0

تأثیر روغن آرگان برای لک صورت

روغن آرگان برای لک صورت
بازدید 183

لک‌های صورت، یکی از مشکلات پوستی است که به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد. مهمترین دلیل ایجاد لک پوستی، تجمع رنگدانه‌های پوستی است. در بعضی از پوست‌ها، رنگدانه‌های‌ ملانین که وظیفه فراهم کردن رنگ پوست را دارند، به صورت یکسان در پوست توزیع شده و رنگ پوست در کل بدن متعادل است. اما در بعضی از افراد این تعادل به هم می‌ریزد و باعث ایجاد لکه پوستی می‌شود. علاوه بر رنگدانه‌‎ها عوامل دیگری مثل : اشعه خورشید، بارداری، افزایش سن و استفاده از داروهای هورمونی باعث ایجاد لک پوستی می‌شود. محصولات زیادی مثل کرم‌های ضد لک برای درمان این مشکل پوستی وجود دارد اما یکی از بهترین محصولات برای رفع لک پوست روغن آرگان است. ما در این مقاله با توجه به تأثیر روغن آرگان برای لک صورت، به خواص روغن آرگان برای لک صورت و همچنین نحوه مصرف روغن آرگان برای لک صورت اشاره خواهیم کرد.


علل ایجاد لک پوستی

اصلی ترین علت ایجاد لک بر روی پوست، عدم توازن رنگدانه‌های پوستی است. موقعی که رنگدانه‌های قسمتی از پوست بیشتر باشد، آن ناحیه تیره تر از قسمت‌های دیگر پوست دیده می‌شود. موارد دیگری هم در بهم زدن توزیع رنگدانه‌های پوست نقش دارند که به شایع‌‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

•    بارداری

لک بارداری یا ملاسما در خانم‌ها بین سن 20 تا 40 سال اتفاق می‌افتد. اکثر خانم‌ها بعد از بارداری دچار ملاسما می‌شوند. ملاسما هیچگونه خطری ندارد، ولی جزو لکه‌های مقاوم به شمار می‌آید. درصد وقوع این لکه‌ها در پوست‌های تیره بیشتر است و معمولا در ناحیه بالای لب، پیشانی و گونه‌ها اتفاق می‌افتد. علت ایجاد لک‌های ملاسما تغییرات هورمونی در دوران بارداری است که در دوران شیردهی و پس از زایمان، بیشتر آن‌ها رفع می‌شوند و بعضی از آن‌ها باقی می‌مانند و نیاز به درمان دارند.

•    نور آفتاب

نور آفتاب و اشعه فرابنفش، یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن لکه‌های پوستی است. ما در طول زندگی در معرض نور خورشید هستیم و استفاده نکردن از کرم‌های ضدآفتاب باعث ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. پوست‌های بسیار روشن یا بسیار تیره بیشتر در معرض این اتفاق هستند. معمولا لکه‌هایی که در اثر تابش نور خورشید به وجود می‌آیند، کوچک و یک شکل هستند و خطرناک نیستند.

•    کک و مک

کک و مک لکه‌های روشن و کوچکی هستند که واکنش طبیعی بدن نسبت به نور خورشید است. کک و مک عمدتا به دلیل نور خورشید به وجود می‌آید و بیشتر بر روی بینی و گونه اتفاق می‌افتد. کک و مک جزو لک‌هایی است که درمان خاصی ندارد و بیشتر با محافظت کردن از پوست در مقابل نور آفتاب می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

•    جوش

یکی دیگر از لک‌های رایج بر روی پوست، لک ناشی از جوش است. لک‌هایی که بر اثر جوش و یا جای جوش اتفاق می‌افتند، جزو دسته لک‌های التهابی قرار می‌گیرند. عواملی که باعث التهاب پوست شوند، تولید رنگدانه پوستی را افزایش داده و باعث ایجاد لک می‌شوند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها جوش است. معمولا با فشار آوردن به جوش و تخلیه نادرست آن جوش قرمز تبدیل به جوش قهوه‌ای می‌شود و در ادامه تبدیل به لک پوستی می‌شود.


روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان به عصاره‌ای گفته می‌شود که از مغز دانه‌های درخت آرگان گرفته می‌شود. این روغن حاوی مواد بسیار مفیدی مثل : ویتامین A، ویتامین E، اسید لینلوئیک، امگا 6 و مواد مغذی دیگری نیز است. روغن آرگان یک آنتی اکسیدان قوی نیز به شمار می‌آید که باعث افزایش اکسیژن رسانی پوست می‌شود.


روغن آرگان برای لک صورت

روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین A و E و همچنین اسیدهای مفید، یکی از بهترین محصولات برای درمان لک‌های صورت به شمار می‌آید. اسیدهای موجود در روغن آرگان باعث تنظیم ملانین‌های پوست می‌شوند و همچنین به دلیل آنتی اکسیدان بودن روغن آرگان، فرآیند اکسیژن رسانی به پوست را افزایش داده و مانع ایجاد لکه بر روی پوست می‌شود. روغن آرگان یک مرطوب کننده طبیعی نیز به شمار می‌آید و با تنظیم غدد چربی زیر پوست، میزان چربی پوست را نیز کنترل می‌کند و برای پوست خشک بسیار مفید است. تنظیم رطوبت و مرطوب کردن پوست، باعث جلوگیری از ایجاد جوش‌ که یکی از عوامل به وجود آمدن لک پوستی هستند می‌شود. به همین دلیل روغن آرگان برای لک صورت به شکل یک محافظ عمل می‌کند و از ایجاد لک‌هایی که در اثر جوش، نور خورشید و بارداری به وجود می‌آیند، جلوگیری می‌کند.


خواص روغن آرگان برای لک صورت

روغن آرگان را می‌توان یکی از بهترین محصولات طبیعی برای از بین بردن لکه‌های پوستی شناخت. موارد استفاده از روغن آرگان برای لک صورت به شکل زیر است:

•    روغن آرگان برای لک صورت ناشی از بارداری

لک‌های ناشی از بارداری معمولا بعد از گذشت چند ماه خود به خود درمان می‌شوند، اما تعدادی از آن‌ها بر روی پوست باقی می‌مانند. استفاده از روغن آرگان یک راه طبیعی و بی خطر برای رفع لکه‌های ناشی از بارداری یا ملاسما است. ویتامین E موجود در روغن آرگان باعث جلوگیری از ترک‌های دوران بارداری و همچنین از بین بردن لک‌های ملاسما می‌شود.

•    روغن آرگان برای لک صورت ناشی از اشعه خورشید

نور خورشید دارای دو اشعه به نام UVA و UVB است که با تابش بر روی پوست باعث تجمع رنگدانه‌های ملانین در آن نقطه می‌شود، که در ادامه با تجمع رنگدانه‌ها، پوست تیره‌تر می‌شود. روغن آرگان علاوه بر ترمیم پوست آسیب دیده به عنوان یک روشن کننده نیز عمل می‌کند، که باعث از بین رفتن لک و همچنین تیرگی پوست نیز می‌شود.

•    روغن آرگان برای لک صورت ناشی از جای جوش

جوش و آکنه بیشتر بر روی پوست‌های چرب به وجود می‌آیند و با فشار بر روی جوش ممکن است بعد از کاهش التهاب جای جوش بر روی پوست بماند و تبدیل به لک شود. روغن آرگان به دلیل تنظیم رطوبت پوست می‌تواند از ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری کند و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، بعد از به وجود آمدن جوش می‌تواند باعث رفع جای آن بر روی پوست شود.


نحوه مصرف روغن آرگان برای لک صورت


بعد از آشنایی با خواص روغن آرگان برای لک صورت، بهتر است از نحوه مصرف روغن آرگان برای لک صورت آگاه شویم. برای استفاده از روغن آرگان ابتدا باید پوست صورت را کامل پاکسازی کنید و با ژل شستشوی صورت بشویید. سپس مقداری از روغن آرگان را بر روی لکه‌های روی صورت ریخته و سپس با انگشت نقطه مورد نظر را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. بعد از ماساژ، اجازه دهید روغن به مدت نیم ساعت بر روی پوست شما بماند. بعد از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید. اگر از روغن آرگان به منظور رطوبت رسانی به پوست استفاده می‌کنید، بهتر است شب‌ها از آن استفاده کنید. 
شب قبل خواب روغن آرگان را بر روی پوست خود بریزید و بعد از 5 دقیقه ماساژ، اجازه دهید تا صبح بر روی پوست شما بماند. صبح پس از بیدار شدن صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. با انجام این کار و تکرار آن، هم رطوبت پوست شما تنظیم می‌شود و هم با ماساژ دادن آن بر روی لک‌های پوستی، آن‌ها را از بین برده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری می‌کند.


کلام آخر

عوامل زیادی برای ایجاد لکه‌های پوستی وجود دارند که مهمترین آن‌ها اشعه خورشید، جوش و دوره بارداری است. لکه‌های پوستی معمولا خطری برای انسان ندارد و صرفا جهت زیبایی می‌توان آن‌ها را درمان کرد. محصولات زیادی برای از بین بردن لک صورت وجود دارد. اگر نمی‌خواهید از محصولات شیمیایی برای این کار استفاده کنید بهتر است از روغن آرگان برای لک صورت استفاده کنید. 
روغن آرگان به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و چربی‌های مفید، علاوه بر اینکه به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند و برای پوست خشک مفید است، یک آنتی اکسیدان طبیعی نیز به حساب می‌آید و می‌تواند از بروز جوش و آکنه جلوگیری کرده و برای پوست چرب نیز مفید باشد. ما در این مقاله ابتدا با خواص روغن آرگان برای لک صورت آشنا شدیم و سپس در ادامه از نحوه مصرف روغن آرگان برای لک صورت نیز آگاه شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *