0

روش‌های درمان منافذ باز پوست صورت

روش‌های درمان منافذ باز پوست صورت
بازدید 93

پوست صاف و یکدست تاثیر زیادی در زیبایی هر فرد دارد. اما گاهی وجود جوش و آکنه، التهابات پوستی، خشکی پوست و منافذ باز پوست باعث بهم خوردن زیبایی پوست میشوند. منافذ باز صورت روزنه‌هایی هستند که باعث خارج شدن سبوم و عرق از پوست میشوند. گاهی اوقات این روزنه‌ها بیش از اندازه بزرگ هستند و پوست صورت را تبدیل به پوست پرتقالی میکنند. آنها به قدری بزرگ میشوند که کاملا به چشم می‌آیند و متاسفانه در بعضی مواقع با آرایش هم قابل پوشش نیستند. باز بودن منافذ پوست علاوه بر اینکه از زیبایی پوست میکاهد، باعث بروز مشکلات پوستی دیگر نیز میشود. بهترین کار برای درمان پوست پرتقالی، کوچک کردن منافذ پوست است. ما در این مقاله ابتدا به مواردی که باعث باز شدن منافذ پوست میشوند اشاره میکنیم و سپس با راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت نیز آشنا خواهیم شد.


منافذ باز پوست چیست؟

اگر با دقت به پوست خود نگاه کنید متوجه منافذ متعددی بر روی پوست میشوید که همان منافذ پوست صورت هستند. بسیاری از افراد از باز شدن منافذ پوست رنج میبرند. به همین دلیل سریعا باید این مشکل را حل کرد تا باعث التهابات پوستی بیشتری نشود. درست است که شاید منافذ پوست در بعضی مواقع باعث گذاشتن اثری منفی بر روی زیبایی پوست بشود، اما نمیتوان از فواید آن چشم پوشی کرد. به صورت کلی ما دو نوع منافذ پوست داریم :

•    منافذ پوست برای عرق

این منافذ برای خارج شدن عرق بدن به وجود آمده‌اند. این منافذ بسیار کوچک هستند و در نواحی کف دست، کف پا، زیربغل و پیشانی موجود هستند. با خارج شدن عرق از این منافذ، آب بدن تبخیر شده و دمای بدن متعادل میشود.


•    منافذ پوست برای روغن

این منافذ برای آزاد شدن و دفع سبوم بدن و روغن طبیعی بدن هستند. وقتی صحبت از منافذ باز پوستی میشود، منظور همین منافذ پوست برای روغن هست. چون این منافذ میتوانند به قدری بزرگ شوند که در معرض دید قرار بگیرند.

دلایل باز شدن منافذ پوست

پوست انسان به صورت طبیعی دارای منافذ زیادی است و این موضوع مشکل خاصی ندارد، مشکل از جایی آغاز میشود که این منافذ باز شده و بزرگتر میشوند تا جایی که میتوانند سلامت پوست و زیبایی صورت را از بین ببرند. عوامل زیادی در باز شدن منافذ پوست دخیل هستند که به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

•    ژنتیک

اگر پدر و مادرتان منافذ پوستی باز دارند، قطعا ممکن است شما هم منافذ پوستتان باز باشد. اما برخی از افراد از بدو تولد منافذ پوستشان از بقیه بازتر است. این افراد در سن بلوغ منافذ پوستشان بازتر میشود. دلیل بیشتر باز شدن منافذ پوست در سن بلوغ این است که ترشحات چربی و تغییرات هورمونی در این سن بیش از حد زیاد است. کسانی که این اتفاق برایشان می‌افتد، پوستشان چرب است. اما مواردی هم وجود داشته است که پوست فرد خشک بوده اما منافذ پوست بازی داشته است.


•    استفاده زیاد از کرم‌های چرب کننده

سبوم و چربی‌های پوست از طریق منافذ پوست خارج میشوند. استفاده بیش از اندازه از کرم‌های چرب کننده باعث بسته شدن منافذ پوست میشوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، سبوم و چربی‌ها به دنبال راهی برای خروج هستند، به همین منظور با بازتر کردن و گشادتر کردن منافذ پوست، راهی برای خروج پیدا کرده و به سطح پوست می‌آیند. این روند باعث پیدایش آکنه و جوش‌های سرسیاه میشود. به همین دلیل، بهتر است از مواد آرایشی که چربی زیاد دارند استفاده نکنید و بیشتر از محصولاتی استفاده کنید که پوستتان را خیلی چرب نکند.


•    ماندن طولانی مدت مواد آرایشی بر روی پوست

اگر مواد آرایشی برای طولانی مدت بر روی پوست باقی بماند، باعث باز شدن منافذ پوست میگردد. بهتر است که از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید. ولی اگر مایل به استفاده از مواد آرایشی بودید، از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات آرایشی استفاده نمایید و حتما بعد از اینکه چند ساعت بر روی پوستتان باقی ماند، آن را با پاک کننده آرایش مناسب با نوع پوستتان از روی پوست خود بردارید.

•    نور خورشید

نور خورشید و اشعه فرابفش، باعث کاهش الاستین و کلاژن سازی پوست میشود که یکی از مهمترین دلایل باز شدن منافذ پوست است. کسانی که شغلشان زیر نور خورشید است و باید زمان زیادی زیر نور خورشید باشند، در خطر باز شدن منافذ پوست قرار میگیرند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار تمدید شود تا بتواند از پوست به صورت کامل محافظت کند.


درمان منافذ باز

باز بودن منافذ پوست به صورت کلی مشکل جدی نیست. اما باز بودن و بزرگ بودن منافذ پوست، در وهله اول زیبایی صورت را بهم میریزد و در ادامه باعث تجمع باکتری‌ها و چربی بر روی پوست میشود. تصور غلطی که وجود دارد این است که، خیلی از افراد درمان منافذ باز پوست صورت را بسته بودن منافذ پوست میدانند. درست است که باز بودن بیش از اندازه منافذ مشکل ساز میشود، اما باید بدانید که وجود این منافذ ضروری بوده و باز بودن به اندازه آن باعث دفع چربی و سبوم بدن میگردد. در ادامه با چندین روش درمان منافذ باز آشنا میشویم.


•    شستشوی کافی صورت

پوست صورت در طول روز در معرض آلودگی‌های محیطی قرار میگیرد، و تجمع این آلودگی‌ها باعث بروز آکنه و باز شدن منافذ پوست میشود. یکی از راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت، شستشوی کافی پوست است. با وجود آلودگی‌ها پوست صورت چرب میشود و چربی پوست باعث بروز مشکلات پوستی میشود. پس باید صورت خود را روزی دو مرتبه شستشو داد تا هم اندازه منافذ پوست متعادل شود و هم از بروز جوش و آکنه جلوگیری شود. برای شستشوی پوست توجه داشته باشید که از آب ولرم یا خنک استفاده کنید، زیرا آب داغ باعث خشکی پوست و بازتر شدن منافذ پوست میشود. همچنین از یک شوینده ملایم استفاده کنید و به آرامی بر روی پوست خود بکشید. زیرا ملتهب شدن و آسیب رسیدن به پوست باعث بازتر دیده شدن منافذ پوست میگردد.

•    استفاده از مرطوب کننده

یکی دیگر از راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت، استفاده از مرطوب کننده است. استفاده از مرطوب کننده علاوه بر اینکه به لطافت پوست کمک میکند، باعث متعادل سازی چربی پوست و همچنین جلوگیری از بزرگ شدن منافذ پوست نیز میشود. اما توجه داشته باشید که مرطوب کننده‌ای که استفاده میکنید باید متناسب با نوع پوست شما باشد. زیرا مرطوب کننده‌ای که نامتناسب با نوع پوستتان باشد، علاوه بر اینکه باعث بهبود وضعیت پوست نمی‌شود، بلکه باعث تحریک پوست و همچنین بازتر شدن منافذ پوست نیز میشود.

کرم مرطوب کننده دافی با ترکیباتی اعم از ویتامین A، ویتامین E، هیالورونیک اسید، روغن آرگان و روغن نارگیل، علاوه بر اینکه باعث افزایش رطوبت و نرم کنندگی به پوست میشود، با توجه به نوع پوستتان، چربی پوست را متعادل ساخته و از بزرگ شدن بیش از اندازه منافذ پوست و همچنین بسته شدن آن جلوگیری میکند.


•    استفاده از کرم ضدآفتاب

نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش باعث آسیب رساندن به کلاژن پوست شده و روند کلاژن سازی پوست را کاهش میدهند. با کاهش سطح کلاژن پوست، علاوه بر افزایش التهابات و چین و چروک پوستی، باعث بزرگتر شدن منافذ پوست نیز میشود. کرم ضدآفتاب میتواند از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت کرده و یک راه درمان منافذ پوست حساب شود. استفاده از کرم ضدآفتاب محدود به زمان‌هایی که زیر آفتاب هستید نیست. حتی اگر در خانه باشید و یا هوا ابری و بارانی هم باشد، باید از ضدآفتاب استفاده کنید.


•    پاک کردن آرایش قبل از خواب

پوست انسان در طول روز در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارد. آرایشی که از صبح بر روی پوست شما قرار دارد با آلودگی‌ها ترکیب شده و همه آنها تا شب بر روی پوست شما باقی میمانند. تصور کنید که هنگام خواب آرایشتان را پاک نکنید و همه آلودگی و آرایش جذب پوستتان شود. در این حالت همه آلودگی‌ها و مواد شیمیایی جذب پوستتان شده و علاوه بر اینکه احتمال التهابات پوستی را افزایش میدهد، چربی‌های پوست هم برای عبور از این حجم از آلودگی و آرایش مجبور به بازتر کردن منافذ پوست میشوند. پاک کردن آرایش قبل از خواب و شستشوی اندازه صورت از روش‌های درمان منافذ پوست هستند.


•    ماساژ صورت با یخ

یکی دیگر از راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت، استفاده از یخ است. یخ باعث منبسط شدن و سفت شدن پوست صورت شده و همین موضوع به بسته شدن منافذ باز پوست کمک زیادی میکند. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش درمان منافذ باز، نباید یخ را مستقیم بر روی پوست صورت حرکت داد. زیرا برخورد مستقیم یخ با پوست باعث افزایش خشکی پوست و همچنین افزایش آسیب‌های پوستی میشود. برای این کار مقداری یخ را داخل یک حوله یا پلاستیک تمیز قرار داده و آرام بر روی پوست خود ماساژ دهید.


•    ماسک تخم مرغ و آبلیمو

یکی از راه‎‌های درمان منافذ باز، استفاده از ماسک تخم مرغ و لیمو است. تخم مرغ خاصیت جمع کنندگی پوست را دارد. اگر مقداری تخم مرغ را بر روی پوست خود بکشید متوجه میشوید که بعد از خشک شدن، پوستتان حالت کشیدگی پیدا میکند. تخم مرغ برای منافذ پوست نیز همین خاصیت را دارد. برای استفاده از این ماسک، یک عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آبلیمو را باهم ترکیب کرده و سپس بر روی پوست خود بکشید. بعد از خشک شدن پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.


•    ماسک آلوئه‌ورا

یکی دیگر از فواید بی‌نظیر آلوئه‌ورا، تنظیم منافذ پوست است. آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین بوده که علاوه بر ترمیم و بهبود پوست، باعث از بین رفتن لکه‌های پوستی و اثرات باز بودن منافذ پوست میگردد. آلوئه‌ورا را میتوان یک مرطوب کننده طبیعی دانست. برای استفاده از این ماسک، ابتدا قطعه‌ای از آلوئه‌ورا را برداشته و پوست آن را بگیرید. ژل آلوئه‌ورا را به آرامی بر روی پوست خود بمالید و برای 30 دقیقه به آن استراحت دهید. آلوئه‌ورا به قدری مقوی است که بعد از استفاده نیازی به شستشوی صورت نیست.

•    ماسک خیار

خیار را به دلیل داشتن آب زیاد، میتوان یک آبرسان طبیعی بشمار آورد. مواد آنتی اکسیدانی و آب فراوان موجود در خیار، علاوه بر اینکه باعث سفت شدن پوست و درمان منافذ باز پوست صورت میشود، روند پیری پوست را هم نیز کاهش میدهد. برای استفاده از این ماسک چند برش خیار را با دو قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کرده و برای 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. سپس صورت خود را آبکشی کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.


•    ماسک زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی دارد که باعث عدم رشد باکتری بر روی پوست میشود. خواص موجود در زردچوبه، هرگونه التهاب پوستی را از بین برده و اندازه منافذ باز صورت را کنترل می‌کند. برای استفاده از این ماسک، یک قاشق غداخوری زردچوبه و یک قاشق غداخوری شیر را باهم ترکیب کرده تا به صورت یک خمیر نرم دربیاید. آن را روی صورت خود قرار داده و برای 10 دقیقه به پوست خود استراحت دهید و سپس آبکشی نمایید.


•    ماسک جوی دوسر

جو دوسر میتواند باعث درمان منافذ باز پوست صورت شود. خواص جو دوسر شامل پاکسازی منافذ، لایه برداری و همچین تنظیم PH پوست است. خاصیت لایه برداری جو دوسر با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث پاکسازی منافذ پوست صورت نیز میشود. برای استفاده از این روش درمان منافذ باز، مقداری از جوی دوسر را در آب ریخته و اجازه دهید یک حات خمیری به خود بگیرد. خمیر بدست آمده را برای دو الی سه دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس آبکشی کنید.


کلام آخر

وجود منافذ پوست بسیار ضروری هست. به دلیل چربی بیش از حد، استفاده نادرست از مواد آرایشی و وجود آلودگی‌های محیطی، سبوم بدن برای پیدا کردن راهی به بیرون با بازتر کردن منافذ بسته پوست، خود را به سطح پوست میرساند. درست است که با باز بودن بیشتر منافذ پوست دفع سبوم راحت‌تر است. اما باید توجه داشته باشید که باز بودن بیش از اندازه منافذ پوست هم باعث تجمع باکتری‌ها و التهابات پوستی میشود و هم زیبایی پوست را بهم میزند. با رعایت اصول مراقبت از پوست و همچنین پاکسازی و شستشوی به موقع پوست، از باز شدن بیش از حد منافذ پوست جلوگیری کنید. ما در این مقاله ابتدا با ماهیت منافذ پوست آشنا شدیم، و سپس به انواع روش درمان منافذ باز پوست صورت اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *