0

معرفی انواع پوست + نحوه تشخیص نوع پوست

نوع پوست
بازدید 25

رفع مشکلات پوستی و مراقبت از آن یکی از مهمترین دغدغه‌های انسان است. خیلی از افراد برای زیبایی پوست خود هزینه زیادی می‌پردازند اما در بعضی موارد نتیجه دلخواه را نمیتوانند کسب کنند. پوست یک محافظ برای عوامل خارجی است که اگر دچار صدمه شود، بدن نیز آسیب میبیند. بین تمامی بخش‌های مختلف بدن، پوست صورت اهمیت زیادی دارد. پوست صورت علاوه بر اینکه حساس‌تر است، بر روی زیبایی انسان نیز تاثیر زیادی میگذارد. همه افراد به دنبال راه‌های مراقبت از پوست صورت هستند. اما قبل از انجام این موارد، تشخیص نوع پوست و شناخت انواع پوست لازم است. بدون شناخت نوع پوست و شروع به مراقبت از پوست، میتواند نتیجه عکس بدهد و التهابات پوستی تشدید شود. ما در این مقاله علاوه بر آشنایی با انواع پوست، به راه‌های تشخیص نوع پوست نیز اشاره خواهیم کرد.

انواع پوست

ما 5 نوع پوست داریم. خشک، چرب، معمولی، مختلط و حساس. هرکدام از این انواع پوست‌ها، روش‌ها و مراقبت‌های خاص خودشان را دارند. با دانستن و شناختن نوع پوستتان میتوانید به صورت صحیح از پوست مراقبت کنید و جوش، آکنه، خشکی پوست و التهابات پوستی را رفع کنید. شرایط آب و هوایی، رفتار‌های روزمره و شرایط محیطی میتواند بر روی نوع پوست تاثیر بگذارد.

هر یک از انواع پوست ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. برای مثال یک مرطوب کننده نوع پوست چرب با یک مرطوب کننده نوع پوست خشک نمیتواند یکی باشد. اگر مرطوب کننده نوع پوست خشک را بر روی پوست چرب استفاده کنید، باعث گرفتگی منافذ پوست و یا افزایش جوش و آکنه خواهید شد. همانطور که اگر مرطوب کننده پوست چرب را بر روی پوست خشک استفاده کنید، باعث افزایش خشکی پوست خود می‌شوید. به همین منظور، شناخت انواع پوست و تشخیص نوع پوست قبل از مراقبت از پوست و استفاده از محصولات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست

به این نکته باید توجه داشته باشید که تشخیص نوع پوست باید توسط پزشک انجام شود. اما راه خانگی نیز برای تشخیص نوع پوست وجود دارد. در ادامه با 2 روش خانگی برای تشخیص نوع پوست آشنا خواهیم شد.

  • صورت خود را توسط یک شوینده سبک و ملایم تمیز کنید و سپس با چند ضربه آرام حوله، پوستتان را خشک کنید. برای مدت 30 دقیقه به پوست خود استراحت دهید و از هیچ محصول بهداشتی و مراقبتی مثل کرم یا لوسیون استفاده نکنید. همچنین در این مدت به پوست خود هم دست نزنید. بعد از گذشت 30 دقیقه به نواحی پیشانی، گونه‌ها، چانه و بینی با دقت نگاه کرده و توجه کنید که آیا حالت برق زدگی دارد یا خیر. سپس 30 دقیقه دیگر هم صبر کنید و بعد حالات صورت خود را بررسی کنید. اگر میخندید یا ابروهای خود را بالا میدهید، احساس کشیدگی پوست و خشکی میکنید، یعنی نوع پوست شما خشک است. اگر گونه‌های شما مثل بقیه نقاط پوستتان براق است، پوستتان چرب است. چنانچه قسمت‌هایی مثل بینی،چانه و پیشانی شما براق است و گونه‌ها خشک، نوع پوستتان ترکیبی است. اگر پوستتان زیاد براق نیست، نوع پوستتان معمولی می‌باشد.
  • پس از تمیز کردن پوست با شوینده ملایم، با یک حوله نرم آب اضافی پوستتان را بگیرید. از هرگونه کشیدن حوله بر روی پوست خودداری کنید و فقط ضربه‌ای کوچک بزنید.  حدود 1 ساعت به پوست استراحت دهید. هیچ گونه مواد آرایشی یا مراقبتی مثل سرم پوستی، کرم، تونر و یا لوسیون به پوست خود نزنید. یک عدد دستمال کاغذی را برداشته و بر روی قسمت‌های مختلف پوست صورت بکشید. بهتر است برای هر قسمت از پوست صورت، از یک دستمال مجزا استفاده کنید. بعد از استفاده، دستمال را در زیر نور خورشید چک کنید. اگر کل دستمال چرب شد، یعنی پوست شما چرب است. اما اگر بعضی از قسمت‌های صورت مثل پیشانی، نوک بینی یا چانه چرب بود، یعنی پوست شما مختلط است.

پوست خشک

پوست خشک یکی از انواع پوست هست که نیاز به مراقبت زیادی دارد. کسانی که پوست خشک دارند، احساس کشیدگی بر روی پوست خود می‌کنند. پوست خشک علاوه بر کشیدگی در بعضی مواقع، قرمزی و پوسته نیز در آنها مشاهده میشود. پوست خشک از باقی انواع پوست، زودتر دچار چین و چروک و یا التهابات پوستی میشوند. کرم آبرسان و مرطوب کننده از محصولات مهم برای کنترل و مراقبت از پوست خشک میباشند که افرادی که دارای پوست خشک هستند میتوانند از این دو محصول برای رفع خشکی پوست استفاده کنند. توجه داشته باشید که محصولی که انتخاب میکنید حتما مخصوص پوست خشک باشد. داشتن یک روتین پوستی مناسب میتواند باعث بهبود خشکی پوست شود.

برای آشنایی با انواع روتین پوستی + توضیح مراحل و ترتیب درست آن کلیک نمایید.

پوست چرب

پوست چرب

همانطور که در تشخیص نوع پوست اشاره کردیم، یکی از نشانه‌های پوست چرب، براق بودن پوست است. موارد زیادی مثل عوامل ارثی، ژن و تغییرات هورمونی میتواند در چرب شدن پوست تأثیر گذار باشند. پوست چرب نسبت به باقی انواع پوست، چربی بیشتری تولید میکند که این موضوع علاوه بر بیشتر باز شدن منافذ پوست، باعث افزایش جوش و آکنه نیز میشود. محصولاتی که به عنوان درمان آکنه و جوش معرفی شده اند، حاوی ترکیباتی هستند که باعث خشک شدن پوست می‌شوند و این موضوع بدتر پوست را به تولید بیشتر چربی، تحریک میکند. برای کنترل و درمان چربی پوست بهتر است از محصولات بهداشتی و مراقبتی ملایم و فاقد چربی استفاده کنید.

پوست معمولی

پوست معمولی نه خشک است نه چرب. پوست معمولی کمتر چرب میشود و در صورت چرب شدن سریعا بهبود پیدا میکند. پوست معمولی کمتر براق است و کمتر پوست پوست میشود. همچنین منافذ پوست معمولی کوچک است  و به ندرت باز میشود. اگر پوست شما معمولی است به این معنی نیست که بهترین نوع پوست را دارید و نیاز به مراقبت ندارد. زیرا پوست معمولی هم میتواند در مقاطعی جوش زده و پوست پوست شود. پوست انسان در طول زندگی به دلیل شرایط آب و هوا، عادت‌های فردی، یائسگی، بارداری و آفتاب سوختگی دستخوش تغییر شود. به همین منظور کسانی که پوست معمولی دارند با استفاده از محصولاتی که نه پوست را خشک کرده و نه چرب میکند، میتوانند همیشه از داشتن پوستی صاف و زیبا لذت ببرند.

پوست مختلط

پوست مختلط جزو سخت‌ترین انواع پوست است. زیرا در قسمت‌هایی خشک و در قسمت‌هایی چرب می‌باشد. کسانی که دارای پوست مختلط هستند، در ناحیه T ( پیشانی، بینی و چانه ) نشانه‌های براقی و چربی پوست را دارند. زیرا غدد چربی این نواحی به نسبت گونه‌ها، فعالیت بیشتری دارند. سختی پوست مختلط به این دلیل است که نگهداری از پوست خشک و چرب به صورت همزمان، نیاز به مراقبت و دقت بیشتری نسبت به بقیه انواع پوست دارد. همچنین استفاده از بعضی مواد آرایشی روزمره، میتواند باعث خشک‌تر شدن نواحی خشک پوست و چرب‌تر شدن نواحی چرب پوست شود. محصولات شیمیایی در بعضی موارد باعث ملتهب شدن پوست مختلط میشود. اما محصولات طبیعی که خاصیت آبرسانی دارند میتوانند بدون تحریک کردن پوست، از پوست مختلط مراقبت کنند.

پوست حساس

آخرین مورد از انواع پوست، پوست حساس می‌باشد. پوست حساس نیاز به روش‌های تشخیص نوع پوست ندارد زیرا خصوصیت همیشگی آن قرمزی و التهاب پوست است. افرادی که پوست حساس دارند به هیچ عنوان نباید از محصولات بهداشتی و مراقبتی شیمیایی استفاده کنند. همانطور که از اسم پوست حساس مشخص است، این نوع پوست به راحتی تحریک میشود و بسیار مهم است که از مواد دارای اسانس و الکل استفاده نکنید. استفاده از ماسک‌های خانگی، کرم ضدآفتاب با SPF بالای 50 و همچنین محصولات ملایم و فاقد الکل میتواند باعث کنترل پوست حساس شده و از افزایش التهاب آن جلوگیری کند.

کدام نوع پوست بهتر است؟

بعد از آشنایی با انواع پوست و نحوه تشخیص نوع پوست، میتوانیم راحت تر از محصولات متناسب با آنها استفاده کنیم. از نظر اکثر افراد پوست معمولی بهترین نوع پوست است. اما به یاد داشته باشید که هر نوع پوستی مزایای مخصوص به خودش را دارد. برای مثال کسانی که نوع پوستشان چرب است، از باز بودن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه رنج میبرند. اما چین و چروک در این نوع پوستی کمتر دیده میشود. علاوه بر ژنتیک، شرایط آب و هوایی و افزایش سن، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز در نوع پوست تاثیر میگذارد. قبل از استفاده از هرگونه محصول بهداشتی ابتدا نوع پوستتان را تشخیص داده و سپس متناسب با آن محصول مورد نظرتان را تهیه کنید. مثلا برای مراقبت از پوست خشک، بهترین انتخاب استفاده از آبرسان‌هاست.

کدام نوع پوست بهتر است

آیا نوع پوست تغییر میکند؟

فارغ از اینکه چه ژنتیکی نوع پوستتان را تعیین کرده است، نوع پوستتان در طول زمان دستخوش تغییراتی میشود. برای مثال هر چه سن انسان بالاتر میرود، نوع پوست به سمت خشک شدن میرود. همچنین عواملی مثل نور خورشید، استرس، آلودگی‌های محیطی و استفاده از محصولات آرایشی میتواند نوع پوست را تغییر دهد. به همین دلیل نگه داشتن تعادل در هر نوع پوستی اهمیت زیادی دارد. نوع پوست معمولی هم با عدم رسیدگی و مراقبت میتواند به نوع پوست چرب یا خشک تغییر پیدا کند.

کلام آخر

داشتن پوست بدون عیب و نقص آرزوی هر فردی است. به همین دلیل خیلی از افراد به دنبال رفع نواقص پوست خود و یا مراقبت از آن هستند. بدون تشخیص نوع پوست و اطلاع نداشتن از راه‌های نگهداری از انواع پوست، باعث میشود که بعضی از افراد از محصولات اشتباهی برای پوست خود استفاده کنند که همین امر وضعیت پوست را به خطر می‌اندازد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *