0

اصول مراقبت از پوست دست

مراقبت از پوست دست
بازدید 24

دست پرکاربردترین عضو بدن به حساب می‌آید. پوست دست به دلیل استفاده زیاد از دست، اشعه‌های نور خورشید و شستشوی مکرر زودتر از بقیه اعضای بدن، دچار چین و چروک و پیری زودرس می‌شود. همانطور که پوست صورت و مو روتین مخصوص به خودشان را دارند، پوست دست نیز دارای یک روتین پوستی مراقبتی نیز هست. ما در این مقاله به روتین پوست دست اشاره می‌کنیم و همچنین شما را با راه‌های مراقبت از پوست دست نیز آشنا خواهیم کرد.


عواملی که باعث آسیب رسیدن به پوست دست میشوند

برای مراقبت از پوست دست، ابتدا باید مواردی که باعث آسیب رسیدن به پوست دست می‌شوند را کاهش دهید و سپس روتین پوست دست را آغاز کنید. در ادامه به مواردی که باعث آسیب رسیدن به پوست دست می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

•    شست و شوی بیش از اندازه

شست و شوی دست‌ها بهترین راه برای تمیزی و پاکسازی آن‌ها می‌باشد. اما به دلیل پیدایش ویروس کرونا، شستشوی مکرر دست‌ها افزایش پیدا کرد. درست است که شستن دست‌ها بهترین راه رعایت بهداشت دست است، اما شستشوی زیاد دست، باعث خشک شدن پوست می‌شود و سلامتی پوست دست را به خطر می‌اندازد.

•    استفاده از شوینده نامناسب

خیلی از افراد برای شست و شوی دست خود از هرگونه مواد شوینده استفاده می‌کنند که باعث به خطر انداختن سلامت پوست آن‌ها می‌شود. خیلی از شوینده‌ها دارای مواد خشنی هستند که برای پوست خشک و حساس مضر هستند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید باید از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.


•    شغل

آرایشگری، پرستاری، کارگران نظافتی، کشاورزی، دامپزشکی و خیلی از مشاغل مشابهی که نسبت به بقیه مشاغل از دست‌ها بیشتر استفاده می‌شود، خطر ابتلا به آسیب‌های پوستی را افزایش می‌دهد. بسته به نوع شغلی که دارید می‌توانید از محصولات مراقبتی یا دستکش استفاده کنید.


•    شرایط آب و هوایی

آب و هوای بد باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود. وقتی هوا سرد می‌شود رطوبت پوست دست کم می‌شود و همین موضع باعث خشک شدن پوست دست می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید در زمان زمستان و هوای سرد از دستکش استفاده کنید. همچنین گرمای خشک و هوای خشک نیز باعث ایجاد ترک‌های پوستی نیز می‌شود.


•    الکل و ژل‌های شستشوی دست

بعد از همه‌گیر شدن ویروس کرونا، استفاده از الکل و ژل‌های شستشوی برای ضدعفونی کردن دست بیشتر شد. درست است که این محصول باعث از بین رفتن هرگونه باکتری موجود بر روی پوست می‌شود، اما استفاده زیاد از آن باعث از بین رفتن چربی‌های پوست نیز می‌شود که با کم شدن چربی های مفید، پوست دست مستعد خشکی و زبری می‌شود. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز از الکل یا ژل‌های ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از استفاده از آن‌ها از مرطوب کننده یا محصولات مراقبت از پوست دست نیز استفاده کنید.


•    آب داغ

آب داغ یکی دیگر از مواردی است که باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود. آب داغ باعث از بین رفتن چربی پوست می‌شود و در ادامه با از بین رفتن چربی پوست، خشکی و زبری پوست پدیدار می‌شود.


روتین پوست دست

بعد از آشنایی با مواردی که باعث آسیب رسیدن به پوست‌ها می‌شود و رعایت آن‌ها، بهتر است با انجام یک روتین پوست دست، بیشتر از قبل از پوست دست خود مراقبت کنید.


•    شستشوی ملایم دست‌ها

دست‌ها در طول روز بارها در معرض آلودگی قرار می‌گیرند، که لازمه آن شستشوی دست‌ها است. برای شستشوی دست‌ها یک شوینده کاملا ملایم انتخاب کرده و حتما از آب سرد یا ولرم برای شستشوی پوست استفاده کنید، زیرا آب داغ باعث خشک شدن پوست می‌شود.


•    از مرطوب کننده استفاده کنید

به دلیل اینکه دست‌ها بیشتر از بقیه اعضای بدن در معرض خطر قرار دارند، زودتر مورد شستشو قرار می‌گیرند و رطوبت خود را از دست می‌دهند. پس بهتر است برای رطوبت از دست رفته از مرطوب کننده استفاده کنید. کرم مرطوب کننده می‌تواند یک سد محافظتی بر روی پوست دست ایجاد کرده و از آن محافظت کند.



•    پوست دست را لایه برداری کنید

لایه برداری ملایم یکی دیگر از موارد روتین پوست دست است. لایه برداری می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود و پوست دست را نرم‌تر کند. لایه برداری می‌تواند هفته‌ای دو بار انجام شود و برای انجام آن بهتر است از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید. اگر پوست خشک و یا حساسی دارید به دلیل اینکه لایه برداری باعث خشک‌تر و حساس‌تر شدن پوست شما می‌شود، بهتر است این مرحله را انجام ندهید.


•    از ضدآفتاب استفاده کنید

پوست دست هم مثل پوست صورت در معرض اشعه‌های خورشید است. کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند از پوست در برابر نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش محافظت کرده و علاوه بر کاهش روند پیری پوست، از ظهور لکه‌های پوستی نیز محافظت کند. برای کمتر شدن هزینه‌ها هم می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده‌ای که حاوی مواد ضدآفتاب هستند نیز استفاده کنید.


•    از دستان خود محافظت کنید

مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی در سلامت پوست دست بسیار تأثیر گذار هستند. زمانی که عملی انجام می‌دهیم که پوست دست در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد، بهتر است از دستکش استفاده کنیم. در فصول سرد سال یا در شرایط آب و هوایی سرد، بهتر است که از کرم‌های مراقبت از پوست و مرطوب کننده‌ها استفاده کنیم. زیرا آب و هوای نامناسب و مواد شیمیایی باعث خشک شدن پوست و آسیب‌های پوستی می‌شوند.


•    مراقبت از ناخن‌ها فراموش نشود

ناخن‌ها بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها هستند. مراقبت از ناخن‌ها و رعایت بهداشت آن‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کمتر شدن آسیب پوستی شود. ناخن‌ها را همیشه کوتاه و تمیز نگه دارید و تا جایی که می‌شود استفاده از استون و لاک پاکن را به حداقل برسانید.


کلام آخر

پوست دست همیشه در معرض آسیب است و این وظیفه ماست که از آن محافظت کنیم. با استفاده از مواد شوینده ملایم، کرم ضدآفتاب، مرطوب کننده و شستشوی با آب ولرم یا سرد می‌توانیم باعث لطیف شدن پوستمان شویم. همچنین با استفاده از دستکش در مواقع برخورد با مواد شیمایی یا هوای سرد می‌توان از بروز آسیب‌های پوستی در امان ماند. روتین پوستی دست شاید دقایقی از وقت شما را بگیرد اما فواید و تأثیرات مثبت آن تا سال‌ها بر روی پوست دست ما مشهود است. ما در این مقاله ابتدا با مواردی که باعث تأثیر بد بر روی پوست ما می‌شوند آشنا شدیم و سپس با آشنایی با اصول روتین پوست دست و همچنین نکات مراقبت از پوست دست، از اهمیت سلامت پوست با خبر شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *