اگر شما جزو آن دسته از افراد باشید که لب‌های نازکی دارید، برایتان پیش آمده است که به دنبال راهی برای افزایش حجم لب‌هایتان رفته باشید. یکی از مزایای بالم لب، حجیم تر نشان دادن لب‌ها است. شما میتوانید به سادگی و بدون هیچ دردسری، با بالم لب، لب‌هایتان را حجیم و بزرگ نشان دهید.

حجیم کردن لب

•    تسکین دهنده لب‌ها

خشکی و پوسته پوسته شدن شدید لب‌ها باعث درد و خونریزی میشود. از دیگر خواص بالم لب، کاهش خشکی و التهاب لب‌هاست که در ادامه باعث تسکین درد نیز میگردد. اگر از خشکی و زبری لب رنج میبرید و هیچ روغنی قادر به درمان این موضوع نمیباشد، بالم لب میتواند پوست زبر و خشن شده لب را نرم‌تر کند.

بالم لب دافی با چهار طعم لیمو توت فرنگی، وانیل و آناناس نارگیل و توت وحشی، میتواند از لب‌ها به طور کامل محافظت کرده و با افزایش رطوبت لب‌ها از خشکی و ترک خوردن‌ آنها جلوگیری کند. همچنین بالم لب دافی با داشتن SPF 15 میتواند از لب‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشید نیز جلوگیری کند.


•    رنگ بخشیدن به لب‌ها

بعضی از بالم‌های لب دارای مقدار کمی رنگ نیز هستند که علاوه بر افزایش رطوبت لب‌ها، میتوانند لب‌ها را پر رنگ‌تر نشان دهند. این نوع بالم لب برای زمانی مناسب است که شما بدون استفاده از رژ لب، به دنبال زیباتر نشان دادن لب‌های خود هستید.


•    حفظ ماندگاری آرایش

برای بیشتر شدن ماندگاری آرایش و سایه چشم میتوانید از بالم لب استفاده کنید. ابتدا مقداری از بالم لب را بر روی پلک‌های خود بزنید و سپس از سایه چشم استفاده کنید. برای استفاده از بالم لب برای حفظ ماندگاری آرایش، بهتر است از بالم لب بدون رنگ استفاد کنید تا رنگ سایه تغییر پیدا نکند.


مزایای بالم لب

1. موم موجود بالم لب خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدعفونی دارد که علاوه بر نرم کنندگی، از پوست لب نیز محافظت میکند.

2. بالم‌های لب دارای رایحه و طعم‌های مختلفی هستند که میتواند به نرمی و براقی لب کمک کند.

3. منتول و کافور موجود در بالم لب میتواند لب‌های تحریک شده ناشی از خشکی را تسکین داده و باعث یک بی حسی خفیف در لب‌ها شود.

4. ویتامین E و C موجود در بالم لب باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد میشوند.  رادیکال‌های آزاد باعث آسیب رساندن به الاستین و کلاژن پوست میشوند.

5.  حمل آسان بالم لب باعث شده است که شما در هر لحظه و هر جا به راحتی و سریع بتوانید از رطوبت لب‌های خود محافظت کنید.

نحوه استفاده از بالم لب

نحوه استفاده بالم لب

•    بالم لب را به لب‌های خود بزنید

یک لایه نازک از بالم لب را برای افزایش رطوبت بر روی لب و اطراف لب بزنید. استفاده از چند لایه بالم لب مشکل خاصی پیش نمی آورد فقط ممکن است مقداری اطراف دهان براق‌تر به نظر بیایید. اگر از بالم لب ژله‌ای استفاده میکنید، ابتدا مقدار کمی از آن را استفاده کنید تا اگر مجدد نیاز شد از مقدار بیشتری استفاده کنید تا هدر نرود. اگر از رژ لب استفاده میکنید، ابتدا از بالم لب استفاده کنید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی لب شما بماند، و سپس رژ لب را به لب‌های خود بزنید. این کار باعث میشود که رژ لب با کیفیت بیشتری بر روی لب‌های شما نشان داده شود.

•    لب‌های خود را به هم بمالید تا اضافات بالم لب پاک شود

زمانی که لب‌های خود را به هم میمالید، هم اضافات بالم لب از روی لب‌های شما پاک میشود و هم به اطراف دهان که خشک هستند پخش میشود. توجه داشته باشید که اگر از بالم لب رنگی استفاده میکنید، مواظب باشید که از اطراف دهانتان بیرون نزند. زیرا پخش شدن بالم رنگی در اطراف دهان ظاهر خوشایندی ندارد.


بالم لب برای آقایان

بالم لب علاوه بر خانم ها، برای آقایان نیز قابل استفاده است. بالم لب آقایان کمی با خانوم‌ها متفاوت است. اما خواص بالم لب برای هردو یکی می باشد. بالم لب مردانه هیچگونه رنگ و بویی ندارد و مثل یک مرطوب کننده (با داشتن ویتامین E)، باعث افزایش آبرسانی میشود. 

آیا استفاده از بالم لب ضرر دارد؟

درست است که وجود یک لایه بالم لب بر روی لب‌ها باعث افزایش رطوبت و کاهش خشکی لب‌ میشود. اما استفاده بیش از اندازه آن میتواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. برای مثال اگر به صورت مداوم از بالم لب استفاده کنید، ممکن است به دلیل داشتن مزه و طعم خوب، شروع به زبان زدن به لب‌هایتان کنید. ایراد و مشکل زمانی آغاز میشود که بزاق دهان به تدریج باعث خشک شدن پوست لب میشود. این اتفاق باعث ایجاد یک چرخه میشود که به دلیل زبان زدن زیاد به لب‌ها، استفاده از بالم لب نیز بیشتر میشود. در این حالت اعتیاد به استفاده از بالم لب اتفاق می‌افتد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، بهتر است مدتی از آن استفاده نکنید و به لب‌های خود استراحت دهید. همچنین میتوانید از بالم لب‌های بدون  بو و رایحه استفاده نمایید.

مضرات بالم لب


کلام آخر

لب‌ها هم مثل پوست صورت و موها نشانگر زیبایی هر فردی است و دارای روتین مراقبتی مخصوص به خودشان هستند. خشکی لب علاوه بر ظاهر بد، در بعضی مواقع باعث ایجاد درد و سوزش نیز میشود که با رسیدگی نکردن به این موضوع، یک خشکی ساده پوستی میتواند تبدیل به یک التهاب پوستی شود و عواقب بدتری داشته باشد. خشکی پوست لب و اطراف دهان با استفاده از یک بالم لب و افزایش رطوبت و آبرسانی به لب‌ها، به سادگی قابل درمان است اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از بالم لب میتواند باعث اعتیاد به بالم لب شود. استفاده روزانه و با اندازه مناسب از بالم لب، میتواند کمک شایانی به خشکی لب‌ها کند. ما در این مقاله ابتدا به این موضوع که بالم لب چیست پرداختیم و سپس در ادامه با خواص بالم لب و همچنین مزایای بالم لب نیز آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *