0

اسکراب بدن چیست و طرز استفاده از انواع اسکراب

اسکراب بدن چیست
بازدید 100

پوست زیبا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های جذابیت یک فرد است. روزانه پوست ما در معرض آسیب‌های زیادی مثل نور خورشید، محصولات شیمیایی و آلودگی‌های محیطی است. تأثیر این آسیب‌ها بر روی پوست باعث ایجاد مشکلات پوستی و چین و چروک می‌شود. از این رو، ما باید دائما از پوست خود مراقبت کنیم و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم. روش‌های سنتی مثل کیسه کشیدن پوست و روش‌های امروزی مثل استفاده از محصولات مراقبت از پوست، از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های پوستی هستند. یکی از روش‌های مراقبت از پوست، استفاده از اسکراب بدن است. اسکراب با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث شادابی و درخشان‌تر شدن پوست می‌شود. اسکراب بدن را می‌توان با روش‌های خانگی در منزل هم آماده کرد. ما در این مقاله با اسکراب بدن آشنا می‌شویم و سپس به روش اسکراب بدن و همچنین انواع اسکراب بدن نیز اشاره خواهیم کرد.


اسکراب بدن چیست؟

واژه انگلیسی SCRUB به معنای از بین بردن یا تمیز کردن است. اگر بخواهیم اسکراب را در یک کلمه توصیف کنیم، می‌توان آن را تنفس دوباره پوست نامید. در واقع اسکراب بدن محصولی است که با لایه برداری پوست باعث از بین رفتن سلول‌های مرده آن می‌شود. سلول‌های پوست انسان در گذر زمان می‌میرند و انباشته شدن سلول‌های مرده پوست باعث کدر شدن پوست و پیدایش چین و چروک پوستی می‌شود. با پایان یافتن سلول‌های پوست، سلول‌های جوان به وجود می‌آیند، اما اگر همچنان سلول‌های مرده بر روی پوست باقی مانده باشند، این سلول‌ها هم در گذر زمان بلاخره از بین می‌روند. اسکراب بدن با لایه برداری پوست باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شود و با از بین رفتن آن‌ها، سلول‌های جوان و تازه بر روی پوست جای می‌گیرند که درخشان‌تر شدن و لطیف‌تر شدن پوست را به ارمغان می‌آورند. 

فواید اسکراب بدن 

اسکراب بدن به دلیل خاصیت لایه بردار بودن آن فواید زیادی برای پوست دارد که به مواردی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:


•    از بین بردن سلول‌های مرده پوست

اولین فایده اسکراب بدن، از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. اسکراب بدن با خاصیت لایه برداری، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث لطافت و نرمی پوست می‌شود.


•    جوانسازی پوست

بالا رفتن سن امری طبیعی است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. همین امر برای پوست نیز اتفاق می‌افتد و باعث پیرتر شدن پوست می‌شود. اما اسکراب بدن با بهبود سلول‌های پوست، باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده و پوست را جوان‌تر می‌کند.


•    از بین بردن لکه‌های پوستی

اسکراب بدن به دلیل اینکه سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، باعث پاکسازی پوست از آلودگی‌های پوستی نیز می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکثر لکه‌های پوستی و آفتاب سوختگی‌ها نیز با لایه برداری توسط اسکراب بهبود پیدا کنند.


•    بهبود گردش جریان خون

ماساژ پوست باعث گردش جریان خون می‌شود. زمانی که اسکراب بدن را بر روی پوست ماساژ می‌دهید، ابتدا سلول‌های جوان جایگزین سلول‌های مرده می‌شود، سپس با افزایش دریافت مواد مغذی و اکسیژن توسط سلول‌های جوان، این مواد با گردش جریان خون به کل بدن می‌رسد. با افزایش اکسیژن و مواد مغذی پوست، سلول‌ها سالم‌تر شده و در نهایت پوست شفاف‌تر و درخشان‌تر می‌شود.


•    درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه زمانی بر روی پوست ایجاد می‌شود که منافذ پوست بسته باشد. اسکراب بدن با لایه برداری پوست باعث باز شدن منافذ پوست شده و از بروز جوش و آکنه بر روی آن  جلوگیری می‌کند.


•    سفت‌تر شدن پوست

با بالا رفتن سن، کلاژن سازی پوست کاهش پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. اسکراب بدن با افزایش کلاژن سازی، باعث جوانی پوست و همچنین سفت‌تر شدن پوست می‌شود.


•    کاهش استرس

ماساژ بدن با مواد سرشار از ویتامین و مواد مغذی نه تنها باعث لطافت و درخشندگی پوست شده بلکه باعث آرامش و کاهش استرس و خستگی فرد نیز می‌شود.

نحوه استفاده از اسکراب بدن

روش اسکراب بدن ساده است و پیچیدگی ندارد. ابتدا قبل از استفاده از اسکراب، پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. سپس مقداری از اسکراب را بر روی انگشت خود ریخته و به پوستتان بمالید. هنگام مالیدن اسکراب بر روی پوست، به صورت دورانی پوست خود را ماساژ دهید. اجازه دهید اسکراب بدن بین 5 الی 10 دقیقه بر روی پوست شما بماند. سپس با آب ولرم پوست خود را شستشو دهید.

نکاتی برای روش اسکراب بدن

•    به دلیل وجود نوع پوستی مختلف، انواع اسکراب بدن در بازار موجود است. قبل از تهیه و استفاده از اسکراب بدن نوع پوستتان را شناسایی کنید. زیرا استفاده از اسکراب پوست غیر مرتبط با نوع پوستتان، باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود.

•    بعد از اسکراب بدن پوستتان را خشک نکنید. زمانی که پوستتان هنوز مرطوب است، به پوست خود مرطوب کننده بزنید. اضافه کردن مرطوب کننده بر روی پوست باعث محبوس شدن رطوبت در پوست شده و کاملا جذب پوست می‌شود.

•    استفاده روزانه از اسکراب بدن باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود. تصور کنید که با لایه برداری روزانه هر روز سلول‌های تازه و جوان پوست را نیز از بین می‌برید. همچنین لایه برداری روزانه پوست باعث از بین رفتن چربی پوست و همچنین خشک‌تر شدن پوست می‌شود.

•    اگر هنگام استحمام مایل به استفاده از اسکراب بدن هستید، بهتر است زمانی که هنوز داخل حمام هستید از آن استفاده کنید. زیرا استفاده از اسکراب بدن بلافاصله بعد از شستشو که پوست تمیز است باعث تأثیر حداکثری آن می‌شود.

•    اگر پوست بسیار حساسی دارید یا دچار سوختگی پوست شدید، از اسکراب بدن استفاده نکنید. زیرا استفاده از آن باعث تشدید وضعیت پوست می‌شود.

•    استفاده از اسکراب در ماه‌های سرد سال مناسب نیست، زیرا پوست در فواصل سرد تحت فشار بیشتری است. به همین دلیل استفاده از اسکراب در فواصل گرم بهتر است. اما اگر زیاد در معرض نور خورشید هستید نباید از اسکراب استفاده کنید.

•    هیچوقت بعد از اصلاح موهای بدن از اسکراب بدن استفاده نکنید. زیرا زمانی که موهای بدن را اصلاح می‌کنید، پوست به شدت حساس است و استفاده از اسکراب باعث حساسیت بیشتر پوست و سوزش آن می‌شود.


آموزش ساخت اسکراب بدن خانگی

با وجود انواع اسکراب بدن در بازار، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که از محصولات ارگانیک و طبیعی به جای محصولات شیمیایی استفاده کنند. در ادامه با انواع اسکراب بدن خانگی و همچنین روش اسکراب بدن نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.



•    اسکراب بدن عسل، شکر و لیمو

ویتامین C موجود در لیمو باعث تغذیه پوست می‌شود و همچنین خاصیت آبرسانی عسل نیز نرمی و صافی بیشتر پوست را نیز به همراه دارد. برای استفاده از این اسکراب بدن، ابتدا 1 عدد لیموی تازه، یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری شکر را باهم مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را حدود 5 الی 10 بر روی پوست خود نگه داشته و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

•    اسکراب بدن لیمو، شکر و روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست دارد و همچنین مصرف لیموترش باعث باز شدن منافذ پوست و در ادامه باعث روشنی و شادابی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن یک قاشق غذاخوری آب لیمو، نصف فنجان روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری شکر را تا رسیدن به غلظت مناسب باهم مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را 5 الی 10 دقیقه بر روی پوست خود گذاشته و سپس آبکشی کنید. این اسکراب پوست را می‌توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید.


•    اسکراب روغن زیتون، شکر و قهوه

یکی از مفیدترین و ساده‌ترین انواع اسکراب بدن، ترکیب روغن زیتون و قهوه است. قهوه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و شکر به دلیل خاصیت لایه برداری باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شوند. و در ادامه روغن زیتون رطوبت را به پوست برمی‌گرداند. برای استفاده از این اسکراب بدن، نصف فنجان قهوه، نصف فنجان شکر و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را باهم ترکیب کرده و برای 5 الی 10 دقیقه بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس آبکشی کنید.


•    اسکراب بدن روغن بادام، شکر و بادام

بادام سرشار از ویتامین E است و باعث افزایش تولید بافت‌های پوستی و کلاژن سازی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن، دو قاشق غذاخوری روغن بادام، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری پودر بادام را باهم ترکیب کنید. بعد از ماساژ این ترکیب برای صورت آن را با آب ولرم آبکشی کنید.


•    اسکراب بدن زردچوبه، شکر و روغن نارگیل

زردچوبه یکی از مواد سرشار از خواص ضدعفونی است. خواص ضدعفونی کنندگی زردچوبه باعث حفظ زیبایی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب پوست، یک فنجان شکر، یک فنجان روغن نارگیل و دو قاشق چایی خوری زردچوبه را باهم ترکیب کرده و به مدت 5 الی 10 دقیقه به آن استراحت دهید و سپس با آب ولرم آن را شستشو دهید.


•    اسکراب بدن موز و شکر

موز یکی از میوه‌های مقوی به حساب می‌آید. ویتامین‌های موجود در موز مثل انواع ویتامین A،B،C و D بسیار برای پوست مفید بوده و باعث مرطوب کنندگی و نرمی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن، ابتدا یک عدد موز و دو قاشق غذاخوری شکر را باهم ترکیب کرده و تا جایی که هیچ تکه بزرگی از موز باقی نماند آن‌ها را له کنید. ترکیب بدست آمده را بر روی پوست استراحت داده و سپس با آب ولرم بشورید.


•    اسکراب بدن دارچین، شکر، روغن نارگیل و عسل

دارچین باعث رفع لکه‌های پوستی می‌شود. گیلکولیک اسید موجود در شکر باعث پاکسازی عمیق پوست می‌شود. روغن نارگیل و عسل هم به ترتیب باعث هیدراته شدن پوست و تسکین کننده پوست می‌شوند. برای استفاده از این اسکراب بدن، نصف قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری دارچین را باهم مخلوط کنید. و بعد از استراحت ترکیب بدست آمده بر روی پوست، آن را با آب ولرم بشویید.

•    اسکراب بدن زنجبیل، شکر، دارچین و روغن بادام

زنجبیل  سرشار از خواص ضد التهابی بوده و باعث از بین رفتن جوش، آکنه و قرمزی پوست می‌شود. دارچین باعث از بین بردن لکه‌های پوستی شده و روغن بادام نیز با داشتن ویتامین E باعث نرمی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل، نصف فنجان شکر، نصف قاشق چای‌خوری دارچین و نصف قاشق چای‌خوری روغن بادام را باهم ترکیب کرده و بعد از استراحت 5 الی 10 دقیقه‌ای بر روی پوست آن را آبکشی کنید. زمانی که احساس کردید پوستتان خشک و کدر است، می‌توانید از این اسکراب استفاده کنید.


•    اسکراب بدن روغن نعناع، روغن بادام و شکر برای پوست کف پا

نعناع ماده‌ای است که باعث احساس خنکی شده و هرگونه التهاب پوستی را از بین می‌برد. ترکیبات مغذی در روغن بادام هم باعث تغذیه پوست کف پا و نرمی و لطافت آن می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن، ابتدا یک قاشق چای‌خوری روغن بادام، نصف فنجان شکر و یک یا دو قطره روغن نعنا را باهم ترکیب کرده و بر روی کف پا به آرامی ماساژ دهید. دقایقی به آن استراحت داده و سپس آبکشی کنید.


•    اسکراب بدن چای سبز، شکر و عسل

چای سبز جزو محصولاتی است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و باعث کاهش التهابات پوستی می‌شود. خاصیت آبرسان بودن عسل نیز باعث بهبود رشد سلول‌های پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب بدن، دو قاشق غذاخوری چای سبز، سه تا پنج قاشق غداخوری شکر و دو قاشق غذاخوری عسل را باهم ترکیب کنید. توجه داشته باشید که چای سبز را ابتدا دم کرده و از چای کیسه‌ای استفاده نکنید. مواد را تا زمانی که به یک اسکراب خمیر شکل و غلیظ برسند باهم مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را برای چند دقیقه بر روی پوست ماساژ داده و سپس با آب خنک شستشو دهید.


کلام آخر

اسکراب بدن یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست به شکل لایه برداری پوست است. استفاده مشخص و به اندازه از این محصول، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و افزایش جریان گردش خون شده که در ادامه سلامتی پوست و جوان ماندن پوست را به ما هدیه می‌دهد. اما اگر به طور غیر معمول از آن استفاده کنید و به نوع پوستتان توجهی نکنید، نه تنها فواید خود را از دست می‌دهد، بلکه باعث تشدید آسیب‌های پوستی نیز می‌شود. از اسکراب بدن می‌توان برای لایه برداری پوست بدن، دست‌ها، ساق پا و کف پا استفاده کرد. ما در این مقاله ابتدا از اسکراب بدن و روش اسکراب بدن صحبت کردیم و سپس با اشاره به انواع اسکراب بدن، با انواع اسکراب‌های بدن خانگی نیز آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *