0

هر آنچه که باید درباره ماسک مو بدانید

هر آنچه که باید درباره ماسک مو بدانید
بازدید 103

یکی از راه‌های حفظ سلامتی و زیبایی، مراقبت و رسیدگی به اعضای بدن مثل ناخن‌ها و پوست است. رسیدگی و مراقبت از مو هم از این قضیه مستثنی نیست. رنگ مو، دکلره، آلودگی‌های محیطی و شیوه‌های نامناسب می‌تواند به مو‌ها آسیب رسانده و باعث مشکلاتی مثل موخوره، وز شدن، ضعیف و شکننده شدن تار‌های مو شود. یکی از بهترین محصولاتی که برای ترمیم و از بین رفتن مشکلات مو وجود دارد، ماسک مو است. مواد مغذی که در ماسک مو وجود دارد می‌تواند مو را ترمیم و از پیدایش مجدد مشکلات آن جلوگیری کند. شاید برای شما سوال پیش آید که ماسک مو چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود.
ما در این مقاله ابتدا به تعریف ماسک مو می‌پردازیم و سپس با فواید ماسک مو و همچنین مضرات ماسک مو آشنا خواهیم شد.


ماسک مو چیست؟

همانطور که پوست نیاز به آبرسانی و تغذیه دارد، موی انسان هم نیاز به مواد مغذی و آبرسانی دارد. ماسک مو نسبت به نرم کننده مو غلظت بیشتری دارد و همچنین مدت زمان بیشتری باید بر روی مو‌ها بماند. ماسک مو با مراقبت از ساقه، ریشه و پیاز مو باعث ترمیم و بازسازی آسیب‌های وارده به مو می‌شود و سپس موهای ضعیف و شکننده را قوی و مستحکم می‌کند.


فواید ماسک مو

ماسک مو به دلیل تنوعی که دارد، ترکیبات و مزایای مختلفی دارد که بسته به نوع ماسک مو فواید آن هم متفاوت است، اما به طور کلی از فواید ماسک مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

•    تقویت و ترمیم مو‌های آسیب دیده
•    جلوگیری از وز شدن مو‌
•    پیشگیری از ایجاد موخوره 
•    بهبود و مراقبت از پوست سر
•    آبرسانی و حفظ رطوبت مو
•    پیشگیری از شکننده شدن مو
•    ایجاد لطافت، نرمی و براق شدن مو


مضرات ماسک مو

ماسک‌های مو برای تقویت و بهبود شرایط مو ساخته شده‌اند، اما استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند مضراتی برای مو و پوست سر داشته باشد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•    استفاده بیش از حد از ماسک مو می‌تواند باعث حساس‌تر شدن و شکننده‌تر شدن موها شود
•    اگر مواد ماسک مو به ریشه مو برسد، باعث ریزش مو می‌شود
•    استفاده زیاد از ماسک مو برای موهای چرب باعث خشک شدن موها می‌شود
•    ماسک‌های شیمیایی می‌تواند باعث بروز سردرد و یا سرگیجه شود
•    استفاده بی‌رویه و زیاد از ماسک مو باعث ضعیف شدن، حساس شدن و شکننده شدن مو می‌شود


انواع ماسک مو

برای هر نوع مو، ماسک موی متناسب با آن وجود دارد. اگر موهای خشک یا چربی دارید، می‌توانید از ماسک موی مخصوص موهای خشک و چرب استفاده کنید. اگر موهای شما آسیب دیده و شکننده است، می‌توانید از ماسک موهایی که مخصوص موهای آسیب دیده هستند استفاده کنید که باعث ترمیم آسیب‌های وارده به مو می‌شوند، و همچنین اگر موهای رنگ شده دارید، ماسک موی مخصوص موهای رنگ شده می‌تواند به موهای شما کمک کند.


•    ماسک مو مخصوص موهای خشک

ماسک مو مناسب برای مو‌های خشک و وز، حاوی روغن آرگان و روغن نارگیل می‌باشند که ابتدا آبرسانی و رطوبت را به مو و پوست کف سر می‌رسانند و سپس با حفظ رطوبت، باعث نرمی مو و جلوگیری از وز شدن آن می‌شود.

•    ماسک مو مخصوص موهای چرب

در ابتدا استفاده از ماسک مو برای موهای چرب باعث تنظیم چربی مو و پوست سر می‌شود و از چرب شدن مجدد آن جلوگیری می‌کند. مواد مغذی که در آن وجود دارد، ابتدا چربی مو را جذب می‌کند و سپس باعث تقویت ریشه‌های مو و همچنین لطافت و نرمی مو می‌شوند.

•    ماسک مو مخصوص موهای آسیب دیده

رنگ کردن زیاد، استفاده از سشوار و اتوی مو به مدت طولانی باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود. ماسک‌های مخصوص موهای آسیب دیده ابتدا باعث ترمیم موها می‌شوند و سپس با مواد مغذی اعم از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، باعث تقویت موها شده و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.

•    ماسک مو مخصوص موهای رنگ شده

مواد شیمیایی بر روی موها مثل رنگ مو، باعث کم شدن و از بین رفتن رنگدانه‌های مو و همچنین از بین رفتن رطوبت مو می‌شوند. ماسک موهایی که برای موهای رنگ شده وجود دارند باعث افزایش رطوبت و ترمیم موها می‌شوند و از محو شدن رنگدانه‌های مو جلوگیری می‌کند.


ماسک موهای دافی با توجه به نیاز انواع مو ساخته شده است. از مزایای ماسک مو دافی می‌توان به افزایش لطافت و تقویت مو اشاره کرد، همچنین دارای انواع مواد مغذی مناسب برای مو که شامل کراتین، روغن آفتابگردان، جوانه گندم، روغن گردو، روغن آرگان و انواع ویتامین‌ها هستند، که باعث افزایش ضخامت مو و تقویت ساقه مو شده و همچنین با کنترل چربی و آبرسانی به مو، لطافت و نرمی را به موهای شما هدیه می‌دهد.

نحوه استفاده از ماسک مو

بعد از اینکه متوجه شدیم ماسک مو چیست، نحوه استفاده از آن اهمیت بیشتری دارد، زیرا استفاده نادرست از ماسک مو، علاوه بر اینکه فواید ماسک مو را از بین می‌برد، باعث ایجاد مضراتی برای مو و پوست مو نیز می‌شود. به طور کلی دو نوع ماسک مو وجود دارد :

•    ماسک مو مخصوص استفاده در داخل حمام
•    ماسک مو مخصوص استفاده در بیرون حمام

برای استفاده از ماسک مو در داخل حمام، ابتدا موهای خود را با شامپو بشویید و کامل آبکشی کنید، بعد از آنکه شامپو به صورت کامل از موهای شما پاک شد، آب اضافی موهایتان را بگیرید.
سپس مقداری از ماسک مو را بر روی نوک مو و ساقه مو پخش کنید و سپس با دست و یا شانه درشت روی موی خود بمالید. توجه داشته باشید که ماسک مو به پوست سر برخورد نکند. ۵ الی ۸ دقیقه به موهای خود استراحت دهید و سپس آبکشی نمایید. توجه داشته باشید که ماسک موهایی که مخصوص موهای چرب می‌باشند و پایه روغنی دارند، بهتر است با شامپو شسته شده و بعد از آن از نرم کننده استفاده شود، اما ماسک موهایی که بر پایه آب هستند و آبرسان می‌باشند، شستشو و آبکشی با آب کافیست.

استفاده از ماسک مو در بیرون حمام بسیار راحت‌تر می‌باشد. برای استفاده از ماسک مو در بیرون از حمام نیازی نیست موها خیس باشند، مرطوب بودن و نم دار بودن مو کافیست. ابتدا خیسی و آب مو را باحوله بگیرید و سپس ماسک مو را به کف دست و یا روی مو اسپری کنید و سپس به نوک مو و ساقه مو بمالید. در این روش نیازی به آبکشی مو بعد از استفاده از ماسک مو نیست، فقط بهتر است برای جذب بیشتر ماسک مو از کلاه شنا و یا سشوار استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ماسک مو مخصوص استفاده در داخل حمام و یا بیرون حمام، وابسته به نوع ساخت ماسک مو می‌باشد و صرفا با توجه به ترکیباتی که در آن وجود دارد مشخص می‌کند که در داخل حمام استفاده شود و یا بعد از حمام استفاده شود، و در انتها تفاوتی در نتیجه کار ندارد.


نکاتی برای استفاده از ماسک مو

•    اگر موهایتان خشک است، استفاده از ماسک مو را از پوست سر شروع کنید. زمانی که ماسک مو به انتهای مو رسید، به آرامی بر روی پوست سر بمالید.

•    اگر موهای شما چرب است، استفاده از ماسک مو را از وسط ساقه‌های مو شروع کنید.

•    اگر از ماسک مو برای درمان شوره سر استفاده می‌کنید، از پوست سر شروع به استفاده کنید.

•    پس از اینکه از ماسک مو استفاده کردید، با یک شانه درشت مواد ماسک مو را بر روی تمام سطح مو پخش کنید.

•    برای جذب بهتر ماسک مو، اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه بر روی سر باقی بماند. بسته به نوع ماسک مو این زمان می‌تواند تغییر کند، حتی در بعضی محصولات تا 1 ساعت یا 1 شبانه‌روز هم قابل تغییر است.

•    هرگز از آب گرم برای شستشو استفاده نکنید. بهتر است از آب ولرم یا سرد برای شستشو استفاده کنید، زیرا باعث جذب بیشتر رطوبت می‌شود.

•    اگر موهای رنگ شده و یا خشک و وز دارید، بهتر است هفته‌ای 2 بار از ماسک مو استفاده کنید، و اگر موهای چربی دارید، 2 هفته یکبار از ماسک مو استفاده کنید.

•    توجه داشته باشید که ماسک مو چه در حمام استفاده شود و چه بعد از حمام استفاده شود، همیشه بعد از شامپو استفاده می‌شود، زیرا شامپو کوتیکول‌های مو را باز می‌کند و باعث می‌شود که مواد مغذی ماسک مو بهتر جذب شود.

•    دقت کنید که از هر نوع ماسک مو در زمان نیاز استفاده کنید. برای مثال اگر موی شما کمبود ویتامین ندارد، از ماسک موی پروتئینی استفاده نکنید، زیرا اینکار فقط باعث خشک‌تر شدن موهای شما می‌شود.


کلام آخر

قطعا مو هم مثل پوست مراقبت و روتین مخصوص به خودش را دارد، و به همان اندازه که مراقبت از پوست مهم است، مراقبت از مو هم اهمیت دارد. ماسک مو همیشه نمی‌تواند به تنهایی نیازهای مو را برطرف کند، بلکه نوع رژیم غذایی، استرس، ژنتیک و عوامل محیطی، همه و همه می‌توانند بر روی موی ما تاثیر بگذارند. ما در این مقاله متوجه شدیم که ماسک مو چیست و به فواید ماسک مو و همچنین به مضرات ماسک مو اشاره کردیم. استفاده بی‌رویه از ماسک مو، مزایای ماسک مو را به مضرات تبدیل می‌کند و نتیجه برعکس به شما می‌دهد. ابتدا حفظ سلامتی موی سر را در الویت خود قرار دهید و بعد با انتخاب یک ماسک مو مخصوص نوع موی سرتان، این روند مراقبتی را ادامه دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *