0

فواید استفاده از کرم مرطوب کننده + انواع کرم مرطوب کننده

فواید استفاده از کرم مرطوب کننده
بازدید 95

احساس کشیدگی بر روی پوست بعد از شستشوی صورت، خشک بودن پوست بعد از داشتن یک روتین پوستی و بد شکل بودن لایه‌های میکاپ روی پوست، همه این‌ها نشانه‌هایی از خشک بودن و مرطوب نبودن پوست صورت هستند. کرم مرطوب کننده نقش بسزایی در سلامتی پوست انسان دارد. پوست ما در طول روز، برای حفظ لطافت و نرمی خود نیاز به رطوبت دارد. کرم مرطوب کننده با ایجاد یک سد محافظتی بر روی پوست، علاوه بر اینکه باعث مرطوب شدن پوست می‌شود، از تبخیر شدن آب روی پوست نیز جلوگیری می‌کند و به صورت یک لایه محافظتی عمل می‌کند. ما در این مقاله به فواید کرم مرطوب کننده اشاره می‌کنیم و از فواید کرم مرطوب کننده و همچنین فواید کرم مرطوب کننده برای پوست نیز باخبر می‌شویم.


کرم مرطوب کننده چیست؟

هرگونه کرم، لوسیون یا روغنی که، باعث ایجاد رطوبت شده و خشکی پوست را کاهش دهد، آن را مرطوب کننده می‌نامند. پوست به طور طبیعی دارای چربی است، استفاده از آب داغ، اشعه‌های خورشید و شستشوی مکرر پوست، باعث از بین رفتن چربی پوست می‌شود. کرم مرطوب کننده با حفظ رطوبت پوست به شادابی و لطافت پوست نیز کمک می‌کند. کرم‌های مرطوب کننده مقدار کمی خاصیت ضد آفتاب در ترکیبات خود دارند، که می‌تواند از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری کند. مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، استفاده از کرم مرطوب کننده برای هر نوع پوستی لازم است.


فواید کرم مرطوب کننده

•    درمان خشکی پوست

یکی از مهمترین فواید کرم مرطوب کننده، درمان خشکی پوست است. شاید تصور کنید که خشکی پوست فقط در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد، اما خشکی پوست فقط در فصول سرد مثل زمستان و پاییز تشدید می‌شود. عوامل زیادی مثل شرایط آب و هوا، آلودگی‌های محیطی و افزایش سن باعث خشکی پوست می‌شوند. برای استفاده از مرطوب کننده، زمانی که پوست خود را شستشو داده‌اید و همچنان نم‌دار است، از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت روی پوست شما را نگه دارد.


•    جوانسازی پوست

خشکی پوست باعث پوسته پوسته شدن پوست، افزایش التهابات پوستی و همچنین کمتر شدن کلاژن سازی می‌شود. با افزایش سن خشک شدن پوست شروع می‌شود و در نتیجه کلاژن سازی پوست به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. آبرسانی و حفظ رطوبت می‌تواند روند خشکی پوست را کاهش داده یا متوقف کند. استفاده از مرطوب کننده علاوه بر هیدراته کردن و آبرسانی به پوست، باعث افزایش تولید کلاژن پوست می‌شود که خشکی پوست و همچنین روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.


•    جلوگیری از جوش و آکنه

باور اغلب افراد این است که استفاده از مرطوب کننده باعث افزایش به وجود آمدن آکنه و جوش می‌شود. اما این باور غلط است. جوش و آکنه به دلیل اختلال در روند محافظتی پوست و کارکرد غدد چربی به وجود می‌آید. در صورتی که استفاده از مرطوب کننده باعث ایجاد یک سد محافظتی بر روی پوست شده و از پیدایش جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. استفاده از محصولات و دارو‌های ضد جوش باعث افزایش خشکی پوست و آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست می‌شوند. یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای درمان جوش و آکنه استفاده مداوم از مرطوب کننده است. حتی اگر نوع پوست شما چرب است، برای درمان آکنه‌های پوستی بهتر است از مرطوب کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

•    محافظت از پوست حساس

کسانی که دارای پوست حساس هستند و از خشکی، قرمزی و التهابات پوستی رنج می‌برند، بهتر است از مرطوب کننده‌هایی که دارای مواد مغذی مثل آلوئه‌ورا هستند استفاده کنند. آلوئه‌ورا موجود در مرطوب کننده‌ها باعث درمان زخم‌های ناشی از حساسیت و خشکی پوست می‌شود و علاوه بر محافظت از پوست باعث نرمی و شادابی بیشتر آن نیز می‌شود.


•    افزایش مقاومت پوست

پوست را می‌توان اولین خط دفاعی بدن از عوامل خارجی و محیطی دانست. سطح پوست با لایه محافظتی پوشیده شده است که وظیفه حفظ آب زیر پوست و همچنین جذب رطوبت را بر عهده دارد. با افزایش سن توان این خط دفاعی کاهش پیدا می‌کند که همین دلیل اصلی خشکی پوست و ایجاد چین و چروک است. یک مرطوب کننده خوب که دارای مواد مغذی مثل هیالورنیک اسید و گلیسرین است، باعث تقویت لایه دفاعی پوست شده و از آسیب‌های پوستی که به دلیل عوامل محیطی و خارجی به وجود می‌آیند محافظت کرده و روند پیری را به تعویق می‌اندازد. امروزه ترکیبات بعضی از مرطوب کننده‌ها حاوی SPF است که باعث محافظت از پوست در برابر خورشید و اشعه فرابنفش می‌شود.


•    مهیا سازی پوست برای میکاپ

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به میکاپ علاقه زیادی دارید و هر روز میکاپ انجام می‌دهید، می‌دانید که ماسیده شدن لایه‌های آرایش و پوسته پوسته شدن آن ظاهر خیلی بدی به صورت می‌دهد. مواد آرایشی مثل کانسیلر و پنکک برای زیباتر نشان دادن پوست و همچنین رفع نواقص موجود بر روی پوست هستند. این مواد آرایشی هیچگاه خشکی و حالت پوسته پوسته بودن پوست را نمی‌توانند بپوشانند و حتی در مواقعی باعث برجستگی آن نیز می‌شوند. عوامل زیادی در خشکی پوست تاثیرگذار هستند اما کمبود رطوبت را می‌توان دلیل اصلی آن دانست. استفاده از مرطوب کننده و آبرسان علاوه بر افزایش رطوبت، به نرمی و لطافت پوست کمک کرده و پوست را برای میکاپ آماده می‌کند.


•    افزایش روند بازسازی پوست

از دیگر فواید کرم مرطوب کننده، افزایش بازسازی پوست است. پوست انسان قادر به بازسازی خود است و سلول‌های مرده پوست معمولا بعد از مدتی از بین رفته و جای خود را به سلول‌های تازه و جوان پوست می‌دهند. کمبود رطوبت در پوست باعث کاهش روند بازسازی پوست شده و کلاژن سازی با سرعت کمی انجام می‌شود. کرم‌های مرطوب کننده به دلیل داشتن انواع مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن، باعث افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود و همچنین با افزایش کلاژن سازی و بازسازی پوست، خیلی از مشکلات پوستی اعم از جوش و آکنه نیز از بین می‌روند.


مشخصات کرم مرطوب کننده خوب

•    عدم ایجاد چربی بر روی پوست بعد از استفاده
•    داری رنگ و بوی خوب
•    ظاهری یکدست و شفاف
•    عدم ایجاد حساسیت یا التهاب بعد از استفاده
•    امکان پاک شدن از روی پوست
•    جذب سریع بعد مصرف و ماساژ بر روی پوست


کرم مرطوب کننده دافی با ترکیبات مفید اعم از آلوئه‌ورا، شی باتر، روغن آرگان، روغن نارگیل و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن، علاوه بر حفظ رطوبت پوست، باعث زیبایی، درخشندگی و لطافت پوست نیز می‌شود. از دیگر فواید کرم مرطوب کننده دافی می‌توان به جلوگیری از پیر شدن پوست، افزایش کلاژن سازی پوست و کاهش لکه‌های پوستی اشاره کرد.

انواع کرم مرطوب کننده

مرطوب کننده‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع پوست و همچنین با توجه به فرمولاسیونی که دارند، می‌توانند متفاوت باشند. از انواع پماد، لوسیون، ژل و کرم مرطوب کننده تا انواع کرم مرطوب کننده برای پوست خشک، چرب، حساس و مختلط، می‌توانند به افزایش و حفظ رطوبت پوست کمک کنند.


•    پماد مرطوب کننده

این نوع از مرطوب کننده‌ها بافتی نزدیک به بافت پماد دارند. این مرطوب کننده بر پایه روغن است و و چربی و رطوبت زیادی را برای پوست حفظ می‌کنند. این پماد مرطوب کننده هم مثل باقی انواع پماد سطح پوست را چرب کرده و به تدریج جذب پوست می‌شوند.


•    ژل مرطوب کننده

ژل مرطوب کننده را می‌توان سبک‌ترین نوع مرطوب کننده دانست. ژل‌های مرطوب کننده قدرت جذب بالایی دارند و علاوه بر جذب بالا، قدرت هیدراته کردن زیادی نیز دارند. برخی از ژل‌های مرطوب کننده به دلیل افزایش جذب بالا، بر پایه الکل هستند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید بهتر است از این نوع ژل مرطوب کننده استفاده نکنید و حتما به نوع فرمولاسیون آن دقت کنید.


•    لوسیون مرطوب کننده

لوسیون‌های مرطوب کننده عمدتا بر پایه آب هستند و قدرت جذب بالایی دارند. بافت لوسیون مرطوب کننده از پماد سبک‌تر و از ژل سنگین‌تر است. لوسیون به دلیل قدرت جذب بالا باعث چرب شدن پوست نمی‌شود و بهترین گزینه برای پوست چرب و مختلط است.


•    کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک و حساس

یکی از مشکلات اصلی پوست خشک و حساس، خشکی پوست و کم آبی پوست است. خشک بودن و کم آب بودن پوست باعث پوسته پوسته شدن، کدری و ایجاد چین و چروک می‌شود. ساده‌ترین راه برای مقابله با ضعف مقاومت پوست، استفاده از مرطوب کننده مخصوص پوست خشک و حساس است. بافت مرطوب کننده‌هایی که مناسب پوست خشک و حساس هستند غلیظ است و با ایجاد یک لایه ضخیم بر روی پوست، می‌توانند از خروج رطوبت پوست جلوگیری کنند. فرمولاسیون مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک و حساس متشکل از گیاه‌هایی همچون آلوئه‌ورا و بابونه هستند. توجه داشته باشید که از مرطوب کننده‌هایی که در فرمولشان از الکل استفاده شده است، برای پوست خشک و حساس استفاده نکنید.


•    کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب

بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از مرطوب کننده برای پوست چرب ضرورت ندارد و حتی استفاده از مرطوب کننده برای پوست چرب باعث بدتر شدن حالت چربی پوست و ایجاد جوش و آکنه می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از مرطوب کننده برای همه نوع پوست ضروری است. لزوما پوست چرب هیدراته نیست و امکان دارد در بعضی مواقع به دلیل کم آبی، ظاهر بی‌حال و کدری داشته باشد حتی اگر به طور طبیعی چربی پوست بالا باشد. استفاده از مرطوب کننده برای پوست چرب می‌تواند حیاتی باشد، زیرا اگر از مرطوب کننده مناسب پوست چرب استفاده نکنید می‌تواند باعث بهم ریختن چربی پوست و التهابات پوستی شود. اگر پوست چرب دارید بهتر است از مرطوب کننده‌هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنید که قدرت جذب بالایی دارند و اگر جوش و آکنه دارید، بهتر است به غیر کومدوژنیک بودن مرطوب کننده دقت کنید.


•    مرطوب کننده مخصوص پوست مختلط

پوست مختلط پیدا کردن مرطوب کننده مناسب را دشوار می‌کند. نیاز پوست مختلط برای هر ناحیه متفاوت است. ناحیه T در پوست مختلط که شامل پیشانی و بینی بوده معمولا چرب است و گونه‌ها بیشتر خشک و دهیدراته هستند. برای پوست مختلط بهتر است از مرطوب کننده‌هایی که دارای فرمول سبک و غیر کومدوژنیک هستند استفاده کنید. مرطوب کننده‌های بر پایه آب برای پوست مختلط بیشتر مناسب هستند، زیرا مرطوب کننده‌های مبتنی بر روغن باعث افزایش جوش و آکنه در ناحیه T می‌شوند. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده برای پوست مختلط بعد از شستشوی پوست است. اگر دارای جوش و آکنه در ناحیه T هستید می‌توانید فقط در نواحی خشک صورت از مرطوب کننده استفاده کنید.

نکاتی برای استفاده از مرطوب کننده

•    بعد از استفاده از مرطوب کننده حداقل 60 ثانیه زمان دهید تا جذب پوستتان شود و سپس بقیه مراحل آرایش را ادامه دهید.

•    ترتیب استفاده از مواد مراقبتی پوست تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد. سعی کنید اول از رقیق‌ترین محصول استفاده کنید، یعنی اول سرم پوستی سپس روغن‌های پوستی و در آخر از کرم استفاده کنید.

•    فواید کرم مرطوب کننده برای پوست فقط محدود به پوست صورت و دست‌ها نمی‌شود، بلکه زمانی که از مرطوب کننده برای صورت خود استفاده می‌کنید همین روند را تا گردن و بالای سینه نیز ادامه دهید. زیرا این دو ناحیه بیشترین علائم پیری را نشان می‌دهند.

•    زمانی که پوستتان را شستشو می‌دهید و هنوز مرطوب است، بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت لازم برای پوست حفظ شود.

•    برای استفاده از کرم مرطوب کننده بهتر از انگشت حلقه کمک گرفته و به آرامی بر روی پوست خود بمالید تا فشار زیادی به پوست وارد نشود. بعضی از افراد عادت به محکم کشیدن کرم بر روی پوست دارند که این کار اشتباه است.

•    از کرم مرطوب کننده بدن برای پوست صورت استفاده نکنید، زیرا صورت پوست نازکی دارد و به مراقبت و حساسیت بیشتری نیاز دارد.


کلام آخر

دلایل زیادی مثل شرایط آب و هوایی، ژن، تغذیه و افزایش سن باعث کاهش کلاژن سازی و دهیدراته شدن پوست می‌شود که با ادامه این روند پوست دچار از دست دادن رطوبت و خشکی می‌شود. فرقی نمی‌کند که چه نوع پوستی دارید، هر نوع پوستی می‌تواند دچار کم آبی و دهیدراته شدن شود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با خشکی پوست استفاده از کرم مرطوب کننده است. کرم مرطوب کننده علاوه بر حفظ رطوبت پوست، به لطافت و همچنین افزایش درخشندگی پوست نیز کمک می‌کند. ما در این مقاله از فواید کرم مرطوب کننده صحبت کردیم و سپس با توجه به انواع پوست، با انواع کرم مرطوب کننده آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *