0

همه چیز درباره مراقبت از پوست در تابستان

مراقبت از پوست در تابستان
بازدید 29


آلودگی‌های محیطی، رطوبت، گرما و مخصوصا نور شدید خورشید، باعث از بین رفتن بافت پوست و مشکلات پوستی می‌شود. تابش نور خورشید در تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد و میزان UV که در نور خورشید وجود دارد، در فصل تابستان بیشتر از سایر فصل‌ها بوده و همین موضوع موجب می‌شود که مراقبت از پوست در تابستان اهمیت بیشتری داشته باشد. 
بیشتر افراد مراقبت از پوست در تابستان را صرفا استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک و ضد آفتاب می‌دانند، اما علاوه بر این سه مورد، موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث جلوگیری از مشکلات پوستی در تابستان شود. ما در این مقاله با مواردی از مراقبت از پوست در تابستان آشنا خواهیم شد و سپس با اشاره به نکات مراقبتی پوست در تابستان، از خطرات احتمالی برای پوست جلوگیری خواهیم کرد. 


تأثیرات نور خورشید بر انواع پوست

•    پوست چرب

کسانی که پوست چرب دارند، در فصل تابستان پوستشان بیشتر چرب می‌شود. گرما، ترشح سبوم در پوست را افزایش می‌دهد و باعث چرب شدن بیشتر پوست و بسته شدن منافذ پوست می‌شود که در ادامه شرایط برای ایجاد جوش و آکنه مهیا می‌شود. به همین دلیل برای پوست چرب در تابستان نیازی به استفاده از مرطوب کننده و آبرسان نیست. استفاده از یک ضد آفتاب ملایم و همچنین یک شوینده‌ای که مناسب پوست چرب است، کفایت می‌کند.

•    پوست خشک

پوست خشک در تابستان حساسیت بیشتری دارد. زیرا به طور طبیعی رطوبت در پوست خشک بسیار کم است و در تابستان به دلیل گرمای زیاد، حجم بسیار زیادی از رطوبت طبیعی پوست نیز از بین می‌رود و باعث خشک‌تر شدن پوست می‌شود. مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌هایی که دارای هیالورونیک اسید هستند، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. در کنار مرطوب کننده و آبرسان، از ضد آفتاب نیز برای جلوگیری از اشعه مضر خورشید استفاده کنید.

•    پوست حساس

پوست حساس با تغییر آب و هوا، واکنش نشان می‌دهد و ملتهب‌تر می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از مواد مراقبتی مخصوص پوست حساس استفاده کنید که از التهاب آن در فصل تابستان جلوگیری شود.


مراقبت از پوست در تابستان 

نور خورشید بر هر نوع پوستی تأثیر می‌گذارد و باعث مشکلات پوستی می‌شود. موارد کلی در مراقبت از پوست در تابستان وجود دارد که برای هر نوع پوستی لازم است. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:


•    لباس مناسب

به دلیل گرم بودن هوا در فصل تابستان، بهتر است از لباس‌های نخی و نازک استفاده شود.  لباس‌های پلی استر براق و کتان‌هایی که غیر رنگی هستند، می‌توانند پرتوهای UV را بازتاب داده یا جذب کنند، که همین امر باعث مواظبت از پوستتان می‌شود. همچنین لباس‌های روشن و نخی به دلیل اینکه از عرق کردن زیاد شما جلوگیری می‌کنند، برای تابستان بسیار مناسب هستند.


•    کلاه و عینک

با شروع فصل تابستان، بهتر است از کلاه لبه دار برای محافظت از صورت و گردن خود استفاده کنید. کلاه‌های لبه دار پهن، به دلیل اینکه کل صورت و گردن شما را پوشش می‌دهد، بهترین گزینه برای محافظت از گردن و صورت هستند. آب مروارید چشم، از عوارض طولانی مدت زیر نور خورشید بودن است. برای محافظت از چشم بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید. سعی کنید عینک آفتابی که انتخاب می‌کنید UV400، و رنگ شیشه‌ آن قهوه‌ای یا خاکستری باشد. 


•    کرم ضدآفتاب

استفاده مکرر از کرم ضدآفتاب در تابستان، یک امر ضروری است. محافظت از صورت، دست‌ها، پاها و هرجایی که ممکن است در معرض اشعه خورشید باشد، بسیار اهمیت دارد. نور خورشید باعث ایجاد آفتاب سوختگی، چین و چروک و سرطان پوست می‌شود. استفاده از ضد آفتاب با SPF  حداقل 30، از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. حتما 10 الی 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل و 2 بار در روز از ضدآفتاب استفاده کنید. توصیه می‌شود حتی اگر زیاد در معرض نور آفتاب نیستید، باز هم از ضدآفتاب استفاده کنید.


•    کاهش قرار گرفتن در زیر نور خورشید

در تابستان ساعات خاصی وجود دارد که شدت نور خورشید در بیشترین حد خود قرار می‌گیرد. بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، نور خورشید شدید است. بهتر است در این ساعات کمتر در معرض خورشید قرار بگیرید زیرا دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. اما اگر شغل شما طوری است که نمی‌توانید زیر نور خورشید نباشید، بهتر است زیر چتر یا سایه قرار بگیرید. حتی اگر در سایه و زیر چتر هم بودید، باید از ضدآفتاب و لباس‌های محافظ استفاده کنید.


•    ورزش

درست است که ورزش کردن در تابستان کار مشکلی است، اما ورزش باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود و به همین علت پوست اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند. بیشتر شدن جریان خون بدن و دریافت بیشتر اکسیژن توسط پوست، باعث کمتر شدن التهابات و مشکلات پوستی می‌شود.


•    استراحت کافی

از دیگر موارد مراقبت از پوست در تابستان، داشتن استراحت کافی است. طولانی بودن روزها در تابستان باعث می‌شود که ما در طول روز بیشتر به کار بپردازیم. به همین علت ساعات استراحت ما در تابستان کمتر می‌شود. کار زیاد در زیر نور خورشید باعث از بین رفتن بافت پوست، افتادگی پوست و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. بدن برای ترمیم خود و حفظ سلامتی پوست، به استراحت نیاز دارد. خواب کافی باعث عملکرد بهتر پوست شده و از علائم پیری جلوگیری می‌کند.


•    آرایش سبک


گرما و رطوبت باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و تنفس طبیعی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر آرایش غلیظی بر روی پوست داشته باشید این موضوع چند برابر می‌شود. به همین دلیل، بهتر است که در تابستان آرایش ملایم و سبکی داشته باشید و از آرایش غلیظ خودداری کنید. بهترین راه برای اینکه از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید این است که از محصولات چند منظوره استفاده کنید. برای مثال وقتی که می‌خواهید از ضدآفتاب استفاده کنید، از ضدآفتاب‌های رنگی مناسب پوستتان استفاده کنید که نیاز شما از انواع کرم پودر یا ترکیباتی که مشکلات پوستی را می‌پوشانند، کمتر شود.


•    نوشیدن آب

گرمای تابستان باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز باعث هیدراته شدن بدن خود شوید. نوشیدن آب باعث از بین رفتن سموم بدن نیز می‌شود.


•    مرطوب کننده

همانطور که آبرسانی به بدن مهم است، آبرسانی به پوست هم مهم است. گرمای هوا باعث کم آب شدن پوست نیز می‌شود. مرطوب کننده‌هایی که بر پایه آب هستند و هیالورونیک اسید دارند گزینه مناسبی برای استفاده‌اند. بهتر است از 2 نوع مرطوب کننده استفاده کنید. یک مرطوب کننده مخصوص روز و دیگری مخصوص شب. بهتر است مرطوب کننده مخصوص روز، حاوی SPF مناسبی باشد. 


•    تغذیه مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب در تابستان بسیار اهمیت دارد. خوردن میوه و سبزیجات را در تابستان به حداکثر برسانید. میوه و سبزیجات به دلیل داشتن مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی که باعث افزایش تولید کلاژن سازی پوست می‌شوند، بهترین گزینه تغذیه و جلوگیری از التهابات پوستی هستند.


•    مراقبت از پوست لب

لب‌ها در تابستان جزو قسمت‌هایی است که باعث صدمه بیشتری می‌شوند و مراقبت کمتری از آن‌ها می‌شود. اشعه‌های خورشید باعث خشک شدن لب‌ها و ترک خوردن آن‌ها می‌شود. بهتر است از ضدآفتاب‌هایی که مخصوص لب هستند استفاده کنید و شب‌ها قبل از خواب از محصولات مراقبت از لب که حاوی انواع ویتامین C و E هستند استفاده کنید. در تابستان بهتر است از رژ لب‌های تیره استفاده کنید که لب‌های شما را بهتر در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کند.


نکات مراقبتی پوست در تابستان


•    دستگاه‌های خنک کننده هوا باعث از بین رفتن رطوبت و خشک شدن پوست می‌شوند، سعی کنید کمتر در معرض آن قرار بگیرید.

•    آب داغ باعث از بین رفتن چربی و خشک شدن پوست می‌شود. از راه‌های درمان خشکی پوست در فصل تابستان دوش گرفتن با آب ولرم می‌باشد.

•    برای رنگ گرفتن پوست یا برنزه شدن، به جای اینکه چندین ساعت زیر نور خورشید باشید، بهتر است چندین جلسه به صورت کوتاه این کار را انجام دهید.

•    استفاده از اسپری آب در تابستان باعث آبرسانی پوست و طراوت آن می‌شود.

•    شستشوی صورت 2 بار در روز کافی است، شستشوی زیاد باعث از بین رفتن چربی‌های مفید پوست می‌شود.

•    زمانی که زیر نور خورشید هستید از رژ لب براق، روغن بچه و وازلین استفاده نکنید.

•    محصولات آرایشی که حاوی SPF هستند به اندازه کافی از پوست محافظت نمی‌کنند، همچنین وقتی با مواد دیگر ترکیب می‌شود، اثر آن نیز کمتر می‌شود.


کلام آخر

فرا رسیدن فصل تابستان همان اندازه که لذت بخش است، مشکلات پوستی در این فصل نیز بیشتر می‌شود. اینکه پوست ما در این فصل بیشتر خشک می‌شود و یا باعث ایجاد جوش و آکنه بیشتر می‌شود امری کاملا طبیعی است. گرما و رطوبت زیاد تابستان باعث تشدید شدن مشکلات پوستی می‌شود. با رعایت  موارد مراقبت از پوست و همچنین با داشتن یک تغذیه مناسب و خواب کافی می‌توان از بروز هرگونه مشکل برای پوست در فصل تابستان جلوگیری کرد. ما در این مقاله با مراقبت از پوست در تابستان آشنا شدیم و همچنین با آشنایی با نکات مراقبت از پوست در تابستان، می‌توانیم از فصل تابستان بدون هیچ مشکلی لذت ببریم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *