0

خواص شگفت انگیز روغن جوجوبا برای پوست و مو

خواص شگفت انگیز روغن جوجوبا برای پوست و مو
بازدید 52

اولین و مهمترین مورد در زیبایی، چه در خانم‌ها و چه در آقایان داشتن پوست و موی زیبا است. داشتن پوستی شفاف و لطیف و همچنین داشتن موهای زیبا و درخشان لازمه زیبایی و جذابیت هر فردی است. برای داشتن این دو مورد محصولات بهداشتی و مراقبتی زیادی وجود دارند که از ترکیبات و روغن‌های گیاهی و طبیعی مختلفی برای تقویت پوست و مو تشکیل شده‌اند. یکی از این ترکیبات طبیعی و محبوب، روغن جوجوبا است. به علت خواص زیاد و بی‌شمار این روغن طبیعی، می‌توان آن را معجزه طبیعت دانست. روغن جوجوبا علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی، باعث التیام بخشی به پوست و مو نیز می‌شود. ما در این مقاله ابتدا با روغن جوجوبا آشنا می‌شویم و سپس با خواص روغن جوجوبا برای پوست و همچنین خواص روغن جوجوبا برای مو نیز آشنا خواهیم شد.


روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا از دانه‌‌های درخت جوجوبا تولید می‌شود و ساختاری روغنی دارد. این روغن دارای مواد مغذی اعم از ویتامین E و B، سلنیوم، روی، مس، زینک و ید است، که می‌توان آن را به تنهایی و یا در ترکیب با روغن‌های دیگر استفاده کرد. بیشتر محصولات زیبایی و مراقبتی مثل لوسیون مراقبت از پوست، روغن مو و لوسین‌های صورت دارای روغن جوجوبا است. خیلی از افراد به سراغ محصولات شیمیایی رفته که می‌توانند هزینه‌های زیادی در بر داشته و مضرات مخصوص به خودشان را هم داشته باشند. روغن جوجوبا به دلیل طبیعی بودن، انتخابی مقرون به صرفه و کم خطر است که سازگار با پوست و مو بوده و می‌تواند باعث متعادل سازی چربی آن شود. همچنین روغن جوجوبا در دماهای بالا نیز بسیار مقاوم است، به همین دلیل از این روغن در موارد صنعتی نیز استفاده می‌شود.


فواید روغن جوجوبا

فواید و خواص زیاد روغن جوجوبا بیشتر محصولات بهداشتی را مجاب کرده که در ترکیباتشان از این روغن استفاده کنند. به طور کلی می‌توان خواص روغن جوجوبا را مرطوب کننده و نرم کننده پوست و مو، ماده ضد التهابی و ضد باکتریایی برای پوست و مو و همچنین کنترل کننده چربی پوست و مو دانست. در ادامه با خواص روغن جوجوبا برای پوست و همچنین خواص روغن جوجوبا برای مو آشنا خواهیم شد.

خواص روغن جوجوبا برای پوست

خواص روغن جوجوبا برای پوست بی‌شمار است که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


•    مرطوب کننده پوست

اولین و مهمترین خاصیت روغن جوجوبا برای پوست، مرطوب کنندگی پوست است. روغن جوجوبا هم مانند باقی روغن‌های طبیعی، یک مرطوب کننده عالی برای پوست خشک و حساس است. سرامید موجود در روغن جوجوبا باعث آبرسانی و هیدراته شدن پوست می‌شود و به دلیل جذب سریع آن، هیچ ردی از آن بر روی پوست باقی نمی‌ماند. روغن جوجوبا از طرفی مانع از خارج شدن رطوبت از روی پوست می‌شود و از طرفی دیگر مانع ورود آلودگی‌ها و گرد و غبار به پوست می‌شود. روغن جوجوبا را می‌توان در هر نقطه ای از بدن مثل دست و صورت، به طور مستقیم و بدون رقیق کردن استفاده کرد. فقط کافیست که هر شب بعد از شستشوی صورت استفاده نموده و صبح روز بعد آبکشی کنید و یا اینکه چند قطره با مرطوب کننده‌ای که همیشه از آن استفاده می‌کنید ترکیب کنید.


•    درمان التهابات پوستی

درمان التهابات پوستی و آکنه جزو فواید روغن جوجوبا به حساب می‌آید. خیلی از افراد بر این باورند که روغن‌ها باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شوند و برای پوست چرب مناسب نیستند. اما روغن جوجوبا فقط چربی پوست را متعادل می‌سازد و سبوم پوست را دفع می‌کند. به همین دلیل برای درمان التهابات پوستی، آکنه و جوش بسیار مؤثر است. آنتی باکتریال بودن روغن جوجوبا موجب شده که این روغن برای پوست‌های دارای آکنه گزینه مناسبی باشد زیرا علاوه بر دفع باکتری‌های موجود بر روی پوست، باعث کاهش قرمزی و خشکی پوست نیز می‌شود. برای استفاده از روغن جوجوبا روی پوست صورت، ابتدا کامل صورت خود را بشویید و هیچگونه مواد آرایشی و مراقبتی به صورت خود نزنید. سپس چند قطره روغن جوجوبا را بر روی پوست خود بریزید و صورت خود را با آن ماساژ دهید. برای تاثیر بیشتر این روغن و درمان التهابات پوستی این حرکت را دوبار در روز تکرار کنید.


•    کاهش چین و چروک پوست

از دیگر خواص روغن جوجوبا برای پوست، کاهش چین و چروک پوست است. رادیکال‌های آزاد موجود در محیط باعث آسیب‌های پوستی و ایجاد چین و چروک بر روی پوست می‌شوند. روغن جوجوبا علاوه بر افزایش رطوبت و نرمی پوست، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان بودنش، باعث از بین رفتن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد شده و از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. روغن جوجوبا حاوی مقادیر زیادی آمینواسید است که باعث افزایش کلاژن سازی پوست و همچنین افزایش حالت ارتجاعی پوست شده که عامل اصلی جوان شدن پوست هستند. برای گرفتن نتیجه بهتر، مقداری از روغن جوجوبا را با کرم مرطوب کننده ترکیب کرده و استفاده کنید.


•    پاک کننده آرایش

خواص روغن جوجوبا محدود به خواص درمانی و مراقبتی نمی‌شود، اگر هیچ مشکل پوستی هم نداشته باشید، می‌توانید از آن به عنوان آرایش پاک کن استفاده کنید. خاصیت آنتی باکتریال بودن روغن جوجوبا باعث شده که از آن یک آرایش پاک کن طبیعی بسازد و بتوان از آن برای پاک کردن مواد آرایشی، آلودگی‌های محیطی روی پوست و گرد و غبارها استفاده کرد. برای بهره‌ مندی از این خاصیت روغن جوجوبا کافیست مقداری از آن را بر روی کل صورت و لب‌ها ریخته و چند دقیقه استراحت داده و سپس با دستمال یا حوله، آرایش را پاک کنید. به دلیل حساس بودن پوست دور چشم، سعی کنید پاک کردن آرایش چشم‌هایتان را به مرحله آخر موکول کنید تا روغن زمان بیشتری برای حل کردن آرایش چشم‌هایتان داشته باشد. روغن جوجوبا علاوه بر پاک کردن آرایش دور چشم می‌تواند به بهبود رفع تیرگی پوست دور چشم نیز کمک کند. بعد از پاک کردن آرایش می‌توانید روند روتین پوستی را ادامه داده و از تونر‌ یا شوینده استفاده کنید.


•    رفع ترک پوست پا

روغن جوجوبا درمانی مناسب برای پوست خشک و ترک خورده پا نیز است. استفاده منظم از روغن جوجوبا می‌تواند باعث نرمی و لطافت پوست پا شده و از خشکی و ترک‌های پوستی جلوگیری کند. برای استفاده بهتر است مقداری از روغن جوجوبا را به ناحیه خشک و ترک خورد پا زده و بعد جوراب بپوشید. برای 1 ساعت به آن استراحت داده و سپس آبکشی کنید. بعد از آن شاهد نرمی و لطافت پوست پا خواهید شد.


•    تقویت ناخن‌ها

بسیاری از افراد ناخن‌های نازک و شکننده دارند که به دلیل کمبود و خشک بودن کوتیکول‌های ناخن است. وجود ویتامین E در روغن جوجوبا باعث افزایش و تقویت کوتیکول ناخن می‌شود که در ادامه می‌تواند باعث کاهش شکنندگی و افزایش رشد ناخن شود. ضد باکتریایی و ضد التهابی بودن روغن جوجوبا نیز از بروز هرگونه آسیب به ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. فقط کافیست بعد از حمام مقداری از این روغن را به مدت چند ساعت به ناخن‌های خود بمالید.


•    نرم کننده لب‌ها

استفاده منظم از روغن جوجوبا می‌تواند باعث نرمی و لطافت لب‌ها شود. برای استفاده از آن، دو قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا موم عسل را باهم ترکیب کرده و بعد از حرارت دادن اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را به روی لب‌های خود بمالید.

خواص روغن جوجوبا برای مو

خواص زیاد روغن جوجوبا علاوه بر تقویت پوست، برای مو نیز فواید زیادی دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.



•    مرطوب کردن موها

اولین مورد از خواص روغن جوجوبا برای مو، مرطوب کردن موها است. روغن جوجوبا را می‌توان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی دانست. مواد مغذی روغن جوجوبا می‌تواند به فیبرهای مو نفوذ کرده و باعث نرمی و رطوبت موها شود. روغن جوجوبا به شدت سبک است و شما هیچ احساس سنگینی بر روی موهای خود نمی‌کنید. می‌توانید قبل از حمام از این روغن استفاده کنید تا شامپو تمام چربی‌های موهایتان را از بین نبرد و همچنین می‌توانید زمانی که موهایتان همچنان نمناک است از این روغن استفاده کرده تا از موهای شما محافظت کند.


•    از بین بردن شوره سر

یکی دیگر از خواص روغن جوجوبا برای مو، مبارزه با شوره سر است. روغن جوجوبا حاوی پامیتیک اسید و استئاریک اسید است که نقش زیادی در از بین بردن شوره سر دارد. زمانی که شما روغن جوجوبا را بر روی سر خود ماساژ می‌دهید، موجب رسیدن رطوبت به موهای شما می‌شود. رطوبتی که به موهای شما منتقل می‌شود باعث از بین رفتن شوره سر می‌شود. همچنین به دلیل آنتی باکتریال و ضد التهاب بودن روغن جوجوبا، باعث کاهش و از بین رفتن باکتری بر روی مو می‌شود. همه این موارد باعث شده که روغن جوجوبا بتواند شوره سر را برای همیشه از بین ببرد. شما می‌توانید 20 دقیقه قبل از استحمام این روغن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و یا بعد از استفاده از شامپو از آن به صورت نرم کننده استفاده کنید. توجه داشته باشید که گذر زمان و تداوم استفاده از روغن جوجوبا باعث تاثیر بیشتری بر روی موهایتان می‌شود.


•    تقویت رشد مو

افزایش رشد مو و رویش مجدد آن، یکی از بهترین مزیت‌های روغن جوجوبا است. مواد مغذی که در روغن جوجوبا وجود دارد یک بسته کامل برای تقویت و رشد موها است. زینک موجود در روغن جوجوبا، باعث رشد فولیکول‌های مو شده و غدد چربی مو را کنترل می‌کند. علاوه بر اینکه روغن جوجوبا باعث تقویت ریشه‌های مو و مستحکم‌تر شدن آن می‌شود، اگر در حالت طاسی کامل باشید، این روغن باعث رویش مجدد موهای شما می‌شود. برای استفاده از روغن جوجوبا برای افزایش رشد مو، کافیست مقداری از آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی کف سر ماساژ دهید تا فولیکول‌های خشک مو را مرطوب کرده و باعث افزایش رشد مو بشود.


•    درمان موهای خشک

روغن جوجوبا یک مرطوب کننده عالی برای مو و پوست سر است که علاوه بر رفع شوره سر، از پوسته پوسته شدن پوست کف سر نیز جلوگیری می‌کند. اثر مرطوب کنندگی عمیق روغن جوجوبا می‌تواند PH پوست سر را متعادل کرده و با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی بودنش، باعث از بین رفتن خشکی پوست و شوره‌های سر بشود. برای جلوگیری از موخوره و رفع شکنندگی مو نیز می‌توانید مقداری از روغن جوجوبا را برای نوک موها استفاده کنید.

•    درمان پوست سر چرب

روغن جوجوبا می‌تواند میزان چربی پوست سر را کنترل کند. فورمولاسیون روغن جوجوبا مشابه چربی پوست سر انسان است و شباهت زیادی به سبوم دارد و به هیچ وجه تعادل چربی پوست را برهم نخواهد زد. اگر میزان سبوم پوست سر شما کم باشد و یا بیش از اندازه سبوم ترشح کند، روغن جوجوبا این ترشحات را کنترل کرده و به تعادل می‌رساند. برای استفاده از آن هم قبل از حمام می‌توانید استفاده کنید که شامپو نتواند چربی موها را برهم بزند و هم می‌توانید بعد از استحمام استفاده کنید که اگر چربی موها بعد از استفاده از شامپو برهم خورد، بتواند مجددا آن را متعادل سازد.


•    رفع سفیدی مو

آخرین مورد از خواص روغن جوجوبا برای مو، رفع سفیدی مو است. کمبود مس باعث می‌شود که رنگدانه‌های مو از بین برود و در نتیجه سفیدی مو زودتر پدیدار شود. روغن جوجوبا سرشار از مس است. ویتامین‌های B و C وهچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن جوجوبا موجب می‌شود که مس از دست رفته موها را برگرداند و سفید شدن موها را به تاخیر بیاندازد. از روغن جوجوبا برای رفع سفیدی مو، بعد از حمام و قبل از سشوار کردن موهایتان استفاده کنید که بتواند از موهای شما در برابر حرارت زیاد سشوار نیز محافظت کند. کافیست مقداری از روغن را بر روی پوست سر و موها برای چند دقیقه ماساژ دهید.



کلام آخر

روغن جوجوبا یک روغن طبیعی است که می‌تواند باعث افزایش زیبایی و سلامت در پوست و مو بشود. این روغن علاوه بر افزایش رطوبت و نرمی پوست و مو، می‌تواند مشکلات و التهابات پوست و مو را نیز از بین ببرد. به دلیل طبیعی بودن روغن جوجوبا، نزدیک بودن فرمولاسیون آن به ترکیبات مو و پوست انسان، هیچگونه سنگینی و چربی اضافی بر روی پوست و مو شما باقی نخواهد گذاشت. این روغن می‌تواند یک جایگزین خوب به جای محصولات شیمیایی باشد. ما در این مقاله ابتدا با روغن جوجوبا آشنا شدیم و سپس با خواص روغن جوجوبا برای پوست و همچنین خواص روغن جوجوبا برای مو آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *