0

اسکراب صورت چیست و طرز استفاده از آن

اسکراب صورت چیست
بازدید 78

روتین‌های مراقبت از پوست شامل محصولاتی می‌شوند که برای سلامتی و از بین بردن آلودگی‌های پوست به کار می‌روند. محصولاتی مثل آبرسان‌، کرم دور چشم و تونر برای تغذیه و مراقبت از پوست بعد از پاک کردن آرایش هستند. اما شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بعد از استفاده از هر نوع محصول آرایشی یا مراقبتی، باز هم احساس کنید یک لایه چربی یا آلودگی بر روی پوست شما باقی مانده است. در این مرحله لایه بردارها یا اسکراب‌های صورت می‌توانند به شما کمک کنند. اسکراب یا لایه بردار، محصولی است که جزو روتین پوستی قرار می‌گیرد و می‌تواند یک لایه از پوست مرده شما را از بین برده و پوستی صاف و شفاف را باقی بگذارد. ما در این مقاله به این سوال که اسکراب صورت چیست جواب خواهیم داد و در ادامه با نحوه استفاده از اسکراب صورت نیز آشنا خواهیم شد.


اسکراب صورت چیست؟

اسکراب صورت و لایه بردار یک محصول مراقبت از پوست است که به عنوان یک لایه بردار برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای مواد مغذی و دانه‌های درشتی است که با حذف سلول‌های مرده و لایه برداری از پوست، کثیفی را از پوست برداشته و کمک می‌کند که منافذ پوست شما بسته نشود و احتمال جوش زدن را نیز کاهش می‌دهد. شما تصور کنید که از شروع روز که آرایش بر روی صورتتان می‌نشیند و اشعه‌های خورشید بر روی پوست شما برخورد می‌کند، تا انتهای روز که آلودگی‌های محیطی هم بر روی پوست شما نیز قرار می‌گیرد، یک حجم زیادی از آلودگی و آرایش هنگامی که به خانه برمی‌گردید روی پوست شما وجود دارد. برای رهایی از این آلودگی‌ها بعد از پاک کردن آرایش می‌توانید از اسکراب صورت استفاده کنید تا شفافیت و درخشندگی را به پوست خود بازگردانید.

فواید اسکراب صورت


•    از بین بردن سلول‌های مرده پوست

سلول‌های مرده پوست باعث خشک شدن پوست می‌شوند و همچنین با مسدود کردن منافذ پوست درصد ایجاد جوش و آکنه را نیز افزایش می‌دهند. اسکراب صورت با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، شفافیت و زیبایی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد.


•    جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست صورت

لکه‌های پوستی خشک به دلیل خشکی و پوسته پوسته شدن سطح پوست صورت به وجود می‌آید. اسکراب صورت با از بین بردن حالت خشکی پوست، آن را صاف‌تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.


•    جلوگیری از بروز جوش و آکنه

خاصیت لایه بردار بودن اسکراب صورت علاوه بر اینکه منافذ پوست را باز کرده و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند، باعث از بین رفتن جای جوش یا آکنه که به لکه پوستی تبدیل شده است نیز می‌شود.


•    کاهش روند پیری پوست

مواد موجود در اسکراب صورت باعث آبرسانی و حفظ رطوبت پوست شده و همین مسأله روند جوان سازی پوست را افزایش داده و از بروز چین و چروک نیز جلوگیری می‌کند.


•    جذب راحت‌تر و بهتر محصولات مراقبتی پوست

زمانی که یک سطح پوست مرده بر روی صورت شما قرار گرفته باشد و منافذ پوست بسته باشد، مواد مراقبتی نمی‌توانند به عمق پوست شما نفوذ کنند. اسکراب صورت با از بین بردن سلول‌های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست، به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست کمک شایانی می‌کنند.

طرز استفاده از اسکراب صورت

استفاده از اسکراب صورت بسیار ساده است. اما انتخاب اسکراب صورت نامناسب برای نوع پوستتان، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. قبل از شروع آشنایی با نحوه استفاده از اسکراب صورت، بهتر است اول از نوع پوست خود مطلع شوید، سپس با توجه به نوع پوست، اسکراب صورت مخصوص نوع پوست خود را تهیه کرده و استفاده کنید. در ادامه ابتدا به مواردی مهم برای نحوه پیدا کردن نوع پوست اشاره می‌کنیم و سپس طرز استفاده از اسکراب صورت را شرح می‌دهیم.

آگاهی از نوع پوست تأثیر زیادی بر انتخاب محصولات پوستی و اسکراب صورت دارد. افراد زیادی هستند که بدون توجه به نوع پوستشان، اقدام به خرید محصولات پوستی می‌کنند و دچار التهابات پوستی می‌شوند. برای آشنایی با نوع پوستتان، دستور العمل‌هایی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر با نوع پوستتان آشنا شوید.

•    ابتدا پوست خود را با مواد شوینده ملایم بشویید.

•    برای خشک کردن پوست از دستمال یا حوله استفاده نکنید، اجازه دهید پوستتان در هوای آزاد خشک شود.

•    بعد از گذشت حدود یک ساعت واکنش‌های پوست مشخص می‌شود.

•    یک دستمال تمیز تهیه کرده و به گونه، شقیقه، پیشانی و چانه خود بکشید.

•    چربی و چسبندگی دستمال را در هر ناحیه از صورت بررسی کنید.

•    اگر دستمال در همه قسمت‌هایی از صورت حالت چرب و چسبندگی داشت، نوع پوست شما چرب است.

•    اگر هنگام کشیدن دستمال بر روی پوست احساس کشیدگی یا اصطکاک کردید، نوع پوست شما خشک است.

•    اگر دستمال در قسمت‌های چانه، بینی و پیشانی حالت چربی و چسبندگی داشت، نوع پوست شما مختلط است.

•    اگر دستمال فاقد هرگونه چربی و چسبندگی بود، نوع پوست شما معمولی است.

•    اگر بعد از شستشوی صورت و خشک شدن آن، قبل از کشیدن دستمال بر روی پوست، احساس قرمزی، خارش و سوزش شدید داشتید، نوع پوست شما حساس است.


با توجه به نوع پوست و آشنایی با آن، حالا می‌توانید اسکراب مناسب با نوع پوستتان را انتخاب و استفاده کنید. برای استفاده از اسکراب صورت باید مراحل زیر را به ترتیب پیش بروید:


•    پوستتان را شستشو داده و پاکسازی کنید

اولین قدم برای استفاده از هر محصول بهداشتی و مراقبتی پوست، پاکسازی و شستشوی پوست است. از یک شوینده ملایم و مناسب نوع پوستتان برای پاک کردن چربی‌ها و آلودگی‌های روی پوستتان استفاده کنید و پوست صورت را برای لایه برداری آماده کنید.


•    مقداری از اسکراب صورت را بر روی دستتان بریزید

به اندازه یک سکه یا نخود از اسکراب را برداشته و بر روی دست خود بریزید، سپس چند قطره آب به آن اضافه کرده تا اسکراب بافت نرمی به خود پیدا کند. اسکراب را بر روی دو دست خود پخش کنید. توجه داشته باشید که هرگز اسکراب صورت را برای پوست خشک استفاده نکنید، زیرا برای صورت خشک خاصیت لایه برداری آن زیاد می‌شود و پوست را بیش از حد سایش می‌دهد.

•    اسکراب صورت را بر روی پوست ماساژ دهید

ابتدا اسکراب را بر روی کف دستان خود گرم کنید و مطمئن شوید که به طور یکنواخت بر روی دستتان پخش شده است. سپس به آرامی بر روی پوست صورت پخش کرده و با نوک انگشتتان برای 45 ثانیه و به صورت دورانی آن را به آرامی ماساژ دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از ماساژ بیش از حد اسکراب بر روی صورت خودداری کنید و همچنین با توجه به حساس بودن پوست دور لب و دور چشم، از زدن اسکراب به نزدیکی لب و دور چشم نیز خودداری کنید.


•    صورت خود را آبکشی کنید

بعد از استفاده از اسکراب و ماساژ آن بر روی صورت، به میزانی که روی محصول نوشته شده است، به پوست خود استراحت داده و سپس با آب خنک یا ولرم صورت خود را بشویید، و سپس به آرامی و حوصله آن را خشک کنید.


•    از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید

بعد از لایه برداری پوست شما به یک مرطوب کننده برای انتهای روند نیاز دارد. از آنجایی که با استفاده از اسکراب و لایه بردار، سلول‌های مرده پوستتان از بین رفته است و آلودگی‌های پوستی از روی پوست برداشته شده است، یک مرطوب کننده مناسب می‌تواند پوست صورتتان را به خوبی آبرسانی و هیدراته کند.


نکاتی برای طرز استفاده از اسکراب صورت

•    برای عدم ایجاد حساسیت و التهاب پوستی، حداکثر 2 بار در هفته از اسکراب صورت استفاده کنید.

•    اسکراب صورت باید بین 60 الی 90 ثانیه بر روی پوست شما بماند و بیشتر از این زمان باعث التهابات پوستی می‌شود.

•    در صورتی که آلرژی یا حسایت پوستی بعد از استفاده از اسکراب مشاهده کردید، بلافاصله مصرف را قطع کرده و با پزشک در میان بگذارید.

•    در صورت داشتن آکنه یا هر نوع التهاب پوستی، بهتر است از اسکراب صورت استفاده نکنید، زیرا باعث افزایش التهاب پوست و همچنین خشک شدن پوست می‌شود.

•    توجه داشته باشید که ذرات موجود در اسکراب حتما دایره‌ای شکل باشند، زیرا ذرات دایره‌ای راحت‌تر بر روی پوست حرکت می‌کنند و اگر مربعی شکل باشند، باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شوند.

•    اگر زخمی بر روی پوست خود دارید از اسکراب صورت استفاده نکنید، زیرا خطر ابتلا به عفونت را زیاد می‌کند و مانع بهبود زخم می‌شود.

7 روش تهیه اسکراب صورت خانگی


•    اسکراب صورت روغن نارگیل، دانه آفتاب گردان و زنجبیل

این اسکراب مناسب افراد با پوست حساس است. مواد ضد التهابی موجود در این اسکراب باعث کاهش قرمزی پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب، نصف فنجان دانه آفتاب گردان، دو قاشق غذاخوری زنجبیل و 1 قاشق روغن نارگیل را باهم مخلوط کنید. به مدت 5 دقیقه بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس آبکشی کنید.

•    اسکراب صورت عسل، شکر، لیمو و روغن زیتون

عسل خاصیت بهبود پوست ملتهب و لیمو خاصیت از بین بردن جوش و آکنه را دارد. ترکیب این مواد علاوه بر لطافت پوست به لطافت پوست لب نیز کمک می‌کند. برای استفاده از این اسکراب یک فنجان شکر، یک قاشق غذاخوری عسل، نصف فنجان روغن زیتون و یک عدد لیمو را باهم مخلوط کرده و ترکیب به‌دست آمده را برای 2 الی 3 دقیقه بر روی پوست خود ماساژ دهید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.


•    اسکراب قهوه، ماست و عسل

قهوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که پوست را در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند، و همچنین کافئین موجود در قهوه باعث افزایش گردش خون در پوست نیز می‌شود. برای استفاده از این اسکراب، 3 قاشق غداخوری قهوه، نصف فنجان ماست و یک قاشق غذاخوری عسل را تا بدست آمدن یک ترکیب غلیظ، باهم مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را برای دو الی سه دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس با آب سرد آبکشی کنید.


•    اسکراب صورت توت‌فرنگی و روغن نارگیل 

ترکیب توت‌فرنگی و روغن نارگیل باعث از بین رفتن جوش‌ها و آکنه‌های پوست می‌شود و به جوان سازی پوست نیز کمک فراوانی می‌کند. برای استفاده از این اسکراب، نصف فنجان توت فرنگی و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را باهم مخلوط کرده و برای دو الی سه دقیقه بر روی پوست خود گذاشته و سپس با آب ولرم صورتتان را آبکشی کنید.

•    اسکراب صورت نمک دریایی و روغن زیتون

نمک دریایی یکی از بهترین مواد برای پوست مستعد به جوش و آکنه است. نمک به دلیل اینکه یک پاک کننده طبیعی بشمار می‌آید، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شده و با باز کردن منافذ بسته پوست، به جلوگیری از بروز جوش و آکنه نیز کمک می‌کند. اگر پوست حساسی دارید توصیه می‌شود از اسکراب صورتی که حاوی نمک دریایی است استفاده نکنید. برای استفاده از این اسکراب نصف قاشق غذاخوری نمک دریایی و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را باهم مخلوط کرده و برای دو الی سه دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید.


•    اسکراب صورت خیار، نعناع و روغن نارگیل

این اسکراب صورت کمک به کاهش التهاب و پف صورت کرده و همچنین باعث ایجاد احساس شادابی و طراوت برای پوست می‌شود. برای استفاده از این اسکراب صورت نصف یک خیار، تعدادی برگ نعنا و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را باهم مخلوط کرده و برای دو الی سه دقیقه بر روی پوست خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.


•    اسکراب صورت جو دوسر و موز

موز منبع ویتامین C و ویتامین A می‌باشد که هم کلاژن سازی پوست را افزایش داده و هم باعث افزایش شادابی پوست می‌شود. جو دوسرهم به دلیل داشتن مواد مغذی مثل فنل، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از التهاب پوست جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این اسکراب صورت، 1 عدد موز و 2 قاشق غذاخوری جو دوسر را باهم مخلوط کرده تا به ترکیبی یکدست برسد. دو الی سه دقیقه صورت خود را با این اسکراب ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.


سخن پایانی

فواید اسکراب صورت بی‌شمار است، اما زمانی که برای نوع پوست نامناسب و به صورت بی رویه استفاده شود، باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود. قبل از خرید اسکراب صورت یا درست کردن آن در خانه، حتما از نوع آن و مناسب بودن آن برای نوع پوستی که دارید، مطمئن شوید وهمچنین قبل از استفاده از اسکراب صورت حتما صورتتان را با شوینده مناسب بشویید و بعد از استفاده با یک مرطوب کننده یا آبرسان پوستتان را مرطوب و تازه کنید. ما در این مقاله ابتدا به این سوال که اسکراب صورت چیست پاسخ دادیم و سپس با طرز استفاده از اسکراب صورت و طرز تهیه اسکراب خانگی نیز آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *