0

روش‌های خانگی برای جوانسازی پوست دست

چروک دست
بازدید 33

معمولا وقتی صحبت از جوانسازی پوست و محصولات ضد پیری میشود، اولین نقاطی که مورد بحث قرار میگیرد صورت و گردن هستند و اغلب پوست دست نادیده گرفته میشود. به دلیل اینکه دست‌ها بیشتر در معرض آب و نور خورشید قرار میگیرند، چروک پوست دست زودتر اتفاق می‌افتد. همانطور که برای پوست صورت و گردن از روش‌ها و مواد ضدپیری استفاده میکنید، پوست دست نیز باید یک روتین مراقبتی داشته باشد.

با افزایش سن سطح کلاژن و چربی پوست پایین می‌آید. عدم مراقبت از دست باعث پیدایش چروک پوست دست شده و پوست شما پیرتر از سنتان خواهد شد. راه‌های درمانی مختلفی برای جوانسازی پوست اعم از روش‌های خانگی و همچنین محصولات مراقبتی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. ما در این مقاله با راه‌های جوانسازی پوست دست و همچنین روش‌های رفع چروک دست آشنا خواهیم شد.

روش‌های خانگی برای رفع چروک پوست دست

افزایش سن، آلودگی‌های محیطی، نور خورشید، استرس، رژیم‌های سخت و استفاده از دخانیات میتواند باعث ایجاد چین و چروک شود. پوست دست نسبت به پوست صورت و گردن بیشتر در معرض آسیب پوستی هست. همین موضوع، احتمال چروک پوست دست را افزایش میدهد. بهترین راه برای جوانسازی پوست دست، افزایش آبرسانی است. برای رفع چروک دست راه‌های متعددی وجود دارد که یکی از بهترین روش‌ها، درمان خانگی است. در ادامه به چندین روش خانگی برای جوانسازی پوست دست اشاره خواهیم کرد.

آلوئه‌ورا

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای مراقبت از پوست است. یکی از مهمترین مواد در فرمولاسیون مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها، آلوئه‌ورا می‌باشد. اسید مالیک موجود در آلوئه‌ورا با خاصیت کشسانی، باعث افزایش ضخامت پوست شده و علائم پیری پوست را کاهش میدهد. کافیست ژل آلوئه‌ورا را برای مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید. شما میتوانید این کار را هفته‌ای 3 بار انجام دهید.

موز

موز سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، پتاسیم، منیزیم، ویتامین های A،B و C است. موز با همه این مواد مغذی میتواند باعث رفع چروک دست شود. برای استفاده از ماسک موز، یک عدد موز را له کرده و تفاله بدست آمده را برای مدت 20 دقیقه بر روی پوست دست قرار داده و سپس شستشو دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی چربی‌های ضروری پوست بوده و با دارا بودن ویتامین E، علاوه بر تحریک پوست برای افزایش کلاژن سازی، میتواند باعث رفع چروک دست و نرمی پوست شود. برای استفاده از روغن زیتون برای رفع چروک دست، چند قطره از روغن زیتون را با گلیسیرین یا عسل ترکیب کرده و بر روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید. این کار را میتوانید 2 بار در هفته انجام دهید. همچنین میتوانید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به دستان خود بمالید و با یک دستکش نخی دست‌های خود را تا صبح بپوشانید و سپس شستشو دهید. این کار باعث افزایش لطافت و نرمی پوست دست میشود.

آناناس

آناناس منبع ویتامین C است که میتواند باعث رفع خشکی پوست و کاهش چین و چروک پوستی شود. از آناناس میتوانید به عنوان ماسک دست استفاده کنید. برای تهیه ماسک آناناس کافیست آب آناناس را گرفته و تفاله باقی مانده از آن را برای 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای جوانسازی پوست دست میتوانید از این ماسک یک روز در میان استفاده کنید.

آناناس برای پوست دست

آبلیمو و شکر

لیمو سرشار از ویتامین C است و شکر نیز خاصیت روشن کنندگی برای پوست دارد. به همین منظور، اسکراب آبلیمو و شکر میتواند باعث رفع چروک دست شود. برای تهیه این اسکراب، یک قاشق غذاخوری شکر و نصف قاشق غذاخوری آب لیمو را باهم ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را بر روی پوست خود ماساژ دهید و بعد 15 دقیقه آن را شستشو دهید. این اسکراب علاوه بر لایه برداری که باعث جوانسازی پوست دست میشود، میتواند چروک دست را نیز از بین ببرد.

شیر

شیر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری پوست، بهترین انتخاب برای افزایش لطافت پوست است. با خیس کردن دست‌ها در شیر برای مدت 15 دقیقه میتوانید نرمی و لطافت پوست دست خود را افزایش دهید. همچنین ترکیب شیر و پرتقال نیز باعث جوانسازی پوست میشود. پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C، میتواند باعث افزایش روشنایی پوست شود. برای تهیه این ماسک ابتدا مقداری از پوست پرتقال را زیر نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. پوست‌های پرتقال خشک شده را به صورت پودر درآورده و با مقداری شیر مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری شکل بدست آید. ترکیب بدست آمده را برای 15 دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس آبکشی کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر افزایش رطوبت پوست، میتواند باعث افزایش جریان خون نیز بشود. روغن نارگیل را برای مدت 10 دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب گرم شستشو انجام دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که میتواند باعث ترمیم پوست و افزایش جریان خون شود که یک روش مؤثر در رفع چروک دست است. برای آماده سازی ماسک گوجه فرنگی، سه قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را با دو قاشق غذاخوری خامه و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را باهم ترکیب کرده تا یک خمیر بدست آید. خمیر بدست آمده را برای 15 دقیقه بر روی پوست خود بمالید و سپس آبکشی کنید. توجه داشته باشید که بعضی از پوست‌ها به گوجه فرنگی حساسیت دارند. اگر بعد از استفاده حالت سوزش بر روی پوست خود احساس کردید، بلافاصله پوست را بشویید.

گوجه فرنگی برای پوست دست

جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و چند قطره آب میتواند یک ماسک خانگی جهت رفع چروک دست باشد. کافیست این ترکیب را بر روی دست خود بمالید و برای 15 دقیقه به آن استراحت دهید. این ماسک علاوه بر رفع چروک پوست دست، به جوانسازی پوست دست و همچنین لطافت پوست نیز کمک میکند.

تخم مرغ

پوست هم مانند بدن نیاز به پروتئین دارد.  تخم مرغ میتواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. برای تهیه ماسک تخم مرغ کافیست سفیده یک عدد تخم مرغ را با مقداری شیر مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را برای 15 دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس آبکشی کنید. این ماسک کمک زیادی به سفت شدن و افزایش رطوبت پوست می‌کند و همچنین باعث رفع چروک دست نیز میشود.

خیار و هندوانه

خیار و هندوانه جزو بهترین میوه‌ها برای افزایش جوانسازی پوست هستند. همچنین پوست هندوانه میتواند باعث رفع چروک دست شود. مقداری از پوست هندوانه را خوب شستشو دهید و له کنید. به پوست هنداونه له شده مقداری خیار رنده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را 15 دقیقه بر روی پوست گذاشته و سپس بشویید. این ترکیب باعث افزایش شفافیت پوست و همچنین کاهش چربی اضافی پوست میشود.

هویج و عسل

هویج منبعی غنی از ویتامین A است. ویتامین A باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده و میتواند چین و چروک را از بین ببرد. برای تهیه ماسک هویج 2 عدد هویج را در آب بجوشانید و سپس له کنید. به هویج له شده مقداری عسل اضافه کنید تا به یک ترکیب چسبناک برسید. ترکیب بدست آمده را به مدت 30 دقیقه بر روی پوست خود استراحت داده و سپس شستشو دهید.

هویج و عسل برای پوست دست

زردالو و عسل

زردالو دارای ویتامین‌های Eو Cهست. ویتامین Eباعث افزایش شفافیت پوست و کاهش آثار سوختگی میشود. ویتامین Cنیز به دلیل خنثی کردن آلودگی‌های محیطی، میتواند از پوست در برابر نور مضر خورشید محافظت کند.  4 عدد زردالو را له کرده و دو قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. ترکیب بدست آمده را از صافی رد کنید و برای 20 دقیقه بر روی پوست خود گذاشته و سپس آبکشی کنید.

جوی دوسر

جوی دوسر میتواند زبری و پوسته پوسته شدن پوست را از بین ببرد و باعث نرمی و لطافت پوست شود. برای تهیه ماسک جوی دوسر، ابتدا یک قاشق غذاخوری جوی دوسر را با مقداری آب مخلوط کرده و به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. ترکیب بدست آمده را تا زمانی مخلوط کنید که به یک ترکیب خمیری شکل دست پیدا کنید. سپس 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس آبکشی کنید.

گلاب

گلاب یکی از بهترین مواد برای رفع چروک دست است. خاصیت آنتی اکسیدان بودن گلاب با بازسازی و تقویت سلول‌های پوستی، باعث رفع چروک دست میشود. برای تهیه ماسک گلاب، 2 قاشق غذاخوری گلاب را با نصف قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کرده و 10 دقیقه بر روی پوست خود نگه دارید و سپس شستشو دهید. همچنین به جای آبلیمو میتوانید از عسل برای تهیه ماسک گلاب استفاده کنید.

ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است که باعث افزایش روشنایی پوست و لایه برداری میشود. برای تهیه ماسک رفع چروک دست با ماست 2 قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق چای‌خوری زردچوبه مخلوط کنید. زردچوبه علاوه بر افزایش خاصیت ارتجاعی پوست باعث افزایش رطوبت پوست نیز میشود. ترکیب بدست آمده را برای 10 دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس آبکشی کنید.

زنجبیل

زنجبیل نیز به دلیل آنتی اکسیدان بودنش یک درمان مؤثر برای رفع چروک دست است. زنجبیل علاوه بر جوانسازی پوست دست، باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نیز میشود. برای استفاده از این ماسک سفیده یک عدد تخم مرغ را به هم بزنید تا به حالت پف کرده برسد. 1 قاشق چای خوری زنجبیل را به این ترکیب اضافه کرده و برای 15 دقیقه بر روی پوست استراحت دهید و سپس آبکشی کنید.

زنجبیل برای چروک دست

خاک رس

خاک رس علاوه بر سفت کردن پوست، با افزایش کلاژن سازی پوست، باعث جوانسازی و رفع چروک دست میشود. برای تهیه این ماسک 2 قاشق غذاخوری خاک رس را با مقداری آب ترکیب کنید تا به حالت خمیری شکل تبدیل شود. ترکیب بدست آمده را برای 15 دقیقه بر روی پوست خود استراحت داده و سپس شستشو دهید.

پاپایا

پاپایا را میتوان یک اسکراب طبیعی دانست. این میوه تابستانی علاوه بر محافظت از پوست، باعث جوانسازی پوست و از بین رفتن چروک دست نیز میشود. چند تکه از پاپایا را در مخلوط کن ریخته و تبدیل به پالپ کنید. 2 قاشق غذاخوری از پالپ پاپایا را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و برای 20 الی 30 دقیقه بر روی پوست خود بگذارید. بعد از گذشت این زمان میتوانید آبکشی کنید.

کلام آخر

بالا رفتن سن اتفاقی است که نمیتوان جلوی آن را گرفت. اما میتوان روند این موضوع را به تعویق انداخت. انتخاب روش‌های پر هزینه مثل بوتاکس یا فیلر شاید تا مدتی این روند را به تعویق بیاندازد ولی بازهم موقتی هستند.

بهتر است به جای صرف هزینه برای این نوع راه‌های جوانسازی پوست که مضرات خودش را هم به همراه دارد، از راه‌های خانگی و طبیعی که هزینه کمتر و مضرات کمتری هم دارند، استفاده نمایید. علاوه بر استفاده از مواد طبیعی به عنوان ماسک، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، استراحت منظم و پاکسازی به موقع میتواند از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری کرده و روند آن را کاهش دهد. ما در این مقاله با راه‌های رفع چروک دست و همچنین ماسک‌های خانگی که مناسب برای جوانسازی پوست دست هستند آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *