0

علت های پوسته پوسته شدن صورت و راه های درمان قطعی آن

علت پوسته پوسته شدن صورت
بازدید 27

پوست صورت نازکترین پوست در کل بدن است. به همین دلیل پوست صورت بسیار حساس بوده و با مراقبت نکردن از آن به سرعت دچار مشکلات پوستی میشود. یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی، پوست پوست شدن صورت است. پوست صورت بر اثر عواملی مثل آفتاب سوختگی، حساسیت‌های پوستی، جوش و اختلالات در سیستم دفاعی، دچار پوسته پوسته شدن میشود. این عارضه در بعضی مواقع به یکباره ایجاد میشود و سریع از بین میرود. اما در بعضی اوقات پوسته پوسته شدن صورت دائمی بوده و نیاز به درمان دارد. پوست پوست شدن صورت علاوه بر ظاهر بد، باعث ایجاد خارش، سوزش و خشکی پوست نیز میشود و عدم درمان آن، باعث ایجاد چین و چروک پوستی نیز میشود. ما در این مقاله ابتدا با علت پوست پوست شدن صورت آشنا میشویم و سپس در ادامه به انواع درمان پوسته پوسته شدن صورت اشاره خواهیم کرد.

پوست پوست شدن صورت

بدن ما در روز حدود 40 هزار سلول پوستی را از دست داده و جای آن سلول‌های جدید جایگزین میشود. با این حال هیچگونه اختلال یا مشکلات پوستی رخ نمیدهد. لایه بیرونی پوست ما شامل چربی و سلول‌های مرده است که وظیفه حفظ رطوبت را دارند. اگر عمل تجدید سلول جدید پوستی به جای سلول‌های مرده از روند معمول و طبیعی خود خارج شود و یا لایه بیرونی پوست آسیب دیده و نتواند رطوبت پوست را حفظ کند، پوسته پوسته صورت ایجاد میشود. در ادامه با رایج‌ترین دلایل پوست پوست شدن صورت آشنا خواهیم شد.

آفتاب سوختگی

یکی از رایج‌ترین دلایل پوست پوست شدن صورت، آفتاب سوختگی است. وقتی پوست در برابر نور خورشید و اشعه مضر UV قرار میگیرد، دچار سوختگی و قرمز شدن میشود. در اثر این اتفاق، سلول‌های پوست از بین میرود و قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن صورت اتفاق می‌افتد. به همین منظور بهتر است قبل از در فضای باز قرار گرفتن از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 50 استفاده کنید و حتما کلاه و عینک آفتابی نیز به همراه داشته باشید.

آفتاب سوختگی

خشکی پوست

از دیگر عوامل پوست پوست شدن صورت، خشکی پوست است. فصول سرد سال باعث خشک شدن پوست میشوند. لایه بیرونی پوست در مواجه شدن با هوای سرد رطوبت خود را از دست میدهد و همین اتفاق باعث تجدید زود هنگام سلول‌های پوست میشود. این تجدید سریع خارج از روند طبیعی بوده و پوست دچار پوسته پوسته شدن میشود. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق مرطوب نگه داشتن و آبرسانی پوست در فصول سرد سال و همچنین عدم استفاده از موادی که باعث خشک شدن پوست شما میشود، هست.

درمان موضعی پوست

بعضی از درمان‌های موضعی که برای رفع جوش و آکنه هستند، باعث افزایش خشکی پوست و همچنین پوست پوست شدن صورت میشود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا استفاده از این دارو را کمتر کنید. اگر پوست به شدت حساسی دارید با مشورت دکتر از این دارو استفاده نکرده و یا از داروی ملایم‌ تری استفاده کنید.

کمبود ویتامین B

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که کمبود چه ویتامینی در بدن بر روی پوست تاثیر میگذارد؟ ویتامین‌های گروه B به سرعت بر روی پوست و مو تاثیر گذاشته و باعث خشک شدن پوست و همچنین پوست پوست شدن صورت میشود. از میان ویتامین‌های گروه B، ویتامین B7 باعث حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن شده و کمبود آن باعث تغییراتی در بدن مانند خشکی پوست و مو میشود. یکی از موارد تاثیرگذار در ایجاد اگزمای پوستی و پوسته پوسته شدن صورت، کمبود ویتامین B7 است. برای بهتر متوجه شدن این موضوع میتوانید آزمایش دهید و اگر در آزمایش مشخص شد که شما کمبود ویتامین B دارید، میتوانید با مشورت دکتر متخصص شروع به استفاده از کپسول‌های ویتامین B کنید.

درمان پوسته پوسته شدن صورت

درمان پوسته پوسته شدن صورت

پوست پوست شدن صورت را میتوان با درمان خانگی و محصولات مراقبت از پوست برطرف کرد. شما میتوانید علاوه بر درمان‌های خانگی، از محصولات مراقبتی مثل کرم و پماد نیز استفاده کنید. اما قبل از درمان باید شدت آن بررسی شود. اگر شدت پوست پوست شدن صورت زیاد بود و با ترک همراه بود، به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما اگر شدت پوسته پوسته شدن صورت کم بود میتوانید با درمان‌های خانگی این عارضه را بهبود ببخشید. برخی از راه‌های درمان پوسته پوسته شدن صورت به شرح زیر میباشد :

روغن زیتون

روغن زیتون با داشتن ویتامین E یکی از بهترین مواد برای درمان پوسته پوسته شدن صورت است. مرطوب نگه داشتن قسمت پوسته پوسته شده بهترین راه برای بهبود آن می باشد. روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست بوده و ویتامین E موجود در روغن زیتون میتواند به روند بهبود پوست کمک کند. برای استفاده از روغن زیتون برای درمان پوست پوست شدن صورت، مقداری کمی از روغن زیتون را بر روی نوک انگشتان بریزید و به صورت دایره‌ای صورتتان را ماساژ دهید. میتوانید این کار را 3 بار در روز انجام دهید.

خیار

خیار یکی از مواد طبیعی هست که حاوی مقدار زیادی آب است که استفاده از آن باعث افزایش رطوبت پوست میشود. همچنین خیار حاوی ویتامین C بوده که در ترمیم پوست کمک زیادی کرده و باعث درمان پوسته پوسته شدن صورت میشود. برای استفاده یک عدد خیار را رنده کرده و آن را بر روی قسمت پوسته پوسته شده بگذارید و برای 15 دقیقه به آن استراحت دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این روش میتوانید 2 بار در هفته استفاده کنید.

عسل

عسل نیز یکی دیگر از مواد طبیعی برای درمان پوسته پوسته شدن صورت میباشد. عسل یک مرطوب کننده برای پوست به شمار می‌آید و میتواند باعث افزایش رطوبت پوست شود. آب، آنزیم و فروکتوز موجود در عسل علاوه بر نرمی و لطافت پوست، باعث کاهش تورم پوست نیز میشود. برای استفاده از آن مقداری از عسل را بر روی نوک انگشتان خود بریزید و برای ده دقیقه بر روی قسمت پوسته پوسته شده به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

عسل برای صورت

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مواد طبیعی موثر در ترمیم پوست آسیب دیده و آفتاب سوخته است. سرکه سیب باعث تنظیم PH پوست شده و اسید استیک موجود در آن باعث از بین رفتن خشکی پوست و همچنین تسکین التهابات پوستی میشود. برای استفاده از سرکه سیب یک قاشق چایی خوری از سرکه سیب را درون یک فنجان ریخته و با استفاده از پنبه، مقداری از آن را بر روی پوست خود بکشید و ده دقیقه به آن استراحت دهید. سپس پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. توجه داشته باشید که اگر خراشی بر روی پوست خود دارید از سرکه سیب استفاده نکنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از گیاهان معجزه آسا برای درمان مشکلات پوست است. مواد مغذی موجود در آلوئه‌ورا علاوه بر افزایش رطوبت پوست، باعث کاهش التهابات پوستی نیز میشود. برای استفاده یک برگ از آلوئه‌ورا را از وسط برش دهید و ژل موجود در آن را به مدت 15 دقیقه بر روی پوستتان قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. 2 الی 3 بار در روز میتوانید از این روش استفاده کنید.

ماسک گوجه فرنگی، ماست و جو دوسر

گوجه فرنگی یکی از مواد مؤثر در رفع خشکی پوست بوده و همچنین در روشن سازی پوست نیز تأثیر زیادی دارد. جو دوسر هم باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست میشود. ترکیب گوجه فرنگی و جو دوسر به صورت ماسک، تاثیر فوق العاده‌ای برای درمان پوسته پوسته شدن صورت دارد. برای تهیه این ماسک گوجه فرنگی را به صورت پوره دربیاورید و دو قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری جو دوسر و ماست مخلوط کرده تا به یک بافت خمیری مانند برسید. ترکیب بدست آمده را به مدت 20 دقیقه بر روی قسمت پوسته پوسته شده قرار داده و ماساژ دهید. سپس با آب ولرم شستشو دهید و هنگام شستشو نیز با نوک انگشتتان ماساژ دهید تا پاکسازی کامل انجام شود.

ماسک عسل و زرده تخم مرغ

ماسک عسل و زرده تخم مرغ

یکی دیگر از ماسک‌های خانگی برای رفع پوست پوست شدن صورت، ماسک عسل و زرده تخم مرغ است. سفیده تخم مرغ برای از بین بردن چربی‌های اضافی پوست استفاده میشود. در حالی که زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی چربی‌های مرطوب کننده است که بسیار برای هیدراته کردن پوست خشک مناسب است. برای استفاده از این ماسک ابتدا یک زرده تخم مرغ را در کاسه ریخته و به آن عسل اضافه کرده و مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را برای مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست خود استراحت داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

کلام آخر

روش‌های طبیعی رفع خشکی و پوست پوست شدن صورت بسیار متداول است. در استفاده از این مواد طبیعی برای رفع مشکلات پوستی مهمترین نکته تداوم در استفاده از این مواد است. درمان پوسته پوسته شدن صورت با روش‌های طبیعی و خانگی علاوه بر ساده‌تر بودن و کم هزینه‌تر بودن، شما را از استفاده از درمان‌های شیمیایی بی‌نیاز میکند. زیرا ممکن است استفاده از بعضی روش‌های شیمیایی باعث افزایش عوارض شود. اما توجه داشته باشید که اگر شدت التهاب پوستی زیاد بود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود. ما در این مقاله ابتدا درباره دلایل ایجاد پوست پوست شدن صورت صحبت کردیم و سپس در ادامه به راه‌های درمان پوسته پوسته شدن صورت اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *