0

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
بازدید 69

زیبایی پوست و مو هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان اهمیت زیادی دارد. همین موضوع باعث بر این شده است که خیلی از افراد هزینه زیادی صرف محصولات بهداشتی و مراقبتی، برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست و موی خود کنند. اما در این میان افرادی وجود دارند که تمایلی به استفاده از محصولات شیمیایی برای پوست و موی خود ندارند و ترجیح می‌دهند از محصولات و منابع طبیعی برای حفظ زیبایی خود استفاده کنند. این روزها کمتر کسی است که از فواید و خواص روغن آرگان اطلاع نداشته باشد. روغن آرگان را می‌توان یکی از بهترین محصولات طبیعی برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست و مو به شمار آورد. ما در این مقاله ابتدا با روغن آرگان و ترکیبات آن آشنا می‌شویم و در ادامه به خواص روغن آرگان برای پوست و همچنین خواص روغن آرگان برای مو نیز اشاره خواهیم کرد.


روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان نوعی روغن گیاهی است که از هسته درخت آرگان گرفته می‌شود. روغن آرگان دارای مواد طبیعی و مغذی مثل انواع ویتامین‌های A,E و انواع اسیدهای مفید مثل اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. 
ویتامین E موجود در روغن آرگان باعث بازیابی سلول‌های مو و پوست می‌شود و همچنین ویتامین A موجود در آن، باعث ترمیم قسمت‌های آسیب دیده پوست و مو می‌شود.
اگر از روغن آرگان برای پوست استفاده می‌کنید، اسید لینولئیک باعث کاهش التهابات پوستی می‌شود و اسید اولئیک موجود در روغن آرگان، نفوذپذیری در پوست را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد مواد دیگر خیلی راحت‌تر به پوست نفوذ پیدا کنند.
روغن آرگان یک آنتی اکسیدان نیز به شمار می‌آید و می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و رادیکال‌های آزاد، محافظت کند. 
برای مطالعه مقاله تاثیر روغن آرگان برای لک صورت اینجا کلیک کنید.

خواص روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان به دلیل داشتن انواع ویتامین و اسیدهای چرب مفید، فواید زیادی برای پوست دارد که به تعدادی از آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

•    رطوبت دهنده پوست

یکی از مهمترین فواید استفاده از روغن آرگان، خاصیت رطوبت دهی به پوست است. موجود بودن مقادیر زیادی ویتامین E در روغن آرگان و خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن، باعث شده که روغن آرگان خاصیت حفظ رطوبت در پوست را داشته باشد. همین مسأله باعث شده که خیلی از محصولات نرم کننده، مراقبتی و بهداشتی حاوی روغن آرگان باشند.


•    کاهش چین و چروک پوست

اشعه‌های مضر خورشید و آلودگی‌های محیطی باعث آسیب رسیدن به پوست و  جمع شدن رادیکال‌های آزاد روی پوست می‌شوند و رطوبت را از پوست شما می‌گیرد. با ادامه این روند، پوست شما دچار پیری زودرس و چین و چروک می‌شود. ویتامین E موجود در روغن آرگان باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد از روی پوست شده و همچنین به حفظ رطوبت پوست، جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک کمک می‌کند.

•    بهبود جای زخم

ترکیب ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن آرگان باعث سریع تر شدن روند بهبود زخم روی پوست می‌شود. استفاده از روغن آرگان علاوه بر بهبودی زخم و خراش پوستی از التهابات پوست هم جلوگیری می‌کند.


•    از بین بردن لک پوستی

از دیگر خواص روغن آرگان برای صورت، از بین بردن لک پوستی است. لک پوستی یکی از دغدغه‌های مهم خانم‌ها بوده که برای رفع آن، اقدام به خرید انواع محصولات مراقبت از پوست می‌کنند. اشعه‌های مضر خورشید و باقی ماندن جای جوش، عامل اصلی به هم خوردن رنگدانه‌های پوستی و افزایش آن‌ها است. زیاد شدن رنگدانه‌های پوستی در یک نقطه، باعث به وجود آمدن لک می‌شود. روغن آرگان به دلیل آنتی اکسیدان بودن باعث حفظ رطوبت بر روی پوست و متعادل سازی رنگدانه‌های پوستی می‌شود. در کنار متعادل شدن رنگدانه‌های پوست، خاصیت ترمیم کنندگی روغن آرگان هم باعث کمک به از بین رفتن لکه‌های پوستی می‌شود.


•    جلوگیری از ترک پوست

دوران بارداری و اضافه وزن، باعث به وجود آمدن ترک‌های پوستی می‌شوند. یکی از راه‌های رفع این مشکل استفاده از روغن‌های طبیعی است. روغن آرگان که ویتامین E و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، با افزایش تولید کلاژن پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، می‌تواند باعث رفع ترک‌های پوستی شود.


•    رفع آکنه و جوش

یکی دیگر از خواص روغن آرگان برای پوست، رفع آکنه و جوش است. با توجه به ترکیبات ضد التهابی که در روغن آرگان وجود دارد، می‌تواند التهابات پوستی را کاهش داده و به راحتی آکنه و جوش را از بین ببرد. همچنین روغن آرگان در پوست‌های چرب، سطح سبوم را کاهش داده و همین مسأله باعث جلوگیری از جوش زدن و آکنه می‌شود.


•    تقویت پوست دور چشم

خواص روغن آرگان برای صورت بیشمار است. یکی دیگر از این موارد، خواص آن برای پوست دور چشم است. به دلیل نازک بودن پوست دور چشم، مراقبت از آن از حساسیت بیشتری برخوردار است. مواد تشکیل دهنده روغن آرگان هم به دلیل ملایم و سبک بودن، گزینه مناسبی برای محافظت از پوست دور چشم به حساب می‌آید. روغن آرگان ضمن از بین بردن چین و چروک پوست دور چشم، باعث افزایش رطوبت رسانی به پوست می‌شود و از روند پیری پوست دور چشم جلوگیری می‌کند.


•    روشن کننده پوست

روغن آرگان علاوه بر پاک کردن لک‌های پوستی و جای جوش و آکنه، به درخشندگی و روشنایی پوست نیز کمک می‌کند. روغن آرگان با افزایش کلاژن سازی و متعادل کردن رنگدانه‌های پوستی، باعث جوان سازی و روشنایی پوست می‌شود. افرادی که با تیرگی واژن خود مشکل دارند، می‌توانند از روغن آرگان برای روشن شدن پوست واژن نیز استفاده کنند.


•    ضدآفتاب طبیعی

وجود ویتامین E در روغن آرگان و خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن باعث بر این شده که روغن آرگان به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی شناخته شود و برای محافظت از اشعه‌های مضر خورشید و نور فرابنفش بتوان از آن استفاده کرد.

•    زیبایی و تقویت ناخن‌ها

ناخن‌های زیبا و سالم جزئی از جذابیت یک انسان به شمار می‌آید. ناخن هم با وجود آلودگی‌ها و باکتری‌ها موجود در محیط دچار عفونت و التهاب می‌شود. روغن آرگان با خاصیت ضد التهابی باعث از بین رفتن عفونت ناخن‌ها می‌شود و همچنین با افزایش استقامت ناخن‌ها از شکستگی و ترک خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کند. فقط کافیست مرتب ناخن‌هایتان را با روغن آرگان ماساژ دهید تا باعث زیبا و مقاوم شدن هر چه بیشتر آن‌ها شوید.


•    خواص روغن آرگان برای پوست چرب

کسانی که پوست چرب دارند، با درخشندگی و براق بودن پوست خود مشکل دارند. از آنجایی که روغن آرگان باعث کاهش سبوم پوست می‌شود و چربی پوست را کاهش می‌دهد، می‌توان از آن برای تعادل چربی پوست و کاهش مشکلات پوست چرب استفاده کرد.


•    جلوگیری از ترک خوردن پوست لب

خواص روغن آرگان برای صورت فقط مربوط به پوست صورت نمی‌باشد بلکه می‌توان از آن برای جلوگیری از ترک خوردن پوست لب و همچنین پوسته پوسته شدن آن در فصل سرد، استفاده کرد.


خواص روغن آرگان برای مو

خواص روغن آرگان فقط به پوست ختم نمی‌شود، بلکه فواید زیادی هم برای مو دارد. رسیدگی و مراقبت از مو جزو دغدغه‌های همه انسان‌ها خصوصا بانوان است. از آنجایی که روغن آرگان دارای مواد ارگانیک و طبیعی است، هیچ ضرر و حساسیتی برای مو و پوست ندارد. استفاده از روغن آرگان علاوه بر تقویت مو، باعث پیشگیری و کاهش مشکلات مو و پوست سر نیز می‌شود. در ادامه به مواردی از خواص روغن آرگان برای مو اشاره خواهیم کرد.

•    تقویت مو و ساقه مو

ویتامین E و اسیدهای چرب مفید در روغن آرگان به عنوان یک تقویت کننده برای مو به حساب می‌آیند. بعد از حمام مقداری از آن را بر روی موهای خود ماساژ دهید. این کار باعث تقویت ریشه و ساقه مو شده و از شکنندگی و نازک شدن ساقه مو جلوگیری می‌کند.


•    درمان شوره سر

مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های موجود در روغن آرگان می‌توانند باعث از بین رفتن شوره سر شوند. استفاده از شامپوهای ضد شوره باعث رسیدن مقدار زیادی مواد شیمیایی به پوست سر می‌شود، که با استفاده از روغن آرگان می‌توان ویتامین‌های مفید را جایگزین مواد شیمیایی برای پوست و مو خود کنید. با استفاده از چند قطره از روغن آرگان و رساندن آن به پوست سر خود، از شر شوره‌های سر خلاص شوید.


•    مرطوب کننده برای مو

روغن آرگان یک مرطوب کننده طبیعی برای مو است که می‌توان بعد از استفاده از شامپو از آن استفاده کنید. اسید لینولئیک و اسید اولئیک موجود در روغن آرگان ساقه مو را تحت تأثیر قرار داده و با افزایش رطوبت موها باعث خوش حالت شدن آن‌ها نیز می‌شود.


•    درمان ریزش مو

ریزش مو در خانم‌ها و آقایان به یک معضل تبدیل شده است. روغن آرگان با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، باعث تقویت و افزایش رشد مو شده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند.


•    درمان موخوره و وز بودن مو

افرادی که دارای موخوره هستند می‌توانند با استفاده از روغن آرگان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کنند. وجود ویتامین‌ها و اسیدهای مفید در روغن آرگان می‌تواند وز بودن مو را بدون چرب شدن آن از بین ببرد و باعث خوش حاتی و نرمی مو بشود. کافیست چند قطره از روغن آرگان را بر روی موهای خود بریزید و ماساژ دهید. بعد از گذشت مدتی کوتاه شاهد خوش حالتی و شادابی موهای خود شوید.


•    حفاظت از مو در برابر حرارت

خیلی از افراد عادت به استفاده از سشوار و اتوی مو دارند و با خطرات و مضرات آن روبرو می‌شوند. قبل از استفاده از سشوار یا اتوی مو، مقداری روغن آرگان را بر روی دست‌های خود بریزید و با آن موهای خود را ماساژ داده و آن‌ها را شانه کنید. بعد از آن با خیال راحت از اتوی مو یا سشوار استفاده کنید زیرا روغن آرگان باعث پیشگیری از خطرات احتمالی حرارت بر روی موهای شما می‌شود.


•    رفع مشکلات پوست سر

خواص روغن آرگان برای پوست فقط یکی از مشکلات پوست سر، خشکی و پوسته پوسته بودن آن است. وقتی پوست سر خشک باشد عوارضی مثل قرمزی پوست، خارش، شوره و موخوره نیز به همراه دارد. ویتامین E موجود در روغن آرگان باعث نگه داشتن رطوبت پوست سر می‌شود و از خشکی پوست جلوگری می‌کند. کافیست چند قطره روغن آرگان روی پوست سر خود بریزید و تا جایی که به ریشه موهای شما برسد، پوست سر خود را ماساژ دهید. سپس با یک حوله‌ی نم‌دار و داغ روی سر خود را بپوشانید تا یک محیط مرطوب برای سر شما محیا شود تا کاملا پوست سر شما آبرسانی و هیدراته شود.


•    محافظت از مو در هنگام شنا

نمک و کلر موجود در استخرها و همچنین نمک موجود در آب دریا به مرور باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود و آن‌ها را خشک و آسیب دیده می‌کند. قبل از شنا موهای خود را خیس کرده و مقداری روغن آرگان به آن بزنید، بعد از تمام شدن شنا موهای خود را بشویید و دوباره به آن روغن بزنید. بهتر است از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید که خود مو در دمای محیط خشک شود.

نحوه تشخیص روغن آرگان اصل از غیر اصل

بعد از آشنایی با خواص روغن آرگان برای پوست و خواص آن برای مو، بهتر است بدانید که روغن آرگان اصل باید چه خصوصیاتی داشته باشد. زیرا روغن‌های آرگان غیر اصل دارای مواد افزودنی و شیمیایی هستند که می‌توانند سلامتی پوست و مو را به خطر بیاندازند. با توجه به نکات زیر می‌توانید خیلی راحت‌تر روغن آرگان اصل را از غیر اصل تشخیص دهید. 

•    روغن آرگان اصل هیچگونه مواد افزودنی مثل آب، مواد معطر و مواد نگهدارنده در خود ندارد.

•    روغن آرگان باید حتما در بطری شیشه‌ای در بسته تیره نگهداری شود. زیرا، نور می‌تواند مواد مغذی و ویژگی‌های مثبت روغن آرگان را تحت تأثیر قرار دهد.

•    بافت روغن آرگان اصل نباید شل و یا آبکی باشد بلکه باید بافتی نرم داشته باشد.

•    محل تولید روغن آرگان اصل حتما باید کشور مراکش باشد.

•    بوی روغن آرگان اصل مثل بوی مغز فندق است، خیلی سریع به پوست جذب می‌شود و بوی آن بعد از مدتی از بین می‌رود.

•    روغن آرگان اصل برای مواد آرایشی به رنگ طلایی بوده و روغن آرگان اصل برای آشپزی به رنگ طلایی تیره است.

•    روغن آرگان اصل شفاف هست و هیچگونه رسوبی ته شیشه نباید وجود داشته باشد.


کلام آخر

پوست و موی سالم، دلیل اصلی زیبایی هر فرد است. خیلی از افراد برای نگهداری و مراقبت از این دو عضو مهم بدن، محصولات شیمیایی تهیه می‌کنند و در بعضی از موارد نتیجه لازم را نمی‌توانند دریافت کنند. روغن آرگان بدون هیچ مواد شیمیایی یا افزودنی می‌تواند از پوست و موی شما به طور کامل مواظبت کند. استفاده از روغن آرگان می‌تواند هم به صورت خوراکی باشد و هم به صورت غیر خوراکی برای پوست و مو استفاده شود. اما توجه داشته باشید که حتما روغن آرگان اصل تهیه کنید تا بتوانید از فواید آن بهره ببرید. ما در این مقاله با خواص روغن آرگان برای پوست آشنا شدیم و در ادامه به خواص روغن آرگان برای صورت و همچنین خواص روغن آرگان برای مو نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *