0

روش تهیه ماسک خاک رس + فواید خاک رس برای پوست

روش تهیه ماسک خاک رس
بازدید 161

امروزه استفاده از محصولات طبیعی و روش‌های خانگی برای مراقبت از پوست طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از این محصولات طبیعی خاک رس است. مراقبت از پوست و درمان آن توسط خاک رس قدمتی چند هزار ساله دارد. تمدن‌های اولیه برای درمان انواع مشکلات پوستی و عفونت، از خاک رس استفاده می نمودند. این محصول شگفت انگیز و طبیعی در طول تاریخ همیشه به عنوان یکی از راه‌های درمان و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گرفته میشد. امروزه از خاک رس به عنوان ماسک صورت استفاده میشود که میتواند خواص درمانی و مراقبتی زیادی برای پوست صورت داشته باشد. ما در این مقاله ابتدا با خواص خاک رس برای پوست آشنا میشویم و سپس به رو‌ش‌های تهیه انواع ماسک خاک رس برای صورت نیز اشاره خواهیم کرد.


فواید خاک رس برای صورت

خاک رس یکی از بهترین مواد طبیعی روی زمین بوده و با توجه به موادی که در آن موجود می باشد، برای مراقبت از پوست بسیار مفید است. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که، شما ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و سپس نسبت به نوع پوست، خاک رس مناسب با آن را استفاده کنید. در ادامه مقاله، با فواید خاک رس برای صورت و همچنین انواع خاک رس آشنا خواهیم شد.


•    پاکسازی پوست

خاک رس را میتوان یک پاک‌کننده عمیق برای پوست دانست. ذراتی که در طول روز از آلودگی‌های محیطی بر روی پوست ما باقی میمانند، باعث بسته شدن منافذ پوست و کدر شدن پوست میشوند. خاک رس علاوه بر پاکسازی کامل و عمیق پوست، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، میتواند به کاهش رادیکال‌های آزاد پوست نیز کمک نماید.

•    لایه‌برداری پوست

یکی از مهمترین خواص خاک رس برای صورت، خاصیت لایه‌بردار بودن آن است. دانه‌های ریز خاک رس میتوانند به خوبی نقش یک لایه بردار طبیعی برای پوست را بازی کنند و علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث بهبود جریان خون روی صورت شوند. اسکراب‌های پوست اغلب با لایه‌ برداری‌های بیش از اندازه در بعضی مواقع باعث ایجاد حساسیت میشوند. اما خاک رس با ملایمت عمل لایه برداری پوست را انجام میدهد. اگر پوست حساسی دارید، خاک رس میتواند یک گزینه مناسب برای لایه برداری پوستتان باشد.


•    از بین بردن جوش و آکنه

چربی‌ها و آلودگی‌ها بر روی پوست علاوه بر افزایش تجمع باکتری، باعث بسته شدن منافذ پوست نیز میشوند که دو عامل مؤثر در ایجاد جوش و آکنه هستند. خاک رس با جذب چربی‌های پوست و پاکسازی آلودگی‌ها، باعث درمان سریع جوش شده و همچنین میتواند با بازسازی پوست، جای باقی مانده از جوش و آکنه را نیز از بین ببرد. 


•    جوانسازی پوست

از دیگر فواید خاک رس برای صورت، جوانسازی پوست است. خاک رس به دلیل داشتن خاصیت کلاژن سازی، باعث کمک به سفتی و کشیدگی پوست شده و حس جوانی را به پوست برمیگرداند.


•    متعادل سازی چربی پوست

زمانی که چربی پوست به هم میریزد، پوست یا دچار چربی بیش از حد میشود که یکی از عوامل جوش و آکنه است، و یا اینکه باعث خشکی و پوسته پوسته شدن میشود. خشکی بیش از حد پوست و یا چرب بودن بیش از اندازه پوست میتواند برای برخی افراد آزار دهنده باشد. خاک رس میتواند چربی پوست را متعادل ساخته و از چربی بیش از اندازه یا خشکی زیاد پوست جلوگیری نماید.

انواع خاک رس برای صورت

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، خاک رس بسته به نوع پوست میتواند خواص متفاوتی داشته باشد. بهتر است ابتدا نوع پوستتان را مشخص کنید و سپس برای گرفتن بهترین نتیجه، از خاک رس مرتبط با نوع پوست خود استفاده کنید.



•    خاک رس قرمز برای پوست خشک و حساس

خاک رس قرمز به دلیل ملایم بودن، مناسب پوست‌های خشک و حساس بوده و خاک رس قرمز حاوی ترکیبات طبیعی و مؤثری مثل منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم و سیلیکا است که علاوه بر خاصیت لایه‌برداری، میتواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود و همچنین میتواند حس جوانی و شادابی را برای پوست های خشک و حساس به ارمغان بیاورد.


•    خاک رس بنتونیت کلسیم برای پوست چرب و مختلط

پوست چرب باعث ایجاد حالت چربی و براقی بر روی پوست میشود که یکی از مضرات آن، ایجاد جوش و آکنه است. خاک رس بنتونیت دارای موادی اعم از سدیم، آهن، پتاسیم، کلسیم و آلومینا است که با حفظ تعادل خشکی و چربی پوست، میتواند باعث رفع جوش و آکنه شود، و همچنین باعث دفع سموم پوست شود. خاک رس برای صورت و پوست چرب میتواند یک پاک کننده قوی نیز به حساب بیاید.


•    خاک رس سفید برای پوست معمولی

خاک رس سفید دارای منیزیم، سیلیکا و کلسیم است که علاوه بر پاکسازی کامل منافذ پوست، میتواند پوست صورت را از شر چربی‌های اضافه نیز رها سازد. از این نوع خاک رس برای صورت و پوست معمولی استفاده میشود تا با افزایش خاصیت کلاژن سازی، باعث جوانی و شادابی پوست شود.

انواع ماسک خاک رس


ماسک‌های خاک رس یکی از راه‌های طبیعی و ساده برای درمان و مراقبت از پوست هستند. تفاوتی که ماسک خاک رس با دیگر ماسک‌های طبیعی دارد این است که بلافاصله بعد از استفاده، خیلی سریع اثرات و تاثیرات آن بر روی پوست مشهود می شود. ما در قسمت‌های قبلی با فواید خاک رس برای صورت و انواع آن آشنا شدیم. در گام بعدی با انواع ماسک‌ خاک رس و فواید آنها نیز آشنا خواهیم شد.


•    ماسک خاک رس و گلاب

ماسک خاک رس و گلاب یکی از پرطرفدارترین ماسک‌های مراقبت از پوست به حساب می‌آید. گلاب با خاصیت آنتی اکسیدانی، میتواند باعث جوانسازی و رفع جوش های صورت شود. خاک رس برای صورت با لایه برداری پوست به جوانسازی آن کمک میکند. ترکیب این دو ماده باهم میتوانند برای رفع جوش‌های زیر پوستی هم مؤثر باشند. برای تهیه این ماسک ابتدا دو قاشق غذاخوری خاک رس و یک قاشق غذاخوری گلاب را باهم ترکیب کرده تا بافتی خمیر مانند بدست آید. خمیر بدست آمده را کامل بر روی صورت خود قرار دهید. توجه کنید که اطراف چشم و لب به ماسک آغشته نشود. 15 دقیقه به ماسک استراحت داده و بعد از خشک شدن، صورت را با آب ولرم آبکشی کنید.


•    ماسک خاک رس، خیار و عسل

این ماسک خاک رس، مناسب برای پوست خشک است. خیار یکی از مواد مؤثر در آبرسانی به پوست بوده و عسل نیز با خاصیت ترمیم کنندگی میتواند رطوبت از دست رفته پوست را بازگرداند. اگر پوست حساس و خشکی دارید، میتوانید از این ماسک به صورت منظم استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری خاک رس، یک قاشق غذاخوری آب خیار و یک قاشق چایی خوری عسل را باهم ترکیب کرده تا به یک بافت خمیری مانند دست پیدا کنید. ماسک را بر روی صورت خود قرار داده و برای 15 دقیقه تا خشک شدن کامل آن استراحت دهید. سپس صورتتان را با آب ولرم آبکشی کنید.


•    ماسک خاک رس و سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده طبیعی ضد جوش و آکنه است. این ماده با متعادل کردن ترشح چربی پوست، مانع از تجمع سبوم پوست شده و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری میکند. خاک رس نیز با خاصیت لایه برداری و آنتی باکتریالی، از تجمع و تکثیر باکتری بر روی پوست جلوگیری میکند. استفاده از این ماسک برای افراد دارای پوست چرب توصیه میشود. 
برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری خاک رس و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را باهم مخلوط کرده و ترکیب بدست آمده را بر روی جوش‌های صورت به مدت 20 دقیقه استراحت دهید. اگر احساس سوزش زیاد کردید سریعا ماسک را از روی پوست خود پاک کنید. از این ماسک میتوانید دوبار در هفته استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این ماسک باعث خشکی و التهابات پوستی میشود.


•    ماسک خاک رس و تخم مرغ

تخم مرغ میتواند باعث بهبود شل شدگی و افتادگی پوست شود و ترکیب آن با خاک رس باعث جوانسازی، تحریک کلاژن سازی پوست و افزایش خاصیت کشسانی پوست می شود. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری خاک رس و یک عدد سفیده تخم مرغ را باهم ترکیب کرده تا به خمیری یکدست دست پیدا کنید. توسط یک قلمو، خمیر را بر روی پوست خود بکشید تا ماسک تمام صورت به جز اطراف چشم و لب را در بر گیرد. بعد از خشک شدن کامل ماسک، صورتتان را با آب ولرم آبکشی کنید.


•    ماسک خاک رس و آبلیمو

یکی از مواد ضد لک طبیعی آبلیمو می باشد. آبلیمو با داشتن خاصیت ضد لک و روشن کنندگی پوست میتواند باعث از بین رفتن لک‌های پوستی و روشن شدن آن شود. خاک رس هم با لایه برداری پوست میتواند باعث تسریع این روند شود. برای تهیه این ماسک مقداری آب را با دو قاشق غذاخوری خاک رس مخلوط کرده و آب نصف لیمو را به در حین ترکیب کردن به آن اضافه کنید. برای دریافت بهترین نتیجه خمیر بدست آمده را فقط در نقاطی که داری لک هستند قرار دهید و برای 15 دقیقه به آن استراحت داده و سپس آبکشی کنید. از این ماسک میتوانید دوبار در هفته استفاده نمایید.

•    ماسک خاک رس و آلوئه‌ورا

یکی از مواد طبیعی معجزه آسا، آلوئه‌ورا است. هرچه از خواص آلوئه‌ورا برای پوست بگوییم کم گفته‌ایم. افزایش رطوبت پوست، تسکین پوست، افزایش کلاژن سازی، درمان آفتاب سوختگی، جوانسازی و کاهش چین و چروک پوستی، بخشی از فواید آلوئه‌ورا برای پوست هستند. ترکیب آلوئه‌ورا و خاک رس برای صورت بسیار مفید بوده و میتواند باعث کاهش آکنه شده و طراوت و شادابی را برای پوست به ارمغان بیاورد. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری خاک رس و یک قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا را باهم ترکیب کرده و خمیر بدست آمده را برای 15 دقیقه بر روی پوست خود استراحت داده و سپس آبکشی کنید.

•    ماسک خاک رس و ماست

ماست یکی از عوامل درخشندگی و جوانسازی پوست است. برای استفاده از ماست به عنوان یک ماسک صورت، بهتر است از ماست کم چرب استفاده کنید که تاثیری روی چربی پوست نگذارد. همچنین قبل از استفاده از حساسیت نداشتن پوستتان نسبت به ماست اطمینان حاصل کنید. برای استفاده از این ماسک یک قاشق غذاخوری خاک رس و یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب را باهم ترکیب کرده تا به بافت دلخواهتان برسید. برای رقیق‌تر کردن ماسک میتواند مقداری آب به آن اضافه کنید. 15 الی 20 دقیقه ماسک را بر روی پوست خود گذاشته و سپس آبکشی کنید. این ماسک برای گروه پوستی خشک بسیار مناسب است.

نکاتی درباره استفاده ماسک خاک رس برای صورت

•    قبل از استفاده از هر نوع ماسک خاک رس، حتما صورت خود را از هرگونه آلودگی یا مواد آرایشی پاک کنید.

•    توجه داشته باشید که هم ماسک خانگی و هم ماسک‌های آماده باید بین 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست شما باقی بمانند.

•    برای تهیه و ترکیب مواد ماسک خاک رس از ظروف فلزی استفاده نکنید. خاک رس به ظروف فلزی عکس‌العمل نشان میدهد.

•    برای درست کردن ماسک خاک رس، اگر پوست خشکی دارید خاک رس را با انواع روغن مثل روغن جوجوبا ترکیب کنید (برای آشنایی با خواص شگفت انگیز روغن جوجوبا کلیک نمایید). اگر پوست چربی دارید خاک رس را با مقداری آب ترکیب کنید و اگر پوست مختلط دارید، خاک رس را با شیر ترکیب کنید.

•    برای استفاده از ماسک خاک رس، توجه داشته باشید که ماسک را به آرامی بر روی پوست خود بکشید و توجه داشته باشید که، به اطراف چشم‌ها و لب‌ها برخورد نکند.

•    به دلیل متنوع بودن خاک رس، با توجه به نوع پوستتان، خاک رس مناسب را انتخاب کنید.

•    زمانی ماسک خاک رس را از روی صورت خود بردارید که کاملا بر روی پوستتان خشک شده باشد.

•    اگر پوست خشکی دارید، بعد از پاک کردن ماسک خاک رس از روی صورتتان میتوانید مقداری مرطوب کننده به پوست خود بزنید.


کلام آخر

استفاده مراقبتی و درمانی از خاک رس برای صورت، هزاران سال است که رواج دارد و این ماده طبیعی جزو روتین پوستی خیلی از افراد جهان است. تنوع ماسک‌های صورت درست شده از خاک رس باعث شده است که خیلی از افراد به جای استفاده از مواد شیمیایی و روش‌های درمانی پرهزینه، به روش‌های خانگی و محصولات طبیعی روی بیاورند. اگر مدتی است که روش‌های مختلفی را برای درمان پوست استفاده کرده‌اید و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده‌اید، توصیه میکنیم که یکبار از این ماده طبیعی با توجه به نوع پوستتان استفاده کنید. ما در این مقاله با انواع خاک رس برای صورت و همچنین فواید خاک رس برای صورت آشنا شدیم و سپس به چند مورد از ماسک خاک رس نیز اشاره کردیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *