0

همه چیز درباره هیالورونیک اسید

همه چیز درباره هیالورونیک اسید
بازدید 46

مراقبت از پوست یکی از راه‌های زیبا ماندن و جوان ماندن پوست می‌باشد. محصولات مراقبت از پوست زیادی وجود دارند که در ترکیبات خود دارای انواع مواد مغذی و شیمیایی هستند. یکی از مهمترین و ضروری‌ترین موادی که در همه محصولات زیبایی و مراقبتی پوست پیدا می‌شود، هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در بدن وجود دارد. به دلیل اینکه هیالورونیک اسید خاصیت نگه‌داری رطوبت دارد، در قسمت‌های مختلفی از بدن اعم از پوست، مفاصل و چشم‌ها مقداری هیالورونیک اسید وجود دارد. با بالا رفتن سن، مقدار هیالورونیک اسید موجود در بدن کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. برای جبران این موضوع ما باید از مواد خوراکی و مراقبت پوستی که دارای هیالورونیک اسید هستند استفاده کنیم. ما در این مقاله به این سوال که هیالورونیک اسید چیست پاسخ می‌دهیم و سپس در ادامه با فواید هیالورونیک اسید آشنا خواهیم شد.


هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید یا HA جزو یکی از مهمترین و قوی‌ترین ترکیبات برای جذب رطوبت و مواد مغذی شناخته می‌شود که علاوه بر مرطوب نگه داشتن و هیدراته نگه داشتن پوست، به التیام زخم‌ها نیز کمک فراوانی می‌کند. در بدن انسان به طور طبیعی حدود 15 گرم هیالورونیک اسید وجود دارد که در بخش‌های مختلف بدن تقسیم شده است، ولی نیمی از آن بر روی پوست است، به طوری که می‌توان هیالورونیک اسید را یکی از ترکیبات ساختار پوست دانست. از هیالورونیک اسید می‌توان برای درمان خشکی بینی و چشم، آب مروارید، آرتروز و بی اختیاری ادرار استفاده کرد. به دلیل خاصیت آبرسانی و مرطوب سازی، از هیالورونیک اسید در مرطوب کننده‌ها، آبرسان‌ها، و بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. افزایش سن باعث کاهش سطح هیالورونیک اسید در بدن می‌شود و همین موضوع دلیل اصلی چین و چروک در پوست می‌شود. امروزه هیالورونیک اسید یکی از مهمترین مواد برای روتین مراقبت‌های پوستی است و راه‌های زیادی برای دریافت هیالورونیک اسید وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.


فواید هیالورونیک اسید

از مهمترین فواید هیالورونیک اسید برای پوست رطوبت رسانی و همچنین بهبود وضعیت پوست است. در ادامه با مهمترین فواید هیالورونیک اسید آشنا خواهیم شد :


•    آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست 

وجود مقادیر زیادی آب در سلول‌های پوست باعث شادابی و جوان بودن پوست می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر اینکه در طول روز مقدار فراوانی آب مصرف کنید، از مرطوب کننده و همچنین آبرسان نیز استفاده نمایید. پوستی که مرطوب و هیدراته نباشد، خشک می‌شود. خشکی پوست باعث ایجاد ترک، التهابات پوستی، قرمزی، خارش و در نهایت باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. به همین دلیل، برای خشک نشدن پوست و همچنین کاهش خشکی پوست، باید از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کرد که حاوی مقدار زیادی هیالورونیک اسید می‌باشد.
پوست انسان زمانی خشک می‌شود که آب موجود در پوست تبخیر شود. به همین دلیل، معمولا محصولات مرطوب کننده و آبرسان باعث حفظ رطوبت موجود در پوست شده و عمل تبخیر آب بر روی پوست را کاهش می‌دهند، که دقیقا هیالورونیک اسید هم همین روش را برای رطوبت رسانی و آبرسانی به پوست انجام می‌دهد.


•    درمان و بهبود زخم

محصولات درمانی و مراقبتی که ترکیباتشان دارای هیالورونیک اسید است، باعث درمان زخم می‌شوند. به دلیل اینکه هیالورونیک اسید باعث حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست می‌شود، فرآیند درمان زخم و بهبود پوست افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به عنوان یک محصول برای درمان پوست ظاهر شود. اگر در قسمتی از پوست شاهد ایجاد زخم یا جراحت شدید، می‌توانید از محصولاتی که دارای هیالورونیک اسید هستند برای درمان و بهبود زخم یا جراحت استفاده کنید.

 
•    کمک به لطافت و نرمی پوست


بالا رفتن سن، آلودگی‌های محیطی، تغییرات هورمونی و تاثیرات آب و هوایی باعث ایجاد بعضی مشکلات پوستی اعم از زبری و خشن شدن پوست می‌شود. استفاده از هیالورونیک اسید علاوه بر اینکه زبری پوست را از بین برده و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود، باعث افزایش حالت کشسانی و ارتجاعی پوست نیز می‌گردد.


•    جلوگیری از ایجاد چین و چروک

بیش از نیمی از پوست بدن دارای هیالورونیک اسید است. افزایش سن و همچنین در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش بودن، باعث کاهش سطح هیالورونیک اسید پوست می‌شود و چین و چروک بر روی پوست پدیدار می‌شود. استفاده از هیالورونیک اسید باعث کاهش چین و چروک و پیری زودرس می‌شود. به دلیل ضد پیری بودن هیالورونیک اسید، از این ماده در اکثر محصولات مراقبت از پوست و جوان ساز پوست که برای دور لب و دور چشم ساخته می‌شوند، استفاده می‌شود.


•    بهبود حرکات مفاصل

درد مفاصل یکی از بدترین درد‌ها می‌باشد که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. از آن جایی که مفاصل انسان هم دارای مقادیری هیالورونیک اسید می‌باشند، کاهش سطح هیالورونیک اسید مفاصل، باعث ساییدگی استخوان‌ها بر روی هم شده که عامل اصلی آرتروز است. با مصرف هیالورونیک اسید می‌توانید از ساییدگی مفاصل جلوگیری کنید و باعث حرکت روان مفاصل بر روی هم شوید. استفاده از هیالورونیک اسید برای مفاصل مثل استفاده از روغن برای دستگاه‌ها می‌باشد.


•    درمان خشکی چشم

تبخیر اشک‌های موجود در چشم مثل تبخیر آب بر روی پوست باعث خشکی می‌شود. برای درمان خشکی چشم می‌توان از قطره‌های دارای هیالورونیک اسید استفاده کرد که مثل پوست مانع از از بین رفتن رطوبت می‌شود. مطالعات نشان داده که بیشتر از قطره‌های چشم هیالورونیک اسید برای درمان خشکی چشم استفاده می‌شود و مشخص نیست که مکمل‌های دارای هیالورونیک اسید آیا تاثیر مشابه دارد یا خیر.


نحوه استفاده از هیالورونیک اسید

بعد از اینکه فهمیدیم هیالورونیک اسید چیست و از فواید هیالورونیک اسید با خبر شدیم، بهتر است با نحوه استفاده از آن نیز آشنا شویم :

•    خوراکی 


هیالورونیک اسید در بیشتر قرص‌ها، مکمل‌ها و موادغذایی وجود دارد و حتی به شکل مایع نیز موجود است که شما می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید. سبزیجات، سویا و گوشت منبع اصلی هیالورونیک اسید هستند و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی می‌تواند به شادابی و سلامتی پوست و همچنین افزایش سطح هیالورونیک اسید بدن کمک شایانی کند. استفاده از هیالورونیک اسید به صورت خوراکی علاوه بر حفظ رطوبت پوست به درمان رفلاکس معده، خشکی واژن و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان نیز کمک می‌کند.


•    پوست

محصولات هیالورونیک اسید مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای پوست استفاده کنید. معمولا در اکثر مرطوب کننده‌ها، آبرسان‌ها، شامپو‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌ها از این ماده استفاده می‌شود. حتی شما می‌توانید پودر هیالورونیک اسید را بخرید و با آب مخلوط کرده و یک سرم پوستی بسازید و به پوست خود بزنید. مصرف هیالورونیک اسید از طریق پوست علاوه بر جوان سازی و مرطوب سازی پوست باعث کاهش چین و چروک موجود بر روی پوست نیز می‌شود.


•    چشم

هیالورونیک اسیدها در قطره‌های چشم نیز یافت می‌شوند. قطره‌های چشمی هیالورونیک اسید برای درمان انواع التهابات پوستی و رفع خشکی چشم استفاده می‌شود. به مراتب شدت هیالورونیک اسیدی که از طریق خوراکی و از طریق پوست دریافت می‌کنید، به نسبت دریافت از طریق چشم خیلی بیشتر است.
  

•    تزریق

تزریق هیالورونیک اسید به مفاصل می‌تواند درد ناشی از آرتروز را کاهش داده و با روان کردن حرکت مفاصل و استخوان‌ها از بروز آرتروز و دردهای بین مفصلی جلوگیری کند.


•    ژل

بسیاری از افراد از طریق تزریق ژل‌های دارای هیالورونیک اسید، برای جوان سازی و لیفت پوست خود استفاده می‌کنند. تزریق ژل هیالورونیک اسید برای بزرگ‌تر کردن و زیبایی اجزای صورت به شدت محبوبیت پیدا کرده است. ژل‌های هیالورونیک اسید بعد از تزریق، به مدت ده یا پانزده ماه بعد از تزریق، به مرور جذب بدن می‌شوند.


استفاده از هیالورونیک اسید برای پوست خشک و چرب


محصولات مراقبت پوستی برای هر نوع پوستی وجود دارد که در آن، مقدار مشخص و معینی از هر مواد مغذی به کار رفته است. هیالورونیک اسید برای هر نوع پوستی مناسب است. اگر شما دارای پوست چرب هستید، استفاده از هیالورونیک اسید هیچگونه ضرری برای بسته شدن منافذ پوست یا بهم خوردن PH ندارد. آبرسان و مرطوب کننده‌های مخصوص پوست چرب، دارای مقدار مناسبی از هیالورونیک اسید می‌باشند که کمک به شادابی پوست و همچنین جلوگیری از آکنه و التهابات پوستی می‌کنند. اگر پوست خشک دارید، محصولات مراقبت پوستی مخصوص پوست خشک، بیشتر بر پایه آب ساخته شده‌اند و مقدار بیشتری از آن‌ها را هیالورونیک اسید‌ها تشکیل داده است. زیرا این ماده به مرطوب ماندن پوست کمک کرده و از بروز خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

نبود هیالورونیک اسید و یا کاهش سطح هیالورونیک اسید پوست باعث خشک شدن پوست و ایجاد پیری زودرس می‌شود. پوست خشک و پیری زودرس از عوارض مرطوب نبودن و هیدراته نبودن پوست است که به غیر از ظاهر بد، باعث از بین رفتن سد محافظ پوست می‌شود و عوارضی مثل التهابات پوستی، قرمزی و سوزش به دنبال خود دارد. هیالورونیک اسید عامل اصلی شادابی و جوانی پوست است که شما می‌توانید از انوع محصولات مراقبتی و بهداشتی مثل آبرسان و مرطوب کننده برای کنترل هیالورونیک اسید پوستتان استفاده کنید. بهتر است برای آبرسانی هرچه بهتر پوست و عملکرد بهتر بدن، زمانی که از محصولات مراقبتی دارای هیالورونیک اسید استفاده می‌کنید، از مواد غدایی که سرشار از هیالورونیک اسید هستند نیز استفاده کنید که علاوه بر شادابی و لطافت پوست از انواع درد مفصلی، بروز آرتروز وخشکی بیش از حد چشم و واژن نیز جلوگیری کنید. ما در این مقاله به این سوال که هیالورنیک اسید چیست پاسخ دادیم و علاوه بر آشنایی با فواید هیالورنیک اسید، با طریقه استفاده از آن نیز آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *