0

کاربردهایی از دستمال مرطوب که نمیدانستید

کاربردهایی از دستمال مرطوب که نمیدانستید
بازدید 154

محصولات بهداشتی یکی از مهمترین و پرکاربردترین محصولاتی هستند که انسان از آن‌ها استفاده می‌کند. امروزه محصولات مختلفی برای تمیز کردن و پاک کردن استفاده می‌شود، اما محبوب‌ترین آن‌ها برای پاکسازی، دستمال مرطوب هست. دستمال مرطوب محصولی پرطرفدار و محبوب برای خانوم‌ها و آقایان است. برای پاک کردن آرایش یا آلودگی‌های روی پوست کودک و یا حتی پاک کردن اشیا و موارد صنعتی، دستمال مرطوب می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. استفاده راحت و همچنین حمل راحت آن، دستمال مرطوب را به یکی از پرطرفدار ترین و همچنین ضروری‌ترین محصولات بهداشتی تبدیل کرده است. ما در این مقاله ابتدا به کاربرد دستمال مرطوب اشاره می‌کنیم و سپس با توجه به فواید دستمال مرطوب و همچنین نکات استفاده از آن شما را با این محصول شگفت انگیز بیشتر آشنا خواهیم کرد.


دستمال مرطوب چیست؟

به تکه‌های پارچه‌ای و یا کاغذی‌ که در مواد مغذی و ضدعفونی مرطوب شده‌اند دستمال مرطوب می‌گویند. فرمولاسیونی که در دستمال مرطوب به کار رفته است کاملا با پوست انسان سازگاری دارد و می‌تواند انواع آلودگی‌ها را از روی پوست پاک کند. اما استفاده از دستمال مرطوب فقط به پاک کردن آلودگی‌های روی پوست ختم نمی‌شود، دستمال مرطوب انواع مختلفی دارد که برای پاک کردن کیف، کفش، انواع محصولات چرمی، سطوح سخت و تمام اشیا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. فقط کافیست برای تمیز کردن و پاکسازی، دستمال مرطوب مناسب را انتخاب کرده و استفاده کنید.
توجه داشته باشید که دستمال مرطوب یکبار مصرف است و نیاز به آبکشی ندارد و بعد از یکبار استفاده از آن، دیگر کاربردی ندارد. استفاده دوباره از دستمال مرطوب مصرف شده، باعث برگشت آلودگی‌ها می‌شود و کارایی اولیه را نخواهد داشت.
معمولا در فرمولاسیون دستمال مرطوب از مواد خوشبو، نرم کننده و لوسیون‌ها برای لطافت و نرمی بیشتر استفاده می‌کنند. در نهایت دستمال مرطوب در سایزهای کوچک و بزرگ که به راحتی قابل حمل است تولید می‌شود و با رایحه دلنشینی که دارد می‌تواند یک پاک کننده خوب و قوی برای انواع آلودگی‌ها باشد.


کاربرد دستمال مرطوب

امروزه دستمال مرطوب به یک محصول ضروری تبدیل شده که جزو موارد مهم قابل استفاده روزمره قرار گرفته است. دستمال مرطوب‌ها انواع مختلفی دارند و فقط کافیست قبل از استفاده از آن‌ها نوع دستمال مرطوب مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

از لحاظ کاربرد دستمال مرطوب، می‌توان 3 دسته زیر را مشخص کرد :

•    دستمال مرطوب مخصوص بهداشت فردی
•    دستمال مرطوب مخصوص تمیز کردن اشیا و سطوح
•    دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن وسایل صنعتی

در ادامه به نکات استفاده از دستمال مرطوب و همچنین فواید دستمال مرطوب اشاره خواهیم کرد.


•    پاک کردن آرایش

دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن آرایش گزینه مناسبی برای پاک کردن و همچنین سبک کردن آرایش است. در مواقعی که دسترسی به آب وجود ندارد، با دستمال مرطوب می‌توانید آرایش را پاک کنید و یا اگر آرایش صورتتان سنگین است، با دستمال مرطوب آن را سبک کرده و سپس با آب شستشو دهید. بعضی از انواع دستمال مرطوب حتی بدون آبکشی هم می‌توانند آرایش ضدآب را نیز پاک کنند.

•    تمیز نمودن پوست کودک

دستمال مرطوب مخصوص پوست کودک و نوزاد از مواد بسیار ملایم و فاقد الکل که مناسب پوست حساس کودک است ساخته شده است. این دستمال مرطوب، بدون عطر و بدون بو تولید می‌شود و فرمولی که در آن به کار رفته است از بقیه دستمال مرطوب‌ها سبک‌تر هست. شما می‌توانید بعد از عوض کردن پوشک، پوست کودکتان را با دستمال مرطوب پاکسازی کنید. سعی کنید در زمانی که دسترسی به آب ندارید پوست کودک را با دستمال مرطوب پاک کنید و در مواقع دیگر بهتر است از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید.

•    بهداشت شخصی

دستمال مرطوب برای پوست بدن، دست و صورت بسیار مناسب است. دستمال مرطوب جیبی که حمل بسیار آسانی دارد در مواقع بیرون بودن از خانه که آلودگی‌ها و عرق بر روی پوست وجود دارد، می‌تواند پاک کننده مناسبی باشد و در مواقعی که دسترسی به آب سخت است، پاک‌کننده پوست شما باشد.

•    استفاده برای حیوانات خانگی

از دیگر فواید دستمال مرطوب، استفاده برای حیوانات خانگی است. این نوع دستمال مرطوب‌ با ترکیباتی مثل اسید بوریک و پتاسیم کلراید مناسب برای پاک کردن گوش، چشم و دندان انواع حیوانات خانگی و پرندگان است.

•    درمان آفتاب سوختگی و تسکین دادن به پوست

اگر تا به حال دچار آفتاب سوختگی شده باشید، می‌دانید که این درد ابتدا با سوزش و قرمزی روی پوست شروع می‌شود. با استفاده از دستمال مرطوب و قرار دادن موقتی روی قسمت سوخته شده می‌توانید به التهاب و درد آن تسکین دهید، همچنین این کار باعث ایجاد حس خنکی بر روی پوست می‌شود. همچنین از دستمال مرطوب برای درمان جای خراشیدگی و زخم نیز می‌توان استفاده کرد.

•    پاک کردن انواع سطوح

یکی از کارها و امور معمول در هر خانه‌ای پاکسازی و گردگیری سطوح است. از آنجایی که دستمال‌های چند کاره و پارچه‌ای باعث رشد میکروب و باکتری می‌شوند، دستمال مرطوب می‌تواند گزینه جایگزین و مناسبی برای پاک کردن سطوح باشد. جالب است بدانید که استفاده از دستمال مرطوب به جای شستشو با آب می‌تواند تا 3 برابر مصرف آب را کاهش دهد.

•    براق کردن کیف، کفش و محصولات چرمی

در ادامه کاربرد دستمال مرطوب، یکی از سطوحی که دستمال مرطوب می‌تواند به خوبی آن را پاک کند، محصولات چرمی هستند. کیف‌های چرمی، کفش‌های چرمی و حتی کاناپه‌های چرمی که شاید توسط لکه‌ها و کثیفی، زیبایی خودشان را از دست داده‌اند، توسط دستمال مرطوب به راحتی می‌توانند تمیز شوند. در فرمولاسیون دستمال مرطوب، هیچگونه مواد شیمیایی یا مضری که برای چرم خطر داشته باشد به کار نرفته است. شما می‌توانید بدون اینکه آسیبی به چرم وارد شود، از دستمال مرطوب برای پاکیزگی محصولات چرمی خود استفاده کنید.

•    پاک کردن جای مام و دئودرانت از روی لباس

زمانی که عرق می‌کنید و از مام یا دئودرانت استفاده می‌کنید، ممکن است در بعضی مواقع جای مام یا دئودرانت بر روی لباس باقی بماند و ظاهر ناخوشایندی را پدید آورد. دستمال مرطوب اغلب می‌تواند لک روی لباس را از بین ببرد. فقط کافی است دستمال مرطوب را به قسمت لک شده بمالید و شاهد از بین رفتن آن باشید.

•    تمیز کردن گیاهان

اگر اهل نگهداری از گل و گیاه طبیعی یا مصنوعی در منزل هستید می‌دانید که با  گذشت چند روز یا چند هفته گرد و غبار بر روی گل و گیاه می‌نشیند و تمیز کردن آن با پارچه نیز کار مشکلی است. دستمال مرطوب این کار را به خوبی می‌تواند انجام دهد. دستمال مرطوب به دلیل جذب قوی گرد و غبار را کامل از بین میبرد و همچنین باعث برق افتادن و درخشش گیاهان و برگ‌های آنان می‌شود.

•    معطر کردن کشوها

برای اینکه کشو لباستان معطر شود و بوی خوشی بگیرد، می‌توانید دستمال مرطوب را با مقداری اسانس معطر به کشوهای خود بمالید. این کار باعث می‌شود که هم کشوی لباس عطر خوبی بگیرد و همچنین لباسهایتان بوی چوب نگیرند.

•    پاک کردن لکه‌های روغن و چربی

پاک کردن روغن و چربی سخت است و اگر مدتی از آن گذشته باشد و سفت شده باشد، پاکسازی آن دشوارتر هم می‌شود. به جای پاک سازی چندباره با اسفنج‌های ظرف‌شویی، با یک عدد دستمال مرطوب لکه‌های غذا و چربی را از روی سطوح پاک کنید. مواد داخل دستمال مرطوب به دلیل اینکه قدرت جذب بالایی دارند باعث پخش نشدن چربی می‌شوند و همین امر پاکسازی روغن و چربی را راحتتر می‌کند.

برند دافی دارای انواع دستمال مرطوب می‌باشد که شما می‌تواند با توجه به نیازتان، دستمال مرطوب مناسب کارتان را انتخاب کنید. مواد مغذی و همچنین کیفیتی که در دستمال مرطوب دافی به کار رفته است می‌تواند هرگونه آلودگی و کثیفی را از بین ببرد. در ترکیبات انواع دستمال مرطوب دافی، آلوئه‌ورا و گلیسیرین به کار رفته است که هم باعث آبرسانی و مرطوب ماندن پوست شده و هم باعث جلوگیری از خشکی آن می‌شود.
همچنین دستمال مرطوب‌های مخصوص سطوح دافی با قدرت جذب بالا باعث از بین رفتن آلودگی و براق شدن سطوح می‌شوند.


چه زمان‌هایی از دستمال مرطوب استفاده کنیم؟

کاربرد دستمال مرطوب بیشتر زمانی است که دسترسی به آب وجود ندارد و شما مجبور به پاکسازی قسمت مورد نظر هستید، در این زمان دستمال مرطوب می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

•    هنگام ورزش

زمانی که ورزش می‌کنید و تعریق زیادی دارید، نیاز دارید که پوستتان را تمیز کنید. بهتر است بعد از ورزش دوش بگیرید و پوستتان را با شوینده مناسب بشویید، اما اگر دسترسی به آب نداشتید و یا استراحت بین ورزشتان بود، با دستمال مرطوب می‌توانید پوستتان را پاکسازی کنید.

•    هنگام سفر

معمولا هنگام سفر دسترسی به آب کمتر و سخت‌تر می‌شود. دستمال مرطوب با طراحی کوچک و سبکی که دارد می‌تواند به راحتی در کیف شما جا بشود و همیشه در مسافرت همراه شما باشد. همین موضوع باعث شده است که دستمال مرطوب، جزو اقلام ضروری سفر به حساب بیاید.

•    هنگام خستگی

زمانی که خسته هستید و شرایط پاک کردن آرایش و آلودگی‌های محیطی که بر روی پوست می‌ماند را ندارید، می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که دستمال مرطوب نمی‌تواند به صورتی عمیق پوست را پاک کند. سعی کنید در زمانی که دسترسی به آب ندارید دستمال مرطوب را برای پاک کردن پوست صورتتان انتخاب کنید.


نکات استفاده از دستمال مرطوب


•    قبل از انتخاب دستمال مرطوب، ابتدا با دقت مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که محصول مناسبی را برای پاکسازی انتخاب کرده‌اید.

•    در هنگام استفاده، دستمال مرطوب را محکم بر روی پوست خود نکشید، این کار باعث التهاب و قرمزی پوست می‌شود، در عوض دستمال را به آرامی بر روی پوست بکشید و پاکسازی پوست خود را انجام دهید.

•    دستمال‌ها را از جعبه جدا نکنید. بسیاری از افراد برای اینکه دستمال مرطوب‌ها جای کمتری را اشغال کنند، دستمال‌ها را از جعبه جدا و در کیسه نگه داری می‌کنند. این کار باعث خشک شدن و همچنین از بین رفتن خاصیت مرطوب بودن دستمال مرطوب می‌شود. برای جابجایی و حمل بهتر، از دستمال مرطوب‌هایی با بسته بندی کوچک استفاده کنید.

•    از دستمال مرطوب به صورت مداوم استفاده نکنید. فواید دستمال مرطوب و کاربرد دستمال مرطوب زمانی موثر است که به شکلی درست از آن استفاده شود. استفاده زیاد از دستمال مرطوب می‌تواند باعث کم شدن رطوبت و مضرات دیگری برای پوست بشود.

•    پاکسازی و شستشو با دستمال مرطوب را زمانی که دسترسی به آب نیست، انجام دهید. بهترین ماده برای شستشو آب می‌باشد و در زمان نبود آن می‌توانید از محصولات جایگرین مثل دستمال مرطوب استفاده کنید

•    پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است، به همین دلیل پاکسازی آن کمی زمان‌بر و سخت‌تر می‌باشد. برای پاکسازی پوست دور چشم، دستمال را آرام بر روی آن بکشید و مطمئن شوید که تمام آرایش از روی پوست دور چشم پاک شده است.

•    استفاده از دستمال مرطوب‌های بی کیفیت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و حساسیت‌های پوستی مخصوصا در کودکان بشود.

•    دستمال مرطوب کودکان مخصوص پوست کودک بوده و از مواد ملایم تری در فرمولاسیون آن استفاده شده است. همانطور که ممکن است استفاده از نوع دیگر دستمال مرطوب‌ برای کودک باعث مضراتی برای پوست شود، استفاده از دستمال مرطوب کودک برای صورت یا پاک کردن آرایش، نتیجه لازم را در بر ندارد.

کلام آخر

استفاده از دستمال مرطوب به یک ضرورت در زندگی ما تبدیل شده است. بیشتر انسان‌ها برای پاکسازی موقتی و یا لایه برداری سطحی، از دستمال مرطوب استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که اولین و مهمترین ماده‌ای که باید برای شستشو انتخاب کرد، آب است و تنها زمانی که دسترسی به آن نبود، می‌توانیم دستمال مرطوب را جایگزین آن کنیم. استفاده بیش از انداره و نادرست از آن، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث آسیب رساندن به پوست هم می‌شود. ما در این مقاله با کاربرد دستمال مرطوب آشنا شدیم و همچنین متوجه شدیم که فواید دستمال مرطوب زمانی برای ما مفید است که ما نکات استفاده از دستمال مرطوب را رعایت کرده و با توجه به نیازمان نوع دستمال مرطوب را انتخاب کنیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *