0

تفاوت‌های کرم مرطوب کننده و آبرسان

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان
بازدید 45

زیبایی پوست انسان در طول زندگی به سبب اختلال در استراحت، تغذیه و آب و هوا همواره می‌تواند دستخوش تغییراتی شود. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های زیبایی پوست، طراوت و جوانی پوست می‌باشد، که دلیل اصلی آن مرطوب بودن آن است. شاید تصور کنید که آبرسان و مرطوب کننده باهم تفاوتی ندارند و فقط مناسب افرادی هستند که داری پوست خشکی می‌باشند و بقیه انسان‌ها نیازی به استفاده از آن ندارند، اما همان‌ مقدار که بدن انسان به آب نیاز دارد، رطوبت و آبرسانی به پوست هم بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.
آبرسان و مرطوب کننده در انتها  به رطوبت و آبرسانی به پوست کمک می‌کنند، اما روش استفاده از آن‌ها باهم تفاوت دارد. ما در این مقاله ابتدا با ویژگی کرم آبرسان و ویژگی کرم مرطوب کننده آشنا خواهیم شد و سپس در ادامه به تفاوت‌ کرم آبرسان و مرطوب کننده اشاره خواهیم کرد.

کرم آبرسان چیست؟

هیدراتور‌های پوست باعث آبرسانی به پوست می‌شوند. زمانی که مقدار هیدراتور‌ها در پوست انسان کاهش پیدا کند، پوست دچار خشکی می‌شود. وظیفه اصلی و ویژگی کرم‌ آبرسان گرفتن رطوبت هوا، و رساندن آن به لایه‌های پوست می‌باشد. کرم‌های آبرسان بیشتر بر پایه آب می‌باشند و کمتر چربی در آن‌ها به کار رفته است. هموکتانیک موجود در آبرسان‌ها ابتدا آب را از هوا جذب می‌کند و سپس در پوست حفظ می‌کند، که باعث می‌شود ابتداهیدراتورهای از دست رفته پوست را جبران کند و سپس مقدار کلاژن سازی پوست را بالا ببرد و از پیری و ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کند.


مواد تشکیل دهنده کرم آبرسان

•    اسید هیالورونیک
•    گلیسیرین
•    اسید استئاریک
•    آلوئه‌ورا
•    ویتامین E
•    رتینول
•    عسل
•    سدیم لاکتات
•    اوره
•    موسین حلزون


کرم مرطوب کننده چیست؟

کرم‌های مرطوب کننده بر پایه چربی و روغن ساخته شده اند. وظیفه اصلی و ویژگی کرم مرطوب کننده ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست می‌باشد. پوست انسان برای جلوگیری از خشکی، توانایی تولید چربی و روغن دارد. کرم‌های مرطوب کننده ابتدا تولید روغن و چربی پوست را افزایش می‌دهند و سپس با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست باعث خارج نشدن رطوبت پوست می‌شوند.
اهمیت کرم مرطوب کننده زمانی مشخص می‌شود که این محصول در روتین پوستی روز و شب، هم در صبح و هم در شب لازم به استفاده می‌باشد. کرم مرطوب کننده برای همه نوع پوستی مناسب است و فقط افرادی که پوست چرب دارند، بهتر است از مرطوب کننده‌هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنند.

مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده

•    روغن نارگیل
•    آلوئه‌ورا
•    روغن شی باتر
•    روغن بادام
•    اسید استئاریک
•    ویتامین E
•    موم عسل
•    روغن جوبابا
•    لانولین
•    آووکادو

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

خیلی از افراد این دو محصول را یکی می‌دانند و تفاوت چندانی بین آن‌ها قائل نیستند، اما باید بدانید که هر دوی این محصولات باعث حفظ رطوبت و رفع خشکی پوست می‌شوند،  اما روش عملکرد آن‌ها کاملا باهم فرق دارد. پوست زمانی خشک می‌شود که رطوبت خود را از دست دهد و چربی بر روی پوست نباشد. ویژگی کرم آبرسان رساندن رطوبت به سطح پوست است که باعث آبرسانی و هیدراته شدن پوست می‌شود، اما ویژگی کرم مرطوب کننده ایجاد یک لایه محافظتی برای خارج نشدن رطوبت طبیعی خود پوست می‌باشد.

دیگر تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده، مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. آبرسان‌ها از موادی مثل اسید هیالورونیک و آلوئه‌ورا که بیشتر بر پایه آب هستند، تشکیل شده‌اند و فاقد الکل و چربی هستند.  اما کرم‌های مرطوب کننده بیشتر بر پایه روغن تشکیل شده‌اند که بعد از مصرف پوست انسان حالت چرب به خود می‌گیرد مثل روغن نارگیل و روغن شی‌باتر.
در کل اگر پوست دچار کم آبی شده است باید از آبرسان استفاده شود و اگر پوست خشک و فاقد چربی می‌باشد باید با  کرم مرطوب کننده درمان شود. هر نوع پوستی حتی پوست چرب و مختلط هم می‌تواند دچار کم آبی شود زیرا کم آب بودن پوست مربوط به لایه‌های زیرین پوست می‌باشد و کرم آبرسان هم باعث نفوذ آب به لایه‌های زیرین پوست می‌شود اما خشک شدن پوست و یا پوسته پوسته شدن‌ زمانی رخ می‌دهد که پوست حالت چربی خود را از دست بدهد و به کمترین حد خود برسد که این موضوع نوعی بیماری به حساب می‌آید که توسط محصولات دارای مرطوب کننده قابل درمان است.

آیا میتوان از کرم آبرسان ‌و کرم مرطوب کننده هم زمان استفاده کرد؟

اگر پوست شما، هم رطوبت و هم چربی خود را از دست داده است می‌توانید از این دو محصول به طور هم زمان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید کرم آبرسان قبل از کرم مرطوب کننده استفاده شود. یعنی ابتدا کرم آبرسان را به پوست خود زده و دو دقیقه استراحت دهید و سپس کرم مرطوب کننده را استفاده کنید. در این حالت ابتدا رطوبت و آبرسانی به پوست اضافه می‌شود و سپس کرم‌های مرطوب کننده یک سد محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کنند که مانع خارج شدن رطوبت پوست می‌شود. برای این موضوع می‌توانید از کرم‌های چند کاره نیز استفاده کنید.
کرم‌ کاسه‌ای دافی علاوه بر ایجاد رطوبت و بهبود خشکی پوست باعث از بین رفتن چین و چروک و همچنین کلاژن سازی پوست نیز می‌شود. انواع کرم کاسه‌ای دافی برای همه نوع پوستی مناسب است و می‌توانید آن را در روتین پوستی خود استفاده کنید.


نحوه استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده

نحوه استفاده از آبرسان و مرطوب کننده تفاوتی با هم ندارد. برای استفاده از هر دو محصول ابتدا باید پوست خود را بشویید و سپس با یک دستمال و یا پارچه تمیز آن را خشک کنید. بهتر است استفاده از حوله را به دلیل وجود آلودگی و میکروب بر روی آن را به حداقل برسانید. برای راحت تر پاک کردن صورت می‌توانید از دستمال مرطوب دست و صورت استفاده کنید. بعد از شستشو مقداری از آن کرم را بر روی پوست خود بریزید و با انگشت خود، ترجیحا انگشت حلقه که فشار کمتری بر روی پوست می‌آورد، به صورت دورانی بر روی پوست خود ماساژ دهید.

کدام محصول برای پوست من بهتر است؟

هر دو این محصولات برای پوست لازم می‌باشند و تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده صرفا در نحوه ایجاد رطوب بر روی پوست است. به همین دلیل هیچ کدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود اما با توجه به نحوه عملکرد آبرسان و مرطوب کننده می‌توان متوجه شد که پوست ما برای شادابی و رطوبت به کدام محصول نیاز بیشتری دارد.

اگر پوست خشکی دارید و حالت پوسته پوسته بر روی پوست شما ایجاد می‌شود، مشخص است که پوست شما چربی لازم برای ایجاد یک لایه محافظتی برای خارج نشدن رطوبت از پوست را ندارد. پس بهتر است از مرطوب کننده‌ها جهت ایجاد یک لایه محافظتی برای خارج نشدن رطوبت و آب از پوست استفاده کنید.

اگر پوست خیلی خیلی خشکی دارید، بهتر است قبل از استفاده از مرطوب کننده ابتدا از آبرسان جهت هیدراته شدن و آبرسانی به پوست استفاده کنید و سپس از مرطوب کننده، برای محافظت از آن‌ها استفاده نمایید.

اگر پوست چربی دارید امکان دارد استفاده از مرطوب کننده که خود حاوی چربی و روغن می‌باشد، چربی سطح پوست شما را افزایش دهد. پس بهتر است از آبرسان و مرطوب کننده‌هایی که بر پایه آب هستند استفاده کنید. از طرفی، این تصور که کسانی که پوست چربی دارند نیاز به مرطوب کننده و آبرسان ندارند غلط است. زیرا پوست زمانی چرب می‌شود که رطوبت کافی نداشته باشد. وقتی پوست رطوبت کافی در خود نداشته باشد برای جبران آن چربی بیشتری تولید می‌کند. اما اگر درست و به موقع آبرسانی و رطوبت به پوست انجام شود، از ایجاد چربی بیشتر جلوگیری می‌شود.

اگر پوست مختلطی دارید کار شما کمی سخت‌تر می‌شود. برای انتخاب آبرسان و مرطوب کننده مناسب خود، ‌توجه داشته باشید که برای گونه و چانه که خشک‌تر است از آبرسان استفاده کنید و برای ناحیه T که شامل پیشانی و بینی می‌باشد از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.


بهترین زمان استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

معمولا همه انسان‌ها بعد از سن ۳۰ سالگی پوستشان شروع به کاهش رطوبت  و در ادامه ایجاد چین و چروک می‌کند. به همین دلیل استفاده از آبرسان و مرطوب کننده بعد از ۳۰ سالگی توصیه می‌شود. بهترین زمان برای استفاده از آبرسان و مرطوب کننده صبح‌ها بعد از شستشوی صورت و همچنین شب‌ها قبل از خواب می‌باشد. توجه داشته باشید تنها شستشوی مداوم پوست باعث مرطوب شدن و آبرسانی به پوست نمی‌شود، زیرا با هر بار شستشوی پوست یک لایه از چربی هم از روی پوست برداشته می‌شود و باعث کمتر شدن رطوبت پوست می‌شود. به همین جهت استفاده از مرطوب کننده و آبرسان بعد از شستشو الزامی و مهم است.

کلام آخر

بهترین حالت برای شادابی و جوان نگه داشتن پوست هیدراته کردن آن از درون و بیرون آن می‌باشد. شما برای جوان نگه داشتن پوستتان به تغذیه خوب، استراحت کافی و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز نیاز دارید و برای ایجاد رطوبت و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن می‌توانید از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. ما در این مقاله با تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده آشنا شدیم و متوجه شدیم که تفاوتی میان این دو محصول وجود ندارد و صرفا ماهیت و عملکردشان با هم متفاوت است زیرا در آخر هر دو باعث مرطوب شدن پوست می‌شوند و همچنین با توجه به ویژگی کرم آبرسان و ویژگی کرم مرطوب کننده توانستیم مناسب‌ترین محصول را برای نوع پوست خودمان انتخاب کنیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *