0

بهترین روتین پوست خشک

بهترین روتین پوست خشک
بازدید 95

پوست جزو حساس‌ترین نقاط بدن است. شرایط آب و هوایی، افزایش سن، اشعه خورشید و ژنتیک از عوامل تأثیر گذار بر روی پوست هستند. پوست خشک یکی از انواع پوست است که به دلیل نبودن چربی و رطوبت بر روی پوست به وجود می‌آید. اگر احساس خشکی، کشیدگی، خارش و سفتی بر روی پوست خود دارید، نوع پوست شما خشک است. خشک بودن پوست بیماری تلقی نمی‌شود، اما مراقبت‌ها و راه‌های درمانی برای کنترل آن وجود دارد. شما با داشتن یک روتین پوستی مشخص می‌توانید خشکی پوست را کنترل کرده و رطوبت و آب از دست رفته پوست را تنظیم کنید. ما در این مقاله ابتدا به این سوال که پوست خشک چیست و چه عواملی بر خشک شدن پوست تأثیر گذار هستند پاسخ می‌دهیم و سپس با روتین پوست خشک و همچنین مراحل روتین پوست خشک نیز آشنا خواهیم شد.


پوست خشک چیست؟

پوستی که نسبت به حالت چرب و معمولی، چربی و رطوبت کمتری دارد و خشکی، ترک و پوسته پوسته شدن از نشانه‌های اولیه آن است را پوست نوع خشک می‌گویند. پوست خشک نسبت به بقیه انواع پوستی، بیشتر مستعد اگزما و التهابات پوستی است. با بالا رفتن سن، خشک شدن پوست تشدید پیدا می‌کند و باعث به هم ریختن تولید چربی و حفظ رطوبت پوست می‌شود. خشکی پوست علائم زیادی دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

•    کمبود آب موجود در بدن
•    شرایط محیط
•    مراقبت نکردن از پوست در برابر عوامل محیطی
•    شستشوی پوست با آب تصفیه نشده
•    برخورد مواد شوینده قوی و سخت با پوست
•    کشیدن سیگار
•    عدم وجود ویتامین B در بدن
•    ژنتیک فرد
•    مبتلا شدن به بیماری‌هایی نظیر دیابت و تیروئید
•    شستشوی بیش از اندازه پوست
•    قرار گرفتن یا نزدیک بودن به مواد حساسیت زا


تفاوت بین پوست خشک و پوست کم آب

پوست خشک معمولا به دلیل کمبود چربی و رطوبت در پوست اتفاق می‌افتد و علائمی مثل سفتی پوست، ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و خارش را به همراه دارد. عوامل زیادی مثل ژنتیک، شرایط آب و هوا، افزایش سن و نور خورشید می‌توانند باعث خشک شدن پوست شوند.
پوست کم آب معمولا به دلیل تغییر فصل و از دست دادن آب بدن اتفاق می‌افتد که کاملا موقتی است. از علائم کم آب بودن بدن، تیره و کدر بودن پوست نیز است. در مواقعی که پوست شما کم آب می‌شود، با نوشیدن بیشتر آب می‌توانید آب از دست رفته بدنتان را تأمین کنید.
تفاوتی نمی‌کند که پوست شما خشک یا کم آب باشد، در هر صورت شما به یک روتین پوست خشک برای بازیابی و مراقبت از پوستتان نیاز دارید. مراحل روتین پوست خشک معمولا مبتنی بر آبرسانی و حفظ رطوبت در پوست است. روتین پوستی معمولا از زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و تا زمانی که به تخت خواب برمی‌گردید ادامه دارد. در ادامه مقاله با روتین پوست خشک و جزئیات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

روتین پوست خشک

در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که روتین پوست خشک معمولا از صبح، هنگام از خواب بیدار شدن تا شب قبل خوابیدن ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل این روتین پوستی را باید به دو قسمت روتین پوست خشک در روز و روتین پوست خشک در شب تقسیم کرد. روتین پوستی در روز باعث می‌شود که پوست آماده برخورد با آلودگی‌های محیطی و مواد آرایشی شود و روتین پوست خشک در شب باعث استراحت و تنظیم رطوبت پوست در هنگام خواب می‌شود.


روتین پوست خشک در روز

روتین پوست خشک در روز از زمانی که از خواب بیدار شده‌اید شروع می‌شود و شامل موارد زیر است.


•    نوشیدن آب

اولین نشانه پوست خشک کم آب بودن آن است. هنگام بیدار شدن از خواب بهتر است روزتان را با نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید. با نوشیدن آب اجازه می‌دهید که پوست به منبع مهم خود دست پیدا کند.

•    شستشو و پاکسازی صورت

اولین قدم برای استفاده از مواد آرایشی، پاکسازی و شستشوی صورت است. برای استفاده از ماسک، کرم آبرسان و محصولات مراقبتی، ابتدا باید صورت خود را شستشو دهید و مطمئن شوید که پوست شما عاری از هرگونه آلودگی باشد. زیرا مواد مراقبتی بر روی پوستی که تمیز نباشد، کارایی لازم را ندارد. برای شستشوی پوست خشک باید از شوینده‌های ملایم که خاصیت کف کنندگی ندارند یا حاوی صابون نیستند استفاده کنید. شوینده‌هایی که حاوی مواد صابونی هستند مناسب پوست خشک نیستند و بیشتر شوینده‌های ملایم به دلیل عدم از بین بردن چربی پوست و همچنین آبرسانی و خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست خشک بسیار مفید هستند.


•    تونر یا سرم پوستی

بعد از شستشوی صورت با شوینده ممکن است پوست صورت، رطوبت خود را از دست داده و PH آن نیز به هم بریزد. تونر باعث تنظیم PH پوست شده و رطوبت از دست رفته پوست را نیز برمی‌گرداند. تونر یا سرم پوستی، مکمل پاک کننده‌های صورت نیز هست. استفاده از تونر در مراحل روتین پوست خشک بعد از شستشوی صورت با شوینده قرار می‌گیرد، زیرا می‌تواند چربی‌ها و آلودگی‌های ریز و اضافه را از روی پوست از بین برده و پوست را برای استفاده بقیه محصولات بهداشتی یا مراقبتی آماده کند. توجه داشته باشید که اکثر تونرها بر پایه الکل ساخته شده‌اند که استفاده از آن برای پوست خشک مضر است. پس هنگام خرید تونر، حتما تونری که فاقد الکل است و بر پایه آب است را تهیه کنید. 


•    آبرسان

استفاده از آبرسان یکی از مهمترین مراحل روتین پوست خشک است. همانطور که از نامش پیداست، آبرسان باعث هیدراته شدن و آبرسانی به پوست می‌شود. آبرسان‌ها می‌توانند آب از دست رفته پوست را جبران کنند و از خشکی پوست جلوگیری کنند. اگر خشکی پوست شدید نیست می‌توان به استفاده از آبرسان بسنده کرد، اما اگر خشکی پوست شدید است، بعد از استفاده از آبرسان باید از مرطوب کننده‌ها نیز استفاده کنید. کرم آبرسان باید حاوی مواد مغذی مثل هیالورونیک اسید، آلوئه‌ورا، روغن نارگیل و روغن بادام باشد. 

•    مرطوب کننده

ماساژ پوست با مرطوب کننده باعث کمک به پوست خشک و حفظ رطوبت می‌شود. کرم‌های مرطوب کننده کمی از کرم‌های آبرسان سنگین‌تر هستند و نوع آن برای پوست خشک مناسب‌تر است. اگر شدت خشکی پوست شما زیاد است، ابتدا آبرسان را مصرف کرده و سپس مرطوب کننده را به پوست خود بزنید. توجه داشته باشید که ترتیب استفاده از آبرسان و مرطوب کننده مهم است. آبرسان خاصیت هیدراته کردن و آبرسانی به پوست را دارد و مرطوب کننده جهت نگهداری رطوبت پوست استفاده می‌شود. به همین دلیل ابتدا آبرسان استفاده شود و سپس برای تأثیر بیشتر مرطوب کننده را به پوست خود بزنید.


•    کرم دور چشم

کرم دور چشم یکی از محصولات مراقبتی مهم در هر روتین پوستی به حساب می‌آید، اما در روتین پوست خشک استفاده از کرم دور چشم بسیار اهمیت دارد. پوست دور چشم از پوست باقی قسمت‌های دیگر صورت بسیار نازک‌تر و حساس‌تر است. پوست دور چشم در پوست خشک نیز به مراتب حساس‌تر بوده و خشکی بیشتری نیز دارد. استفاده از کرم دور چشم باعث آبرسانی به پوست دور چشم شده و از بروز چین و چروک بر روی پوست نیز جلوگیری می‌کند.

•    کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب برای هر نوع پوستی لازم است. اشعه‌های فرابنفش و نور خورشید باعث ایجاد لکه‌های پوستی و چین و چروک بر روی پوست می‌شوند. کرم ضدآفتاب علاوه بر محافظت از پوست در برابر خورشید، باعث حفظ چربی پوست و آبرسانی نیز می‌شود. برای تهیه کرم ضدآفتاب حتما توجه داشته باشید که SPF آن بالای 30 باشد و همچنین علاوه بر استفاده از ضدآفتاب استفاده از عینک آفتابی، لباس مناسب و همچنین کمتر ایستادن در آفتاب را هم مد نظر داشته باشید.


مواردی که باهم مرور کردیم مراحل روتین پوست خشک هستند که باید در روز آن را انجام داد. در ادامه با مراحل روتین پوست خشک در شب آشنا می‌شویم.

روتین پوست خشک در شب

روتین پوست خشک در شب با روز مقداری متفاوت است. پوست ما در هنگام خواب به بازسازی و ترمیم خود می‌پردازد. در شب خورشید غروب کرده و ما در خانه هستیم، پس پوست ما نیازی به SPF ندارد. در انتهای یک روز شلوغ، آرایش و آلودگی‌ها باید از روی پوست پاکسازی شود، به همین دلیل بیشترین موضوعی که در روتین پوست در شب اهمیت دارد، پاکسازی و شستشوی پوست است. در ادامه با مراحل روتین پوست خشک در شب آشنا خواهیم شد.


•    پاک کردن آرایش

اولین قدم برای روتین پوست خشک، پاک کردن آرایش صورت است. برای پاک کردن آرایش صورت، از پاک کننده‌ای استفاده کنید که فاقد الکل و بر پایه روغن باشد تا هم ذرات و مواد آرایشی را در خود حل کند و هم با پوست خشک سازگار باشد.


•    پاکسازی و شستشوی صورت

از همان پاک‌کننده ای که در روز برای پاکسازی صورت استفاده می‌کردید، در شب هم برای پاکسازی و شستشوی صورت استفاده کنید. بعد از پاک کردن صورت با پاک کننده ملایم، آلودگی‌ها و ذراتی که بر روی پوست باقی مانده‌اند را از بین ببرید.


•    تونر

برای استفاده از تونر هم، همان تونری که روز استفاده می‌کردید را در شب به پوست خود بزنید. به دلیل اینکه ماهیت تونر مایع است، باید قبل از مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده شود.


•    سرم‌های پوستی و لایه بردارها

به دلیل اینکه پوست در شب درحال استراحت و ترمیم خود است، بهترین زمان برای استفاده از لایه بردار یا سرم‌های مراقبت از پوست برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. بهتر است استفاده از اسکراب‌های لایه بردار پوست، 2 بار در هفته باشد. استفاده از لایه بردار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و همچنین نرمی و لطافت پوست می‌شود. برای استفاده از اسکراب در پوست خشک، بهتر است اسکرابی انتخاب شود که خاصیت مرطوب کنندگی دارد.

•    مرطوب کننده

مثل روتین پوست خشک در روز، در شب هم باید از مرطوب کننده استفاده کرد. به دلیل اینکه در شب و هنگام خواب پوست رطوبت بیشتری از دست می‌دهد، قبل از خواب باید از مرطوب کننده استفاده کرد تا رطوبت از دست رفته هنگام خواب تأمین شود.


•    کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم به دلیل نازک بودن و حساس بودن پوست دور چشم بسیار اهمیت دارد. استفاده از کرم دور چشم هم در روز و هم در شب باعث می‌شود که پوست دور چشم کامل آبرسانی شود و از بروز چین و چرک و پیری زورس، جلوگیری کند.


•    روغن صورت

اگر شدت خشکی پوست بسیار شدید بود که با استفاده از مرطوب کننده هم، همچنان خشکی پوست رفع نشد، بهتر است بعد از مرطوب کننده از روغن‌های صورت استفاده کنید تا خشکی پوست شما کنترل شود.


موارد اشتباه در نگهداری از پوست خشک


•    شستشوی زیاد صورت

شستشوی زیاد صورت باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. حداکثر در یک شبانه روز باید 2 بار صورت خود را با شوینده بشویید. اگر نیاز به شستشوی مجدد بود، می‌توانید با آب سرد یا ولرم صورت خود را آبکشی کنید.


•    لایه برداری غیر اصولی پوست

لایه برداری یکی از حساس‌ترین مراحل روتین پوست خشک است. لایه برداری درست و اصولی، باعث تمیزی و شفافیت پوست می‌شود. اما اگر لایه برداری نامناسب و غیر اصولی انجام شود باعث بروز التهابات پوستی، خشکی و قرمزی پوست می‌شود. اگر پوست شما داری جوش و آکنه است، بهتر است از لایه بردار استفاده نکنید و بعد از شستشوی صورت تنها از مرطوب کننده استفاده کنید.


•    استفاده از محصولات غیر مرتبط با پوست خشک

قبل از شروع یک روتین پوستی یا انتخاب محصولات مراقبتی و بهداشتی، مهم‌ترین مورد شناختن نوع پوست است. مبنای انتخاب محصولات مراقبتی و بهداشتی باید بر اساس نوع پوست باشد. انتخاب محصولات نامرتبط با نوع پوست باعث بیشتر شدن خشکی پوست و مشکلات پوستی می‌شود.


•    استفاده از مرطوب کننده نامناسب و بی کیفیت

مرطوب کننده هم جزو محصولاتی است که باید متناسب با نوع پوست انتخاب شود. مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک باید دارای هیالورونیک اسید و گلیسیرین باشد. استفاده از یک نوع مرطوب کننده در طول سال نیز اشتباه است، زیرا تغییر آب و هوا نیز بر روی پوست تأثیر گذار هستند.

•    استفاده از اسکراب پوست

استفاده اسکراب پوست باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و لایه کدری که بر روی پوست قرار می‌گیرد را از بین می‌برد. اما اگر پوست خشک و جوش دار دارید از استفاده از اسکراب پوست اجتناب کنید و بعد از شستشوی صورت، پوست صورت را مرطوب کنید.


•    استفاده نکردن از ضدآفتاب

UVA و UVB اشعه‌های خطرناک خورشید بوده که برای پوست به شدت مضر هستند. برخورد اشعه‌های مضر خورشید به پوست و استفاده نکردن از ضدآفتاب باعث ایجاد مشکلات پوستی مثل تورم و خارش شده و در طولانی مدت باعث چین و چروک و پیری زودرس نیز می‌شود.


•    استفاده کردن از محصولات آرایشی نامناسب

اگر تمام مراحل روتین پوست خشک را رعایت کرده باشید، ولی از لوازم آرایشی نامناسب استفاده کنید، باعث ایجاد مشکلات پوستی خواهید شد. برای پوست خشک نباید از لوازم آرایش مات استفاده کنید، بلکه استفاده از لوازم آرایشی که حالت مایع دارند، می‌توانند بهترین انتخاب باشند.


•    استفاده از کرم نامرتبط با پوست دور چشم

پوست دور چشم از پوست بقیه نواحی صورت حساس‌تر است، به همین دلیل کرم‌هایی که برای دور چشم تولید می‌شود، براساس حساسیت و نازکی پوست دور چشم هستند و در ترکیباتشان از آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌شود. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده مخصوص پوست صورت علاوه بر اینکه برای پوست دور چشم مفید نیست بلکه باعث ایجاد مشکلات پوستی برای دور چشم نیز می‌شود.


•    دوش آب داغ

آب داغ را می‌توان دشمن پوست خشک دانست. دوش آب داغ خصوصا در فصل زمستان باعث از بین رفتن رطوبت پوست و بهم ریختن چربی پوست شده و همچنین علاوه بر تشدید خشکی پوست، باعث ایجاد مشکلات پوستی مثل اگزما و قرمزی پوست نیز می‌شود.


کلام آخر

برای اینکه بتوانید پوستی زیبا داشته باشید باید از یک روتین پوستی مناسب با نوع پوستتان پیروی کنید و محصولاتی را انتخاب کنید که دقیقا مخصوص نوع پوستتان باشد. قبل از رعایت روتین پوست خشک، باید از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و سپس با رعایت مراحل روتین پوست خشک آن را کنترل کنید. ما در این مقاله با روتین پوست خشک آشنا شدیم و در ادامه با اشاره به مراحل روتین پوست خشک، از اهمیت ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست هم در روز و هم در شب با خبر شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *